:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De verheerlijking van Maria

De verheerlijking van Maria

Toegeschreven aan: Geertgen tot Sint Jans (in 1490 - 1495)

Vraag maar raak

  • Betty Nupie vroeg

    Welk type compositie is gebruikt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Betty, Dank voor je vraag. Maria staat midden op het beeldvlak, dus ik zou denken dat het een centrale compositie is. Hartelijke groet, Els.

  • Jolien vroeg

    Is dit werkje in olieverf geschilderd of in ei-tempera?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Jolien, de techniek is olieverf op paneel. Als je in de online collectie naar beneden scrolt, dan zie je deze gegevens verschijnen. Als je vervolgens op de blauwe knop klikt krijg je nog meer gedetailleerde basisinformatie zoals afmetingen, herkomst, tentoonstellingen etc. Hartelijke groet,
    Els

  • Fay vroeg

    Hoi! Waar staat het woord sans (sanctus?) voor op die drie vaantjes?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Fay, het woord sanctus is Latijn voor 'heilig' en slaat op de heilige staat van Maria, de moeder van de zoon van God. Groetjes Tanja

  • julia vroeg

    hallo, wat probeert de maker duidelijk te maken met dit schilderij? en hoe heeft hij/zij dit gedaan?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Julia, bekijk de teksten en eerder gestelde vragen op onze collectiewebsite voor meer informatie over dit kunstwerk. Zie: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3730/ Hartelijke groeten, Rianne

  • S vroeg

    Wat stelt de hagedis-figuur onder Maria voor en hoe is deze gezien door Johannes, in welke betekenis?
    Is het Satan? En waarom zit hij onder Maria haar voeten?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag S, dank voor je vraag. Onder Maria is een maansikkel en een draak te zien. De draak staat voor de duivel inderdaad. Hij wordt door de engelen verslagen, daarom is hij onder de voeten van Maria afgebeeld: ze verplettert de draak. Zie voor meer informatie ook de teksten en video's bij dit werk. Groeten Rianne

  • G van Eck vroeg

    Wat voor compositie gebruikt de kunstenaar in dit werk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste G van Eck,
    De verheerlijking van Maria is een mooi voorbeeld van een 'centrale compositie'. Het woord zegt het al: er is een centraal punt waar alle aandacht naar uit gaat.

    Groeten,
    Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Introductie

Het paneel geeft een verheerlijking van Maria weer als een optelsom van bijbelteksten. Het visioen toont Maria die op de maansikkel zit en onder zich de draak verplettert. Zij wordt omringd door engelen met muziekinstrumenten en de passiewerktuigen. Het visionaire karakter wordt versterkt door het hemelse licht dat moeder en kind omgeeft.

Deze verschijning van Maria gaat terug op de Openbaring van Johannes 12:1: 'En daar werd een groot teken gezien aan de hemel, een vrouw bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.'

Het paneeltje was oorspronkelijk onderdeel van een tweeluik. Het andere paneel bevindt zich in Edinburg en geeft de kruisiging van Christus weer.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De verheerlijking van Maria
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 24,5 cm
Breedte 20,5 cm
Makers Toegeschreven aan: Geertgen tot Sint Jans
Vroegere toeschrijving: Herri met de Bles
Inventarisnummer 2450 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1490 - 1495
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Interne tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Lumen: The Art and Science of Light (2024)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Afbeeldingen ; agenda Museum Boymans van Beuningen 1986 (close-up) : afbeelding nr: 5: agenda Museum Boijmans van Beuningen 1983. (Kunst Collectie) R. van Luttervelt et al., exh. cat. Bourgondische pracht. Van Philips de Stoute tot Philips de Schone, Amsterdam (Rijksmuseum) 1951, p. 15, cat. 43 en afb. 16 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 54 Van Eyck to Bruegel 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen - 74-79 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 67
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Geertgen tot Sint Jans

circa 1455/1465 - circa 1485/1495

Over Geertgen tot Sint Jans (ca. 1455/65 - ca. 1485/95) is weinig bekend. De belangrijkste bron is een korte levensbeschrijving die Karel van Mander publiceerde...

Bekijk het volledige profiel