:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De kwijtschelding

Vraag maar raak

  • Renata vroeg

    Goede dag
    Ik ben in het bezit van een litho van daumier honore no7
    Van quand on a du guignon. Maar kan hier niets van terug vinden op internet. Ik hoop dat u wat informatie voor mij heeft.
    Groet renata

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Renata, Daumier maakte een duizelingwekkend aantal litho's: zo rond de vierduizend. De meeste ontstonden als illustratie voor politieke en satirische kranten. Ze zijn direct herkenbaar aan de robuuste tekenstijl. Met vaste hand tekende Daumier zijn voorstellingen direct op de lithosteen. Behalve de versies op krantenpapier liet hij ook afdrukken op beter papier maken, zonder de storende tekst op de achterkant. Moest u meer willen weten is mijn raad om boeken te zoeken die in het algemeen over zijn lithografieën gaan (ik vind er enkele online) en/of contact op te nemen met het RKD in Den Haag. Vriendelijke groeten, Lisa Heinis

  • Roosje vroeg

    Is dit schilderij expres zo donker? Of is hij verkleurd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Roosje, Dit schilderij is zo donker omdat Daumier waarschijnlijk eerst een donkere ondergrond geschilderd heeft, wat ervoor zorgt dat het hele schilderij wat donkerder wordt. Dat was in die tijd (eind 19e eeuw) een stijl die door een sommige mensen heel mooi gevonden werd. Overigens schilderden de Salon schilders in die tijd juist heel heldere en lichte kleuren
    Maar we denken dat het schilderij nu nog donkerder is dan hij vroeger was, omdat zo'n donkere ondergrond na verloop van tijd 'nadonkert' waardoor het hele schilderij donkerder wordt.
    Dus hij is zowel expres zo donker, alsook verkleurd. Groeten, Friso

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

In 'De kwijtschelding' laat de sociaal bewogen Daumier de gezichten van de aanwezigen oningevuld. Alleszeggend is het gebaar van de advocaat, die wijst naar de afbeelding van de kruisiging. Christus heeft immers alle zonden op zich genomen en is gestorven voor de berouwvolle zondaars.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De kwijtschelding
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 68 cm
Hoogte 38 cm
Makers Schilder: Honoré Daumier
Inventarisnummer 2596 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1860 - 1865
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Crime et Châtiment. De Goya à Picasso (2010)
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Honoré Daumier

Marseille 1808 - Valmondois 1879

Honoré Daumier werkte als satirisch tekenaar voor het in 1830 opgerichte tijdschrift 'La Caricature'. Hij werd in 1832 gevangen gezet toen hij koning Louis...

Bekijk het volledige profiel