Van Dael was een traditionele schilder van bloem- en fruitstillevens in Parijs, die hier voor één keer iets heel anders heeft gemaakt. Waarschijnlijk deed hij dat voor zijn plezier, want het gaat om een afbeelding van zijn eigen huis. Achteraf blijkt die liefdevolle registratie van zoiets alledaags een meesterwerk te hebben opgeleverd, en lijkt het net alsof Van Dael zijn artistieke grenzen hier heeft opgezocht en overschreden.

Specificaties
Titel | Het huis van de schilder |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 61 cm Hoogte 50 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Jan Frans van Dael
|
Inventarisnummer | 2193 (OK) |
Credits | Aankoop met gelden uit de nalatenschap van D. Seldenthuis, 1943 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1943 |
Vervaardigingsdatum | in 1828 |
Signatuur | datering : links onder ; Vandael 1828 signatuur: links onder; Vandael 1828 |
Tentoonstellingen | Exh. cat. De schilder en zijn wereld van Jan van Eyck tot Van Gogh en Ensor, Delft & Antwerpen 1964-1965, no. 32, ill. 42; Exh. cat. Fantaisie et réalité, 1830-1850, Dordrecht 1967, no. 27; French painting 1774-1850: the age of revolution, New York (Metropolitan) 1975, no. 183; Before photography. Painting and the invention of photography, New York (Museum of Modern Art) 1981, p. 132. |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlanders in Parijs 1789-1914 (2017) Retour de Paris (2018) |
Literatuur | D. Hannema, Catalogus van de Nederlandsche schilderkunst van ± 1800 tot ± 1860 in het Museum Boymans te Rotterdam, Rotterdam 1943, pp. 9–10, nr. 27; Exh. cat. De schilder en zijn wereld: van Jan van Eyck tot Van Gogh en Ensor, Delft (Het Prinsenhof) & Antwerpen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten) 1964–1965, pp. 49–50, cat. 32; Exh. cat. Fantaisie et réalité, 1830-1850, Dordrecht 1967, no. 27; P. Rosenberg et al., exh. cat. De David à Delacroix: la peinture française de 1774 à 1830, Paris (Grand Palais) 1974–1975, p. 639, cat. 183 (entry door Jacques Foucart); G. Janssen, exh. cat. Nederlandse schilderkunst 1800–1850: een keuze uit de eigen collectie I, Rotterdam (Museum Boymans Van Beuningen) 1987–1988, pp. 9, 11; D. Vautier, “Dael, Jean-François [Jan Frans] van,” in Grove art online (2003) (giving the erroneous date of 1822); J. Kosten, 'Een Brief vol maleuren. De dieren- en landschapsschilder Paul Balthasar Ommeganck aan zijn vriend Jan Frans van Dael, bloemenschilder te Parijs, 1825,' RKD Bulletin 2012, no. 2, pp. 104-109, op pp. 106-107, afb. 2; M. Jonkman, “Gerard van Spaendonck. Hofschilder tussen salon en wetenschap,” in idem (ed.), Nederlanders in Parijs, 1789–1914, Bussum 2017, pp. 52–67, on p. 64, fig. 53; J. Reynaerts, Spiegel van de werkelijkheid: 19de-eeuwse schilderkunst in Nederland, Amsterdam & Brussels 2019, p. 20, fig. 1.8, and p. 24; R. Suykerbuyk, 'Still life of a home in Paris: Jan Frans van Dael's residence at the Feuillantines,' Simiolus 45, 1-2 (2023-2024), pp. 41-54. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Jan Frans van Dael
Antwerpen 1764 - Parijs 1840
Jan Frans van Dael studeerde aan de academie van Antwerpen, waar hij in 1784 en 1785 de architectuurprijs won. In 1786 vertrok hij naar Parijs, waar hij begon...
Bekijk het volledige profiel