In navolging van een 17de eeuwse Haarlemse landschapschilder als Jacob van Ruisdael koos ook Andreas Schelfhout het vergezicht op Haarlem tot onderwerp van een schilderij. De
pittoreske stad ligt ver in het verschiet en wordt gedomineerd door het silhouet van de kerk de Sint Bavo.
, In navolging van een 17de-eeuwse Haarlemse landschap-schilder als Jacob van Ruisdael, koos ook Andreas Schelfhout het vergezicht op Haarlem tot onderwerp van een schilderij. De pittoreske stad ligt ver in het verschiet en wordt gedomineerd door het silhouet van de Sint Bavo.
Specificaties
Titel | Landschap bij Haarlem |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 34,5 cm Breedte 44 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Andreas Schelfhout
|
Inventarisnummer | 2356 (OK) |
Credits | Uit de nalatenschap van Maria F.P. Sander, 1934 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1934 |
Vervaardigingsdatum | in 1851 |
Signatuur | datering : links onder ; # * A Schelfhout 51 signatuur: links onder; # * A Schelfhout 51 |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Andreas Schelfhout
Den Haag 1787 - Den Haag 1870
Andreas Schelfhout was oorspronkelijk opgeleid als vergulder en lijstenmaker. Tussen 1811 en 1814 ging hij in de leer bij decoratieschilder Joannes...
Bekijk het volledige profiel