In dit dubbelportret zijn de kunsthistoricus Carl Georg Heise (1890-1979) en de typograaf Hans Mardersteig (1892-1977) afgebeeld, die een relatie met elkaar hadden. Eerst zouden de panelen als een middeleeuws tweeluik door een scharnier verbonden worden, zoals bij portretten van echtparen. Maar uiteindelijk zijn ze op verzoek van de twee vrienden naast elkaar in een lijst gezet. Zo lijkt het een gewoon vriendschapsschilderij, zoals dit in de Duitse romantiek veel voorkwam., Met kleur en expressieve penseelstreken heeft Kokoschka de karakters van twee vrienden willen uitdrukken. De introverte Mandersteig (links) is in een dromerig blauw gezet, gele accenten symboliseren zijn innerlijke gloed. De extraverte Heisse is met bezige handen in een beweeglijk groen geschilderd. De afzonderlijke portretten zijn in een grote lijst samengebracht.
Specificaties
Titel | Dubbelportret van Hans Mardersteig en Carl Georg Heise |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 100 cm Breedte 144,6 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Oskar Kokoschka
|
Inventarisnummer | 2419 (MK) |
Credits | Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1956 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1956 |
Vervaardigingsdatum | in 1919 |
Verzamelaar | W. van Rede |
Gerechthebbenden | © Fondation Oskar Kokoschka c/o Pictoright Amsterdam 2018 |
Interne tentoonstellingen |
Een prikkelcollectie (2000) Dubbel Portret (1981) De Collectie Verrijkt (2011) Oskar Kokoschka - Mensen en beesten (2013) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Oskar Kokoschka. Un Fauve à Vienne (2022) Oskar Kokoschka. A Rebel from Vienna (2023) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Oostenrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Oskar Kokoschka
Pöchlarn 1886 - Montreux 1980
In 1909 begon Oskar Kokoschka met schilderen van 'psychologische portretten'. In deze portretten trachtte hij de ziel van de geportretteerde in een beeld te...
Bekijk het volledige profiel