:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staande naakte man, op de rug gezien

Studie van een staande naakte man, op de rug gezien

Vroegere toeschrijving: Alessandro Allori (in circa 1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staande naakte man, op de rug gezien
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 369 mm
Breedte 166 mm
Makers Vroegere toeschrijving: Alessandro Allori
Vroegere toeschrijving: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Angelo Bronzino
Vroegere toeschrijving: Pontormo (Jacopo Carucci)
Inventarisnummer DN 133/30 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1600
Watermerk geen (vH, 5P); iets in bekroond schild (in verwijderde doublure, op P4 van 6P, vH)
Inscripties '23' (l.b., pen in bruine inkt), 'Andre del Sarto' (l.o., pen in bruine inkt), 'Pontormo' (op verwijderde doublure, m.b., pen in bruine inkt, doorgehaald), 'Bronzino' (op verwijderde doublure, potlood), 'N1' (op verwijderde doublure, rood krijt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Vallardi (L.1223, nr. N 1)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nr. N 1; - ; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Andrea del Sarto)
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1925, nr. 533; Cat. 1927, nr. 531
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Het naakte lichaam van de staande man is weergegeven met scherp aangezette contourlijnen, terwijl de zachtere modellering van de huid en de onderliggende spieren op overtuigende wijze volume en vorm aan het lijf verlenen. De gespierde figuur is in een intrigerende houding uitgebeeld en zodanig met arceringen tegen de achtergrond afgezet dat het lijkt alsof hij voor een rotswand staat. We zien hem op de rug, met de armen omhoog en de linkervoet geplaatst op een verhoging. Helaas is de tekening aan boven- en onderzijde afgesneden, zodat onduidelijk is waarmee de man bezig is: zijn de handen aan iets vastgebonden, houdt hij zich vast, trekt hij iets naar beneden, of klimt hij juist omhoog? Opvallend is dat zijn blik niet omhooggericht is en de houding ontspannen. Mogelijk is de tekening een zelfstandige anatomiestudie naar een levend model, enkel vanwege de musculatuur in deze curieuze houding gezet, ter oefening of verkenning van mogelijkheden, zonder dat de tekenaar een specifieke figuur in een grotere compositie voor ogen had.

De tekening is blijkens de oude opschriften toegeschreven geweest aan onder anderen Andrea del Sarto (1486-1530), diens leerling Pontormo (1494-1557) en aan Agnolo Bronzino (1503-1572). Nadien is ook Bronzino’s opvolger Alessandro Allori (1535-1607) geopperd.[1] Deze oude toeschrijvingen hebben met elkaar gemeen dat men ervan uitging dat de studie in de zestiende eeuw in Florence ontstond. Oberhuber daarentegen suggereerde een tekenaar uit Rome in de omgeving van Cavaliere d'Arpino (1568-1640), van wie enigszins vergelijkbare figuurstudies in rood krijt bekend zijn.[2] Chapman wees op het Rubens-achtige voorkomen en ook Ferrau Fenzoni (1562-1640) uit Faenza is voorzichtig geopperd.[3] Door het ontbreken van een overtuigende toeschrijving wordt het blad vooralsnog geclassificeerd als een atelierstudie rond 1600.[4] 

Noten

[1] Opschriften op oude doublure. Bambach vond de toeschrijvingen aan Allori en Bronzino niet overtuigend, blijkens een e-mail van 27.01.2010, evenmin de deskundigen bij de expert meeting in Den Haag, 10.10.2019.

[2] Volgens een aantekening op een oud passe-partout. Zie onder andere tekeningen in New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 90.20.4 en 17.236.1.

[3] Tijdens de expert meeting in Den Haag, 10.10.2019.

[4] Dit is ook geopperd door Nicolas Schwed in een e-mailcorrespondentie, 26.08.2020. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Allori

Florence 1535 - Florence 1607

Bekijk het volledige profiel