Na de begrafenis van Christus gaan drie vrouwen samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en een engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Dit moment wordt in de vier evangeliën beschreven en hier door de gebroeders Van Eyck uitgebeeld. De soldaten die de wacht houden bij het graf zijn verzonken in een diepe slaap.
Maria Magdalena, herkenbaar aan haar rode jurk, zit geknield. Ze kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit en wijst tegelijk naar het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar. Wie de andere twee vrouwen zijn is niet helemaal duidelijk. De Maria in de blauwe mantel zou de moeder van Christus kunnen zijn, maar de evangelist Johannes noemt haar Maria Cleophas. De derde vrouw wordt meestal aangeduid als Maria Salome. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.
Specificaties
Titel | De drie Maria's aan het graf |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 90 cm Hoogte 71,5 cm |
---|---|
Makers |
Toegeschreven aan:
Jan van Eyck
|
Inventarisnummer | 2449 (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958. De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door Nedspice |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in 1425 - 1435 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) De weg naar Van Eyck / The Road to Van Eyck (2012) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945) Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020) Van Eyck. Een optische revolutie (2020) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | W.H. James Weale, Hubert and John van Eyck, their life and work, London & New York 1908, pp. 153-157, cat. 28 en pp. 201-202 (als Hubert van Eyck); W.H. James Weale & M.W. Brockwell, The Van Eycks and their art, London 1912 (reprint 1928), pp. 69-74, cat. III, en p. 251 (als Hubert van Eyck); G. Hulin de Loo, ‘Les voyages des frères van Eyck avant 1425,’ Bulletin de la Classe des Beaux-Arts 14 (1932), pp. 123-134, op pp. 130-132 (als Hubert van Eyck); J.A.B.M. de Jong, 'Mag het paneel, voorstellende de "Drie Maria's aan het H. Graf" wel aan Van Eyck worden toegeschreven?" in J. Duverger (ed.), Handelingen van het 3e congres van Algemeene Kunstgeschiedenis, Gent 1936, pp. 21-24; L. van Puyvelde, Die alten Flämischen Meister, Amsterdam (Meulenhoff & Co.) 1941 (als Hubert van Eyck); D. Hannema, Catalogue of the D.G. van Beuningen collection, Rotterdam 1949, pp. 23-25, cat. 11 (als Jan van Eyck); L. Baldass, Jan van Eyck, Keulen (Phaidon) 1952, p. 263, cat. 2; E. Panofsky, Early Netherlandish painting, its origins and character, Cambridge, MA 1953, vol. 1, pp. 230-231, en vol. 2, pl. 153-154 (als "Hubert and Jan van Eyck (?)"); W. Schöne, 'Die drie Marien am Grabe Christi, ein neugewonnenes Bild des Petrus Christus,' Zeitschrift für Kunstwissenschaft 8 (1954), pp. 135-152, op pp. 136-142 (als “früheyckisch”); J. Squilbeck, 'Une oeuvre énigmatique: "Les Trois Maries au tombeau" du Musée Boymans à Rotterdam,' Revue Belge d'Archéologie et d'Histoire de l'Art 28 (1959), pp. 3-27 (als Maître des Trois Marie au Tombeau, c. 1485-1525); F. Lyna, 'L'oeuvre présumée de Jean van Eyck et son influence sur la miniature flamande,' Scriptorium 16 (1962), pp. 93-94; M.J. Friedländer, Die Frühen Niederländischen Maler. Von van Eyck bis Bruegel, Keulen 1965, pp. 14-15 (als Jan van Eyck); C.H. Krinsky, 'Representations of the temple of Jerusalem before 1500,' Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 33 (1970), pp. 1-19, op pp. 14-17; C. Gould, Failure & success. 