Lange tijd was de sokkel een vanzelfsprekend gegeven in de beeldhouwkunst. De verbinding leggend tussen beeld en omgeving, biedt de sokkel de sculptuur zijn eigen ruimte en verhoogt letterlijk de status ervan. In het werk van Carel Visser speelt het gegeven van de sokkel vaak een belangrijke rol. In 'Dier' vormen sokkel en beeld in vorm en materiaal een hechte eenheid. Het beest, gevormd uit een met touwen ingesnoerde en door paardetuig beladen binnenband, bevindt zich op een doorzichtig terrein van glas dat zich door een sokkelconstructie uit blikken, hout en banden van de grond verheft. Iedere verhevenheid van het klassieke ruiterstandbeeld tartend, ligt Vissers zieltogende dier op een sokkel die een wankele kwetsbaarheid uitstraalt.

Specificaties
Titel | Dier |
---|---|
Materiaal en techniek | Rubber, leer, blik, glas, hout |
Objectsoort |
Assemblage
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 135 cm Breedte 300 cm Lengte 320 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Carel Visser
|
Inventarisnummer | BEK 1602 1-57 (MK) |
Credits | Aankoop 1984 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1984 |
Vervaardigingsdatum | in 1983 |
Interne tentoonstellingen |
Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | Afbeelding: nr 27; agenda 1988 (RUIMTELIJKE CONTRASTEN/CONTRAST IN SPACE) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |