Zes identieke rechthoeken van metaal zijn met klinknagels bevestigd op de spaanplaat: geen compositorische ingrepen of expressieve verfstreken maar de directe werking van het licht op glanzend rood gelakt blik. Samen met de overige kunstenaars van de 'Nul' en 'Zero' verzette Armando zich in het begin van de jaren '60 tegen de artistieke en existentiële beladenheid waarmee het kunstenaarschap in de jaren '50 was omgeven. Als antwoord hierop maakte Armando werken, waarin de verbeelding van de kunstenaar het veld heeft geruimd voor de werkelijkheid zelf. Blijft de vraag welke werkelijkheid te tonen. Armando kiest bouten, blik, ijzerdraad of autobanden, die in dramatisch zwart of agressief rood, opnieuw een geladen beeld van de werkelijkheid oproepen.

Specificaties
Titel | Zesmaal rood |
---|---|
Materiaal en techniek | Verf op blik, spaanplaat |
Objectsoort |
Wandobject
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 155,5 cm Diepte 3,5 cm Breedte 123,5 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Armando
|
Inventarisnummer | BEK 1565 (MK) |
Credits | Aankoop 1980 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1979 |
Vervaardigingsdatum | in 1963 |
Signatuur | signatuur : verso ; in zwarte verf # * ARMANDO AMSTERDAM 8/63 datering : verso ; in zwarte verf # * ARMANDO AMSTERDAM 8/63 |
Inscripties | annotatie: verso boven signatuur; # TOP waarboven een naar boven gerichte pijl * |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | nr. 5; agenda 1991 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |