:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
La reproduction interdite (Verboden af te beelden)

La reproduction interdite (Verboden af te beelden)

René Magritte (in 1937)

Vraag maar raak

  • S. Zorlu vroeg

    Waarom heeft Magritte dit schilderij 'La reproduction interdite' genoemd.
    Waar kan ik hier meer informatie over vinden/meeroverlezen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag, Magritte meende dat mensen ‘altijd willen zien wat verborgen is achter hetgeen wij zien’. Dit schilderij is er een interpretatie ervan. De kunstenaar baseerde zich op een foto die hij maakte van Edward James. Hier zie je hoe deze man naar de achterkant van zijn eigen hoofd kijkt in de spiegel, wat natuurlijk niet kan. Je kan veel meer over het schilderij en de kunstenaar terugvinden op het internet denk ik. Groeten, Lisa

    Groeten,
    Lisa

  • Chloé vroeg

    Good afternoon, is there any particular meaning to the presence of the book ? Thank you for your time.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Chloé, I looked this up for you and the book is by Edgar Allan Poe in French called: Les aventures d'Arthur Gordon Pym. If you look up Poe in relation to Magritte, you will find that there are more references made to the author in his paintings.

  • Sam vroeg

    Heeft het werk een boodschap of een visie?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Sam, onze excuses voor het late antwoord. Momenteel is iedereen enorm druk in de weer met de opening van het depot en is er even weinig tijd voor inhoudelijke antwoorden. Magritte had zeker een boodschap en visie bij het maken van dit werk. Jammer genoeg ga ik je op dit moment even moeten verwijzen naar het internet en mogelijk bronnen via het Magritte Museum in Brussel. Vriendelijke groeten, Lisa Heinis

  • lore vroeg

    Welke technieken gebruikte hij? En maakte hij enkel gebruik van olieverf op een doek?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lore, je hebt de gebruikte techniek al ontcijferd! Zoals je kan zien onder het kopje 'Specificaties' bestaat dit werk enkel uit olieverf op doek. Maar Magritte maakte ook wel gebruik van andere materialen en technieken, bijvoorbeeld gouache op papier bij La maison verre. En we hebben ook een bronzen sculptuur van hem in onze collectie: Le puits de verite. Groetjes, Sarie.

  • Celestien vroeg

    Wat is de reden dat dit schilderij in het boijmans museum hangt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Celestien, dit werk is in 1977 door het museum verworven vanuit de collectie van de Britse verzamelaar Edward James. Hartelijke groeten, Rianne

  • karen vroeg

    i know this is currently in italy as part of the exhibition: 'Dal Nulla al Sogno'. is this collection going elsewhere after that? thank you

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dear Karen,
    After the exhibition in Italy, this artwork will be stored in the depot. When our new public depot building opens in 2021 you can see it there.
    Kind regards,
    Esther

  • Inge vroeg

    Hoi! Wat een mooi schilderij, zeg! Ik weet dat Marcel Broodthaers zich op dit werk heeft geïnspireerd. Hij heeft namelijk het werk "Spiegel in witte omlijsting met eierschalen" gemaakt. Net zoals bij dit werk, werd er gebruik gemaakt van een spiegel. Maar wat wordt er precies met dat schilderij bedoeld? Want behalve dat er ook een spiegel werd gebruikt, snap ik het werk van Broodthaers niet echt

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Inge,
    Wat leuk dat je deze kunst zo mooi vindt! Het werk ‘Spiegel in witte omlijsting met eierschalen’ van Marcel Broodthaers komt niet voor in de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen en daarom hebben we daar geen gedetailleerde informatie over. Maar eieren verwijzen in het oeuvre van Broodthaers soms naar kunst of de kunstwereld. De inhoud van het ei wordt gevormd door zijn schil, zoals, volgens Broodthaers, de kunst betekenis krijgt in de ‘schil’ van een museum of een galerie. Waar de spiegel in dit werk precies voor staat is moeilijk te achterhalen. In het schilderij van Magritte is de spiegel een alledaags voorwerp, maar draagt het tegelijk bij aan een mysterie. Hoe kan het dat het boek wel wordt gespiegeld, maar we in plaats van het gezicht van de man zijn achterhoofd zien?
    Groetjes,
    Jephta

  • maud vroeg

    Hallo! Voor school moet ik hier een opdracht over maken. Ik vraag me af op welke manier de verf is aangebracht en op welke manier Magritte zijn penseel hanteerde. Alvast bedankt.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Maud,
    Magritte schilderde vanaf 1925 steeds realistischer en heel precies. Zijn penseelstreken maakt hij (bijna) onzichtbaar. De objecten en personen op zijn schilderijen lijken allemaal heel echt, maar worden ongewoon gecombineerd en daardoor juist steeds vreemder.
    Groetjes,
    Jephta

