:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps (Shirley Temple, het jongste filmidool van haar tijd)

Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps (Shirley Temple, het jongste filmidool van haar tijd)

Salvador Dalí (in 1939)

Vraag maar raak

  • Vincent Groenenberg vroeg

    Wanneer komt de Dali Shirley Temple schilderij terug in het depot. Ik wil hem komen bezichtigen.
    Mvg,
    Vincent

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Vincent, je kunt dit werk tot en met 14 januari 2024 bekijken op de tentoonstelling Best of Boijmans in het Rijksmuseum in Amsterdam. Daarna gaat het meteen door naar een tentoonstelling over het surrealisme in Frankrijk om pas in augustus weer in het depot terug te komen. Hartelijke groet, Els

  • brigittebuitenhuis vroeg

    waarom staat bij shirley temple van Dali midden onderin het schilderij technicolour? maakte hij reclame voor verf of was het misschien in opdracht gemaakt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Brigitte, wat een leuke vraag! Ik denk dat het technicolor label een verwijzing is naar de films waar Shirley Temple als een van de eerste 'kindsterretjes' in speelde, en waarmee ze beroemd is geworden. Het begin van haar carrière valt min of meer samen met het begin van de kleurenfilm. Technicolor duidt op de kleurenfilmtechniek en stond vroeger als 'merk' aan het begin van een film. Hartelijke groet, Els

  • Julia vroeg

    Wat voor voormaatbheeft dit schilderij

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Julia, de afmetingen zijn 75 x 100 cm. Je kunt deze informatie ook zelf vinden onder de blauwe button 'toon meer details'. hartelijke groet, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Shirley Temple was in de jaren 30 een populaire actrice. In dit fantasiebeeld van het Hollywood kindsterretje plaatste Dalí haar hoofd, geknipt uit een tijdschrift, op een leeuwenlichaam. Hij transformeerde haar tot een moderne sfinx die haar publiek verslindt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps (Shirley Temple, het jongste filmidool van haar tijd)
Materiaal en techniek Gouache, pastel en collage op karton
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 100 cm
Hoogte 75 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer 2751 (MK)
Credits Aankoop 1969
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1969
Vervaardigingsdatum in 1939
Signatuur rechtsonder: Gala Salvador Dali 1939
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022
Herkomst Galerie André-François Petit, Parijs; Claude Rivière, Parijs; Joseph Foret, Parijs; Nathalie Krebs; Jean Krebs
Tentoonstellingen Salvador Dalí, New York (Julien Levy Gallery) 21.03.1939 – 17.04.1939 Salvador Dalí: Exhibition – Japan, Tokio (Prince Hotel Gallery) 08.09.1964 – 18.10.1964 Hans Bellmer, Victor Brauner, Salvador Dalí, Max Ernst, Wifredo Lam, René Magritte, Pierre Roy, Alberto Savinio, Max Walter Svanberg, Yves Tanguy, Toyen, Parijs (Galerie André François Petit) december 1965 Salvador Dalí: peintures, aquarelles, dessins, estampes, etc, Charleroi (Palais des Beaux-Arts) 01.03.1968 – 31.03.1968 Hedendaagse Spaanse Kunst van Picasso tot Genovés, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.06.1968 – 25.08.1968 Salvador Dalí, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.11.1970 – 10.01.1971 Dalí: Gemälde, Zeichnungen, Objekte, Schmuck, Baden-Baden (Staatliche Kunsthalle) 19.01.1971 – 18.04.1971 400 obras de Salvador Dalí del 1914 al 1983, Madrid (Museo Español de Arte Contemporáneo) april – mei 1983, Barcelona (Palau Reial de Pedralbes) 10.06.1983 – 31.07.1983 Picasso, Miró, Dalí: évocations d’Espagne, Charleroi (Palais des Beaux Arts) 26.09.1985 – 22.12.1985 Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 Alles Dalí. Film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.03.2005 – 12.06.2005 Dalí & Film, Londen (Tate Modern) 01.06.2007 – 09.09.2007 Salvador Dalí. Il sogno si avvicina – The dream is getting closer, Milaan (Palazzo Reale) 22.09.2010 – 30.01.2011 Surreël: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.02.2011 – 15.05.2011 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Fantastic Animals (2023)
IMAGINE! 100 Years of International Surrealism (2024)
Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur J. Conrad, J.C. Ebbinge Wubben, R. Hammacher-Van den Brande, Dalí, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 1970, cat.nr. 126 W. Chadwick, Myth in Surrealist Painting 1929-1939: Dalí, Ernst, Masson, Michigan 1994, pp. 24-25, afb. 15 R. Descharnes, Dalí: Die Eroberung des Irrationalen; Sein Werk – Sein Leben, Keulen 1997, p. 252 Salvador Dalí & Mass Culture, tent.cat. Barcelona (Fundacío La Caixa), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), St. Petersburg (Salvador Dalí Museum), 2004-2005, afb. 124, p. 93 Fundació Gala-Salvador Dalí (Figueres), ‘Salvador Dalí, Catalogue Raisonné of Paintings 1910-1964’, http://www.salvador-dali.org, cat.nr. 509 J. Guldemond (red.), Alles Dalí, film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Barcelona (Caixa Forum), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), Rotterdam 2005, p. 134 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 25
Materiaal
Object
Techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Spanje > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Salvador Dalí’s assemblage Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps verbeeldt het Amerikaanse kindsterretje Shirley Temple als sfinx. Een uitgeknipte afbeelding van haar hoofd is met zorg geplaatst op het met pastelkrijt en gouache uitgevoerde lichaam van dit fabelachtige monster. Van de sfinx, een gevleugelde leeuw met het hoofd en bovenlichaam van een vrouw, werd gezegd dat hij reizigers doodde wanneer deze de raadsels die hij hen voorlegde niet konden oplossen. Doodshoofden, knekels en het overblijfsel van wat ooit een fraai zeilschip was, omringen de sfinx. Hoewel dood en verderf de toon zetten, herinneren enkele figuren op de achtergrond aan Dalí’s jeugd. Klein weergegeven, rechtsboven, loopt een man die een kind bij de hand houdt. Het is waarschijnlijk een verwijzing naar de tijd dat de kunstenaar zich veilig voelde bij zijn vader.[1] Het touwtjespringende meisje linksboven, roept herinneringen op aan Dalí’s jong gestorven achternicht Carolinetta, die hij op diverse werken heeft afgebeeld.[2] De vleermuis boven het hoofd van Temple verwijst niet alleen naar de dood, maar mogelijk ook naar een voorval uit Dalí’s jeugd. De kunstenaar is ongeveer vijf jaar oud als zijn neef hem een gewonde vleermuis geeft. De verzorging van het dier loopt niet goed af; al snel ziet Dalí dat de vleermuis bedekt is met mieren. Uit medelijden pakt hij het op en in plaats van het te kussen op het kopje – zoals hij van plan was – bijt hij het met veel kracht in tweeën. Vol afschuw gooit hij het dier in de wasbak en slaat op de vlucht.[3] Dalí houdt levenslang angst voor vleermuizen.