150 years of the National Gallery, 1824-1974, London 1974, pp. 10-11, cat. II (als Jan (? and Hubert) van Eyck); C. Sterling, 'Jan van Eyck avant 1432,' Revue de l'Art 33 (1976), pp. 7-82, op pp. 49 (fig. 76) en 52-53 (als Jan van Eyck); E. Dhanens, Hubert en Jan van Eyck, Antwerpen (Mercatorfonds) 1980, pp. 355-358, fig. 222 (als anonieme Van Eyck-epigoon); J. Giltay, boekbespreking E. Dhanens, Hubert en Jan van Eyck, Antwerpen (Mercatorfonds) 1980, Simiolus 13, 1 (1983), pp. 54-57, op p. 57; J.R.J. van Asperen de Boer & J. Giltaij, 'Een nader onderzoek van 'De drie maria's aan het H. Graf' - een schilderij uit de 'Groep van Eyck' in Rotterdam,' Oud Holland 101, 4 (1987), pp. 254-176 (als Groep van Eyck); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 34-39, cat. 2 (als “Jan van Eyck (group)”); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 60 (als "Hubert en Jan van Eyck”); T.-H. Borchert, "Introduction. Jan van Eyck's workshop," in idem (ed.), exh. cat. The age of Van Eyck. The Mediterranean world and early Netherlandish painting 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, pp. 8-31, op p. 12 (fig. 6) en p. 14 (als Jan van Eyck); T.-H. Borchert (ed.), exh. cat. The age of Van Eyck. The Mediterranean world and early Netherlandish painting 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, p. 259 (als Jan van Eyck); R.H. Marijnissen, The masters’ and the forgers’ secrets. X-ray authentication of paintings, from Early Netherlandish till modern, Brussel 2009, pp. 179-181 (als Group van Eyck); S. Kemperdick & F. Lammertse (eds.), exh. cat. De weg naar Van Eyck, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 2012, pp. 293-295, cat. 82 (tekst Nynke van der Wal en Friso Lammertse; als “Jan van Eyck (?), ca. 1430-1435”); A. Châtelet, ‘Trois Marie au tombeau d’Hubert van Eyck,’ Dossier de l’art 203 (2013), pp. 100-103 (als Hubert van Eyck); S. Nash, 'The Myth of Louis Alincbrot: relocating the Triptych with Scenes from the Life of Christ in the Prado,' Boletín del Museo del Prado 32, 50 (2014), pp. 70-95, op pp. 86-88, fig. 23 en p. 90 (als "Workshop of Jan van Eyck (?), 1430-35"); L. Nys, ‘A posse ad esse non valet consequentia. Jean van Eyck s’est-il rendu à Jérusalem? À propos des Trois Marie au Tombeau de Rotterdam,’ in C. Cannuyer (ed.), Entre Orient et Occident. Circulation des hommes, porosité des héritages, Brussel 2016, pp. 193-224 (als "Jean Van Eyck (ou entourage), c. 1430-35"); M. Martens et al. (eds.), exh. cat. Jan van Eyck. Een optische revolutie, Gent (MSK) 2020, pp. 317-321 en 494 (als "atelier van Jan van Eyck, c. 1440"); M. Sugiyama, 'Jan van Eyck's New York Diptych: a new reading on the skeleton of the Great Chasm,' Arts 11, 4 (2022), pp. 1-18, op pp. 8-9 (als Jan van Eyck, workshop, ca. 1440); D. Martens, S. Zdanov & A. López Redondo, ‘Nouvelles recherches sur le Maître brugeois de la légende de sainte Godelieve, ses relations avec Hans Memling et avec l’Espagne,’ Belgisch Tijdschrift voor Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde 91 (2022), pp. 5-59, pp. 12-15 (“attribuée au jeune Jan van Eyck”); A. van Dongen, ‘Jan van Eyck’s Syrian Apothecary Jar. The Earliest Known Depiction of Middle Eastern Ceramics in Medieval European Art,' in K. Wilson & L.R. Clark (eds.), The Mobility of Objects Across Boundaries 1000-1700 (MOB), Liverpool 2022, pp. 153-168. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Jan van Eyck
Maaseik circa 1390/1399 - Brugge 1441
Jan van Eyck (ca. 1390-1441) werkte aan verschillende vorstenhoven, onder meer als hofschilder van Filips de Goede van Bourgondië. Er wordt gezegd dat Jan van...
Bekijk het volledige profiel