Hoe komen deze objecten aan hun raadselachtige vorm? En wat heeft de titel te betekenen? Het heeft alles te maken met de manier waarop de sculptuur is ontstaan. In de glassculptuur Lederhosen werden Tiroler broeken gebruikt als mal voor het blazen van glas. Maria Roosen blaast niet zelf, dat laat zij over aan glasblazer Bernard Heesen. Hij heeft het vloeibare glas in de broek geblazen. Terwijl het glas zich verspreidde en het leer met veel rook en stank wegschroeide, kregen de grillige, organische vormen gestalte. In totaal heeft Heesen zeven objecten volgends dit procedé geblazen. Ze behoren zichbaar tot dezelfde 'familie', maar hebben ieder een eigen karakter. Maria Roosen heeft ze in een rij op een rubberen transportband gelegd. Die presentatie maakt hun verschijning extra intrigerend. De rauwe hompigheid van de vorm in combinatie met de verfijnde kleur en glans van het glas geeft hun iets absurds: zeven brokken gestolde energie; zeven kruizen van glas met een klein stompje been.
Specificaties
Titel | Lederhosen (Leren broeken) |
---|---|
Materiaal en techniek | Glas en rubber |
Objectsoort |
Sculptuur
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 34,5 cm Lengte 573 cm Breedte 79 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Maria Roosen
|
Inventarisnummer | BEK 1689 a-h (MK) |
Credits | Aankoop 1996 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1996 |
Vervaardigingsdatum | in 1995 |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Nederland > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Maria Roosen
Oisterwijk 1957
Het werk van Maria Roosen (1957) heeft een hoge tactiele waarde, je wilt het graag aanraken. De objecten zijn handgeblazen, ambacht en techniek zijn kernwoorden...
Bekijk het volledige profiel