Vanaf 1933 begon Hans Bellmer met poppen te werken. Van de foto's van poppen maakte hij een boekje en stuurde dit naar de surrealistische kunstenaars in Parijs. Zij publiceerden er enkele foto's van in hun tijdschrift 'Minautaure'. Toen Bellmer in 1938 uit Duitsland naar Parijs vluchtte, was de pop een van de weinige dingen die hij meenam.
Specificaties
Titel | La poupée (De pop) |
---|---|
Materiaal en techniek | Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier |
Objectsoort |
Foto
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 14,3 cm Breedte 14,5 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Hans Bellmer
|
Inventarisnummer | 3397 (MK) |
Credits | Aankoop 1996 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1996 |
Vervaardigingsdatum | in 1938 |
Herkomst | Galerie Cokkie Snoei, Rotterdam 1996 |
Tentoonstellingen | Surrealisme Expressionisme. Een confrontatie, Brugge (Stichting Sint-Jan) 17.07.1999 – 17.10.1999 The Surreal Body: Fetish and Fashion, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007 Surreal Things. Surrealism and Design, Londen (Victoria and Albert Museum) 29.03.2007 – 22.07.2007, Vreemde Dingen. Surrealisme en design, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 29.09.2007 – 13.01.2008, Cosas del Surrealismo, Bilbao (Guggenheim Museum Bilbao) 29.02.2008 – 07.09.2008 La La La Human Steps, Rotterdam (Museum Boijmans van Beuningen) 07.02.2015 – 25.05.2015 |
Interne tentoonstellingen |
Collectie - surrealisme (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Dal nulla al sogno (2018) Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) Only the Marvelous is Beautiful (2022) Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | S. Taylor, The Anatomy of Anxiety, Massachusetts 2000, pp. 77-78 T. Lichtenstein, Behind closed doors. The Art of Hans Bellmer, tent.cat. New York (International Center of Photography), Berkeley/Los Angeles 2001, pp. 87-89 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 57, 136, 178, afb. 7.18; Wood 2007, pp. 12-13, 17 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 6, p. 53 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Ontwikkelgelatinezilverdruk
> Bromidedruk
> Fotografische techniek
> Machinaal (vlakdruk)
> Vlakdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
In 1934 publiceert het Franse surrealistische tijdschrift Minotaure. Revue artistique et littéraire achttien foto’s die Hans Bellmer van zijn eerste pop maakte met de begeleidende tekst ‘Poupée: variations sur le montage d’une mineure articulée’.[1] Bellmers werk wordt enthousiast ontvangen door de surrealisten. Zijn tweede pop, die hij in 1935 vervaardigde, was nog flexibeler dan de eerste dankzij de gebruikte kogelgewrichten. Deze pop kon hierdoor ook worden uitgerust met een tweede paar benen waar normaal de armen zouden zitten. De verdubbeling van de geslachtsdelen die hieruit volgt, zou verwijzen naar Bellmers hermafroditisch verlangen ‘vrouw’ te worden.[2] Dit verlangen wordt vervuld met de geboorte van zijn tweelingdochters Doriane en Béatrice in 1943: ‘Doriane vervult geheel de droom die ik altijd heb gehad, namelijk de lichamelijke gestalte te kunnen innemen van een klein meisje. Ik ben dit meisje’, aldus de kunstenaar.[3]
Foto’s van deze tweede pop zijn dikwijls dramatisch van compositie. Zo ook La poupée in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Op deze foto ligt de pop in een hooiberg, ze lijkt het slachtoffer te zijn van een misdrijf. De houding van de vier benen doet denken aan een kruis, wat kan verwijzen naar de Kruisiging van Christus. Deze Bijbelse episode spreekt zeer tot de verbeelding van de kunstenaar, die gefascineerd is door beelden van martelaarschap. In 1929 bezoekt hij Colmar en bewondert er het Isenheimer Altaarstuk (1510-1515) van Matthias Grünewald en Nikolaus Hagenauer. De smart van Maria Magdalena treft hem diep. In een ongedateerde brief aan kunsthistoricus Patrick Waldberg verwoordt Bellmer haar verdriet, dat door haar hele lichaam wordt uitgedragen. Hij voegt hieraan toe: ‘Wanneer een reactie of een gebaar van een persoon niet zijn weerslag vindt in het hele lichaam – of het nu gaat om een eigentijdse foto of een meesterwerk – dan ben ik niet geïnteresseerd’.[4]
Bellmer heeft ook meer expliciete verwijzingen naar de Kruisiging verbeeld. Op een foto, opgenomen in de uitgave Les jeux de la poupée, heeft de pop geen hoofd maar alleen een romp met twee paar benen. Het onderste paar benen staat op bosgrond, het bovenste paar is met touwen vastgebonden aan een boom die zich vertakt in de vorm van een kruis. Op de hoogte van de bovenste voeten hangen links en rechts ronde borsten in de vorm van een testikel.
Alles over de maker
Hans Bellmer
Katowice 1902 - Parijs 1975
De van oorsprong Poolse kunstenaar Hans Bellmer publiceerde anoniem foto's van zijn poppen in het boek 'Die Puppe' (de pop) in 1934. Hoewel de maker onbekend...
Bekijk het volledige profiel