  • Lori vroeg

    wat zou de schilder ermee bedoelen dat de man zijn achterhoofd ziet in de spiegel?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Lori,
    Het schilderij blijft raadselachtig hè? Magritte baseert het op een foto van zijn Engelse mecenas Edward James. Hierop is James van achteren te zien terwijl hij naar Magritte’s schilderij ‘Op de drempel van de vrijheid’ kijkt. Dat kunstwerk is in ‘Verboden af te beelden’ vervangen door een spiegel. Die titel lijkt de keuze om alleen het achterhoofd te tonen ook niet te verklaren. Of toch wel? En waarom wordt het boek wel correct weerspiegeld? Zou het boek misschien een reflectie van de realiteit symboliseren, terwijl James als een fantasie wordt voorgesteld?
    Groetjes,
    Jephta

  • Danique vroeg

    Is er commentaar op het kunstwerk gekomen en/of heeft het invloed gehad op andere kunstenaars/kunststromingen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Danique,

    Om uit te vinden hoe het werk is ontvangen zou je de recensies van de eerste tentoonstelling van het werk kunnen opzoeken. De gegevens van de eerste drie tentoonstellingen waar het werk onderdeel van uitmaakte zijn:
    - René Magritte: Surrealist Paintings and Objects, Londen (London Gallery) 01.04.1938 – 03.05.1938
    - Magritte, Londen (Tate Gallery) 14.02.1969 – 30.03.1969
    - Magritte: A Retrospective Loan Exhibition, Londen (Marlborough Fine Art) 01.10.1973 – 01.11.1973

    Voor de invloed van het werk op latere kunstenaars zou je de volgende site eens kunnen bekijken.
    http://illusion.scene360.com/art/94094/rene-magritte/

    Ik hoop je zo voldoende geholpen te hebben. Succes!

    Groetjes,
    Jephta

  • Roos Egberts vroeg

    Hoi! Waarom heet dit schilderij verboden af te beelden? En waar vindt dit schilderij plaats?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Roos! René Magritte speelde in zijn schilderijen graag een spel met de alledaagse werkelijkheid; hij geeft gewone onderwerpen een vreemde draai. Zoals je ziet is het gezicht van de man niet terug te zien in de spiegel, terwijl je dat wel zou verwachten als iemand in de spiegel kijkt. Het boek op de schoorsteenmantel daarentegen is wel correct gespiegeld weergegeven. De titel helpt niet om een antwoord te geven, maar roept alleen maar meer vragen op. Zou het gezicht van de man verboden zijn om af te beelden misschien? Door verwarring te creëren worden de schilderijen van Magritte in ieder geval zeer aandachtig geanalyseerd! De man die is afgebeeld is de excentrieke Engelse verzamelaar Edward James. Magritte baseerde dit werk op een foto van James voor het schilderij 'Op de drempel van de vrijheid'. Die foto kun je hier bekijken: http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1987.1100.157/

    Groetjes Tanja

  • Jesse vroeg

    Wat is het land van herkomst?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Jesse, je vindt de geografische herkomst onder het kopje 'specificaties' op de objectpagina van Collectie Boijmans Online. Groeten! Rianne

  • sophie vroeg

    Wat wilde hij met het schilderij duidelijk maken?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Sophie! Magritte is geïnteresseerd in het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Hij geeft aan gewone onderwerpen een vreemde draai. Hier is het natuurlijk vreemd dat de man in de spiegel kijkt maar daar in plaats van zijn gezicht, de achterkant van zijn hoofd ziet. Magritte speelt zo met onze verwachtingen. Bovendien speelt de kunstenaar graag met de relatie tussen objecten, hun afbeeldingen en taal, iets wat ook in dit kunstwerk en bijbehorende titel valt te herkennen. Groeten, Rianne

  • Valentijn vroeg

    Dit object is op reis. Waar is dit schilderij op het moment en wanneer is het weer terug van vakantie?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Valentijn, dit werk was te zien in de Hamburger Kunsthalle. Maar goed nieuws: vanaf 11 februari is het schilderij weer te zijn in Rotterdam, en wel in de tentoonstelling Gek van surrealisme! Zien we je daar? Groeten, Rianne

  • Matthias Boydens vroeg

    Gebruikte Margritte bij dit schilderij( la reproduction interdite) perspectief? zo ja, met vluchtlijnen? Zo niet, welk effect heeft dit?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Matthias, dit klinkt als een schoolopdracht ;-) Het lijkt me dus het beste als je zelf een antwoord op deze vraag zoekt, maar ik kan wel een tip geven: probeer eens denkbeeldige lijnen te trekken langs de twee hoofden, wat gebeurt er dan? Succes ermee! Groeten, Rianne

