Rond 1970 schilderde Lucassen enkele doeken die, als variatie op Hegels beroemde begrippenpaar, de overkoepelende benaming 'Oeuvre - anti-oeuvre' dragen. Zonder zich een eigen stijl toe te eigenen, citeert Lucassen uiteenlopende stijlen om tegengestelde visies op kunst en werkelijkheid aan de orde te stellen. Zo heeft hij op het grotendeels onbeschilderde doek van dit schilderij Jim Dine en René Magritte met elkaar in contact gebracht. Het tafeltje met de telefoon en het flesje odol vertegenwoordigen de realistische pool van de Pop Art, het raadselachtige venster brengt het surrealisme binnen het schilderij. De 'Bilderstreit' blijft onbeslist: Lucassen wil beide benaderingen van hu eenzijdigheid ontdoen door ze in één schilderij te combineren.
Specificaties
Titel | Stilleven met flesje Odol (Hommage aan Dine en Magritte) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 160 cm Hoogte 200 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Lucassen
|
Inventarisnummer | 2763 (MK) |
Credits | Aankoop 1970 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1970 |
Vervaardigingsdatum | in 1970 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |