:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Taddeo Zuccaro tekent bij maanlicht in het huis van Calabrese

Taddeo Zuccaro tekent bij maanlicht in het huis van Calabrese

Kopie naar: Federico Zuccaro (in circa 1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Taddeo Zuccaro tekent bij maanlicht in het huis van Calabrese
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 263 mm
Breedte 159 mm
Makers Kopie naar: Federico Zuccaro
Inventarisnummer DN 153/50 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1595
Watermerk Geen (vH, 5P)
Inscripties Inscripties: 'In Casa il Calavrese' (m.o., pen in bruine inkt; met zwart krijt is de ‘v’ in een ‘b’ veranderd), '98' (l.o., pen in zwarte inkt), ‘THADDAEO ZUCCHARO’ (pen in bruine inkt, op de jas van de figuur), 'Federig Zuccharo fec[it]' (verso, midden, potlood), 'Nota lese[m]pio qui del frattel mio / cosi si tudi, ise ce ch[..] acorta / mente di [..] io[..]' (verso, onderrand., pen in bruine inkt, laatste regel grotendeels weggesneden), '153.' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b), B. Jolles (L.381)
Herkomst Boguslaw Jolles (-1912, L.381), Dresden/Wenen; zijn veiling, München (Helbing) 28.10.1895, lot 690 (Federico Zuccaro, DM 6,5); dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923
Tentoonstellingen Los Angeles 2007, p. 44, n. 27
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Parker 1956, p. 400; Kultzen 1958, pp. 97-103, fig. 12; Los Angeles 2007, p. 44, n. 27; Stemerding 2021, pp. 386-387, fig. 16
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Dit is een contemporaine kopie naar een van de originele scènes uit Het leven van Taddeo Zuccaro in Los Angeles.[1] De compositie toont een in nachtkleding gehulde, jeugdige Taddeo die bij maanlicht aan het tekenen is. De toewijding van de jongen blijkt uit het feit dat hij maar één pantoffel draagt, haastig aangetrokken om geen tijd te verliezen, en uit de voorstellingen die hij bij gebrek aan papier op de luiken heeft getekend. De oorspronkelijke tekening van Federico werd meerdere malen gekopieerd; zo zijn er nog twee andere contemporaine kopieën die zich in Oxford[2] en Florence bevinden.[3]

Van de drie kopieën is die in Rotterdam waarschijnlijk de beste. Hoewel het contrast hier minder uitgesproken is dan in het origineel en de schaduwen wat bleker zijn, heeft de anonieme tekenaar Federico’s compositie tot in detail overgenomen. Diens levendige arceringen en scherpe contrasten ontbreken meestal in kopieën naar werken uit de Taddeo-serie, zoals bijvoorbeeld het geval is in de tekening naar Taddeo’s terugkeer naar Rome die zes jaar geleden op de kunstmarkt verscheen.[4] Ook zijn deze kopieën meestal vrij onzorgvuldig vervaardigd, met inscripties die zelden correct zijn overgenomen. In het Rotterdamse blad echter komt ieder element, inclusief de tekeningen op de luiken, volledig overeen met het origineel, en zijn zelfs de inscripties nagenoeg identiek. De nauwelijks zichtbare, gekromde lijnen linksonder en rechtsonder in de compositie bewijzen dat het blad oorspronkelijk was ingelijst in de typische haltervorm van het origineel uit de Taddeo-serie, maar later tot een rechthoek werd bijgesneden.[5]

Niet alleen de symbolische portretten voor de Sala del Disegno van het palazzo werden gecombineerd met gedichten, zo ook de scènes uit Het leven van Taddeo waarvoor  Federico korte verzen schreef.[6] De tekst bij Taddeo tekent bij maanlicht die in Los Angels wordt bewaard, spoort de kijker aan om het voorbeeld van Taddeo te volgen en zich te verdiepen in de tekenkunst, zelfs ’s nachts: ‘Nota l’essempio qui del’fratel’mio / Cosi si studia, ve come discaccia / Da gl’occhi il sonno, e da se l’otio rio’ (Zie hier het voorbeeld van mijn broer / Hoe hard hij studeert, zie hoe hij verjaagt / De slaap uit zijn ogen en de hardnekkige luiheid uit zichzelf). Op de verso van het Rotterdamse blad staat ook een inscriptie,[7] en hoewel deze vergelijkbaar is met de tekst op de tekening in Los Angeles, is deze niet identiek: ‘Nota l’esempio qui del frattel’mio / Cosi si [s]tudia, ve ce che si acorta / mente discaccia… l’...bl…[?]’ (Zie hier het voorbeeld van mijn broer / Hoe hard hij studeert, zie wat hij beseft / de geest verjaagt…).[8]

Noten

[1] J. Paul Getty Museum, inv. 99.GA.6.9; Stemerding 2021, pp. 386-387, afb. 17.

[2] Ashmolean Museum, inv. WA1935.128.

[3] Gallerie degli Uffizi, inv. 11015 F; ibidem, afb. 19.

[4] New York (Christie’s) 29.01.2015, lot 27 (als Federico Zuccaro), ill.

[5] Voortbordurend op deze haltervorm waren de oorspronkelijke afmetingen van de tekening, voordat deze werd bijgesneden, hoogstwaarschijnlijk dezelfde als die van de oorspronkelijke tekening in Los Angeles. De kopie die bij Christie’s (zie noot 4) werd verkocht, was op een vergelijkbare manier bijgesneden.

[6] Aangezien deze teksten zijn bestemd voor de toeschouwer en deze adviseren om het voorbeeld van Taddeo te volgen, sluiten ze aan bij de gedachte dat de cyclus was bedoeld als inspiratiebron voor de jonge, aspirant-kunstenaars die in het Palazzo Zuccaro waren gehuisvest.

[7] De laatste zin is met het bijsnijden van het blad gedeeltelijk verloren gegaan.

[8] Voor een meer diepgaande analyse van deze verzen en de verschillen ertussen, zie Stemerding 2021, pp. 387-388.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Federico Zuccaro

Sant' Angelo in Vado circa 1541 - Ancona 1609

Bekijk het volledige profiel