:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Christus tussen de heiligen Cosmas en Damianus

Christus tussen de heiligen Cosmas en Damianus

Alessandro Allori (in circa 1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Christus tussen de heiligen Cosmas en Damianus
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 409 mm
Breedte 308 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Allori
Vroegere toeschrijving: Pontormo (Jacopo Carucci)
Inventarisnummer DN 117/14 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1560
Watermerk Kroon met zespuntige ster (67 x 47 mm, midden links, op P3 van 8P, vH), geen vergelijkbaar type met ster in Briquet, vergelijkbaar met Piccard Online DE8085-PO-51648 (48 x 32 mm; Parchwitz, Oder, 1565) maar groter
Inscripties ‘Di Angiol Bronzino’ (verso, l.o., pen in bruine inkt), ‘di Bronzino’ (verso, m., rood krijt), ‘in Paolo’ (verso, m.l., pen in bruine inkt, doorgestreept)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b) op verwijderd fragment oude doublure
Herkomst dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (toegeschreven aan Pontormo)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lecchini Giovannoni 1991, p. 218
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Ondanks enkele scheuren en spatvlekken die deze tekening ontsieren, is de subtiele en zachte modellering van de afgebeelde figuren nog altijd goed zichtbaar. Het blad is representatief voor de vroege tekenstijl van Allori, waarin deze stilistisch en technisch nog duidelijk zijn leermeester Agnolo Bronzino (1503-1572) volgde. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het werk vroeger aan hem werd toegeschreven.[1] Door de relatie met een schilderij in Brussel, als eerste opgemerkt door Heikamp, kan het werk nu met zekerheid op naam van Allori worden gezet.[2] Het Brusselse paneel is gedateerd rond 1559-1560, net na Allori’s terugkeer uit Rome. Tussen 1554 en 1559 verbleef de jonge kunstenaar een aantal malen in deze stad, waar hij zijn vaardigheden perfectioneerde door onder andere Het laatste oordeel van Michelangelo (1475-1564) te kopiëren.[3] Zijn bewondering voor diens werk zien we terug in de manier waarop hier het brede en gespierde naakte lichaam van Christus is weergegeven. De houding van de Christusfiguur toont daarnaast enige gelijkenis met Michelangelo’s sculptuur van de verrezen Christus in de Santa Maria Sopra Minerva.    

De studie in Rotterdam wijkt op enkele punten van het uiteindelijke schilderij in Brussel af. Ten eerste werden de houding en attributen van de heiligen licht bijgesteld. Bovendien besloot Allori in het schilderij het boek van de linker heilige te openen en zo de anatomische studies daarin weer te geven.[4] Ook werd Christus’ lendendoek aangepast, evenals de arma christi (passiewerktuigen), en het versierde ronde kapiteel. Deze kleine maar zichtbare verschillen, samen met enkele pentimenti, maken duidelijk dat het blad een voorstudie is en geen ricordo of kopie naar het paneel.

Lecchini Giovannoni en Costamagna opperden dat het werk in Brussel mogelijk door de familie Montauto werd besteld voor een kapel in de San Giovanni dei Fiorentini te Rome.[5] Hier is echter geen direct bewijs voor. De monumentaliteit van de twee heiligen doet wel sterk denken aan die van de evangelisten die Allori rond dezelfde tijd in de Montauto-kapel in de Santissima Annunziata te Florence schilderde.[6] Maar het zou ook goed kunnen dat dit werk werd vervaardigd in opdracht van de Medici familie, die al in de vijftiende eeuw de Arabische heelmeesters Cosmas en Damianus als patroonheiligen omarmde.[7]

Noten

[1] Zie inscripties; ‘di Bronzino’ kan zowel naar Agnolo Bronzino als naar zijn leerling Allori verwijzen, omdat de laatste soms de naam van zijn leermeester gebruikte. In de collectie van Domela Nieuwenhuis (1923) was het blad toegeschreven aan Pontormo. Volgens een ongedateerde annotatie op het oude passe-partout is de tekening door Matthias Winner ook aan Allori toegeschreven. Een andere annotatie, zonder auteur en datum, betreft een toeschrijving (met vraagteken) aan Giulio Clovio.

[2] Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. 1329 (verworven als Salviati, nu Allori). Notitie van Deflet Heikamp op foto in de Fototeca van het Kunsthistorisches Institut in Florence. Voor het eerst gepubliceerd door Forlani in: Barocchi et al. 1963, p. 46. Zie ook Lecchini Giovannoni 1991, p. 218. Op de achterzijde van het schilderij staat ‘Antonio Card. Doria’, wat mogelijk betekent dat het schilderij in bezit is geweest van kardinaal Antonio Doria Pamphili (1749-1821). 

[3] Pilliod 2003, p. 37.

[4] De tekeningen zijn geïnspireerd op Jan di Valverde’s La anatomia del corpo umano (1559), zie Lecchini Giovannoni 1991, p. 218. Dit was voordat Allori zijn eigen anatomische studies maakte voor Il primo libro de’ ragionamenti delle regole del Disegno (ca. 1565); zie ook de voorstudies in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 6700 F, 6709 F, 6710 F en 6711 F.

[5] Lecchini Giovannoni 1988, pp. 16, 21, n. 38.

[6] Een voorstudie bevindt zich in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 10313 F; Lecchini Giovannoni 1991, pp. 218 en 222.

[7] Lecchini Giovannoni 1988, p. 16.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Allori

Florence 1535 - Florence 1607

Bekijk het volledige profiel