  • Micky vroeg

    Waarom gaat het liedje erover dat hij kaal was?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Micky, het is een grapje van de zanger. Omdat de man in het schilderij zichzelf van achteren ziet, en dus alleen zijn eigen haar ziet, moest de zanger denken aan de kapper. De kapper laat je vaak ook de achterkant van je hoofd zien, zodat je ziet hoe hij het haar heeft geknipt. Daarom heeft hij dit liedje bedacht. Ik ben benieuwd: vind je het een leuk liedje? Of zou je zelf een heel ander liedje schrijven bij dit kunstwerk? Groeten, Rianne

  • Anna vroeg

    Waarom heet het schilderij zo?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Anna, ik ben benieuwd wat je zelf denkt! Kijk eens goed naar het schilderij. Waarom denk jij dat het zo heet? En vind jij het een goede titel? Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Wat is er te zien?

Wat de Belgische surrealistische kunstenaar Magritte interesseerde, is het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Niet zozeer het onzichtbare, het onderbewuste en droombeelden inspireerden hem, maar juist gewone onderwerpen waaraan hij een draai gaf. De man die Magritte hier portretteerde is de excentrieke rijke Engelsman Edward James. Hij was een vriend van de kunstenaar en kocht verschillende werken van hem. Edward James was in de jaren 30 van de 20ste eeuw mecenas van zowel Dalí als Magritte. Magritte baseerde zich op een foto die hij maakte van Edward James die naar het werk 'Op de drempel van de vrijheid' staat te kijken.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel La reproduction interdite (Verboden af te beelden)
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 81 cm
Breedte 65,5 cm
Dikte 2 cm
Makers Schilder: René Magritte
Inventarisnummer 2939 (MK)
Credits Aankoop 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Vervaardigingsdatum in 1937
Signatuur rechtsonder: Magritte
Verzamelaar Edward James
Herkomst Edward James, Chichester 1937-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1977
Tentoonstellingen René Magritte: Surrealist Paintings and Objects, Londen (London Gallery) 01.04.1938 – 03.05.1938 Magritte, Londen (Tate Gallery) 14.02.1969 – 30.03.1969 Magritte: A Retrospective Loan Exhibition, Londen (Marlborough Fine Art) 01.10.1973 – 01.11.1973 René Magritte und der Surrealismus in Belgien, Hamburg (Kunstverein und Kunsthaus Hamburg) 23.01.1982 – 28.03.1982 René Magritte, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 15.09.1983 – 08.01.1983 René Magritte, Die Kunst der Konversation, Düsseldorf (Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen) 23.11.1996 – 02.03.1997 Rétrospective René Magritte, Brussel (Koninklijk Museum voor de Schone Kunsten) 06.03.1998 – 28.06.1998 Edward James: A Surreal Life, Brighton (Royal Pavilion Brighton and Hove) 25.04.1998 – 26.07.1998 René Magritte, Parijs (Jeu de Paume) 10.02.2003 – 09.06.2003 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 Magritte: The Mystery of the Ordinary, 1926-1938, New York (Museum of Modern Art) 28.09.2013 – 12.01.2014, Houston (The Menil Collection) 14.02.2014 – 01.06.2014, Chicago (The Art Institute of Chicago) 24.06.2014 – 13.10.2014 Surreal Encounters: Collecting the Marvellous. Dalí, Ernst, Magritte and Miró from the Collections of Edward James, Roland Penrose, Gabrielle Keiller and Ulla and Heiner Pietzsch, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 04.06.2016 – 11.09.2016, Dalí, Ernst, Miró, Magritte… Surreale Begegnungen aus den Sammlungen Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller, Ulla und Heiner Pietzsch, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 07.10.2016 – 22.01.2017, Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
De Collectie Verrijkt (2011)
Gek van surrealisme (2017)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Magritte: The Mystery of the Ordinary 1926-1938 (2013)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Magritte, Broodthaers & de hedendaagse kunst (2017)
Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur afbeelding nr. 44: agenda Museum Boijmans van Beuningen 1985. (EN ROUTE) L. Scutenaire, E. Langui, Magritte. Retrospective Loan Exhibition, tent.cat. Londen (Marlborough Fine Art), 1973, p. 35, cat.nr. 41 D. Sylvester, Magritte, Londen 1992, p. 244 D. Sylvester, S. Whitfield, René Magritte, catalogue raisonné, vol. II, Oil Paintings and Objects 1931-1948, Antwerpen 1993, p. 244, cat.nr. 436 M.A. Caws, Surrealism, New York 2004, p. 87 M. Draguet, Voici Magritte: gouaches, collages, tekeningen, studies, schilderijen, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2006, pp. 112, 118 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 110-111 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 276-277, cat.nr. 13 A. Umland (red.), Magritte. The Mystery of the Ordinary 1926-1938, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Houston (The Menil Collection), Chicago (The Art Institute of Chicago), New York 2013, pp. 205-206, afb. 123 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, pp. 173, 177, 195, cat.nr. 54 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 64
Materiaal
Object
Geografische herkomst België > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Van 12 februari tot 19 maart 1937 verblijft Magritte in Londen bij de Britse verzamelaar en mecenas Edward James, waar hij werkt aan een drieluik voor de balzaal in James’ woning in Wimpole Street (zie Le modèle rouge III). Tijdens dat verblijf ontvangt de kunstenaar nog twee opdrachten. James wenst een nieuwe versie van Le monde poétique, een schilderij uit 1926, aan zijn collectie toe te voegen.[1] Hij had het werk gezien in de tentoonstelling Young Belgian Artists, die in januari 1937 plaatsvond in de London Gallery.[2] De tweede opdracht betreft zijn portret.[3] Uit de correspondentie die Magritte met zijn vrouw Georgette voert, wordt duidelijk dat de kunstenaar het portret bij terugkomst in Brussel wil schilderen aan de hand van een foto van James.[4] Medio april stuurt James een aantal foto’s naar Magritte. Het is vrijwel zeker dat de foto van James die staat te kijken naar het grote doek Au seuil de la liberté (1937), een van de drie doeken bestemd voor zijn balzaal, het uitgangspunt is voor het portret.[5] Als de opdrachten voltooid zijn, schrijft Magritte aan James: ‘Ik denk dat u zeer tevreden zult zijn met La reproduction interdite. Ik ben heel benieuwd om te horen wat voor indruk het op u maakt en ook op Dalí (is hij niet voor enige tijd in Londen?).’[6]

Op La reproduction interdite staat James voor een spiegel in zijn Londense woning. De spiegel hangt boven een van de schoorsteenmantels in de balzaal.[7] In plaats van zijn gezicht weerkaatst deze spiegel echter het achterhoofd van James. Deze vreemde situatie wordt versterkt door de correcte weerspiegeling van het boek dat op de schoorsteenmantel ligt, een exemplaar van de Franse uitgave van Edgar Allan Poe’s The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket (1838). Het boek vertegenwoordigt een toegestane reproductie, James een verboden reproductie; en de spiegel de belichaming van het irrationele.[8] Net als Poe’s enige roman, waarin hij een realistisch verhaal lijkt te vertellen van een desastreus verlopende expeditie naar de Zuidpool, maar dat zich ontpopt tot een ongrijpbaar en fantastisch verhaal, lijkt de jongeman realistisch, maar is het in het geheel niet.

Dit ‘portrait manqué’ – een portret waarbij het gezicht van de geportretteerde onzichtbaar is – draagt de goedkeuring weg van James: in november 1937 vraagt hij toestemming aan Magritte om het werk op het omslag van zijn te publiceren boek Rich Man, Poor Man, Beggarman, Wop (1937) af te beelden.[9] James gaf deze bundel verhalen, gedichten en brieven uit onder het pseudoniem Edward Selsey, waardoor de keuze voor een onherkenbaar portret een voor de hand liggende is. Het werk is daarna ontelbare keren gereproduceerd en tegenwoordig een van de iconen uit de verzameling surrealisme van het museum.

 

Noten

[1] Sylvester 1993a, p. 243.

[2] Sylvester 1992b, p. 187: tijdens deze tentoonstelling was het doek in bruikleen gegeven door E.L.T. Mesens.

[3] Sylvester 1993a, p. 248: Tijdens Magritte’s verblijf in Londen bespreken James en hij de mogelijkheden van nog een portret, Le principe du plaisir (1937), waarin het hoofd van de figuur is vervangen door een stralend licht. Volgens Sylvester stond het niet vast dat het een portret van James zou worden.

[4] Idem, p. 53, brief van 10 maart aan Georgette Magritte.

[5] Idem, p. 244.

[6] Idem brief d.d. 18 mei 1937.

[7] New York/Houston/Chicago 2013-2014, p. 205.

[8] Gassner in: Rotterdam 2017, p. 173.

[9] Sylvester 1993a, p. 244, zie ook Grunenberg/Pih 2011, p. 141.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

René Magritte

Lessen 1898 - Schaarbeek 1967

René Magritte studeerde aan de Academie des Beaux-Arts te Brussel. Hij begon als patroontekenaar bij een tapijtfabriek en met het ontwerpen van reclameaffiches...

Bekijk het volledige profiel