De wereld van de film loopt als een rode draad door het leven van de kunstenaar. Zijn naam is verbonden met niet minder dan vijftig cinematografische projecten.[4] Hoewel hij met de Spaanse filmmaker Louis Buñuel aan twee surrealistische films werkt, zijn beiden liefhebbers van Amerikaanse speelfilms waarin Buster Keaton, Ben Turpin en Harry Langdon spelen.[5] Ze hebben een afkeer van de Europese artistieke cinema die doordrenkt is van cultuur.[6] Dalí is van een mening dat ‘een film moet zijn als een auto, een vliegtuig of een grammofoon: intens, vrolijk, puur, dynamisch, scherp, leuk, perfect’.[7] In zijn essay ‘A Short Critical History of Cinema’ (1932) plaatst Dalí de film Animal Crackers (1930) van The Marx Brothers bovenaan de evolutie van de komische film.[8] Het is Harpo Marx die alle lof krijgt toegezwaaid.[9] Op uitnodiging van deze komiek gaat Dalí in januari 1937 naar Hollywood. Tijdens zijn verblijf portretteert hij Marx aan de hand van schetsen die hij maakt tijdens het filmen van A Day at the Races (regisseur Sam Wood, 1937) waarin Marx de rol van Stuff speelt. Twee jaar later portretteert hij Shirley Temple, op het hoogtepunt van haar populariteit.

Noten

 

[1] In zijn oeuvre heeft Dalí dit motief vele malen uitgebeeld, zie bijvoorbeeld Impressions d’Afrique (nr. 23) of het veel latere Dalí enfant avec son père (1971).

[2] Waaronder het monumentale drieluik Landscape with a Girl Skipping Rope (nr. 16).

[3] Dalí 1952, pp. 29-30.

[4] Parijs 1979, pp. 342-353.

[5] In 1929 maken Dalí en Buñuel Un chien andalou. In 1930 werken zij samen aan L'Âge d’or.

[6] Rotterdam/Barcelona/Madrid 2005, p. 119.

[7] Ibid.

[8] Finkelstein 1998, p. 140.

[9] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 283.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel