Deze tekening is een kenmerkend voorbeeld van de virtuoze tekentechniek van Fragonard. Hij suggereerde schaduwen en lichteffecten door met het penseel subtiele nuances in de wassingen aan te brengen. Daardoor is bijvoorbeeld de kleding van de linkerdame bijna tastbaar geworden. Fragonard spaarde bepaalde plekken in de tekening uit, waardoor de kleur van het papier zichtbaar bleef. Op deze wijze creëerde hij hooglichten. Een contrast daarmee vormen de donker aangezette hoofdtooi van de linker- en de bovenkleding van de rechtervrouw. De handen zijn slechts globaal aangeduid, net als de achtergrond. Hierdoor gaat de volle aandacht uit naar de kleding en de gezichten. De alerte rechterdame fluistert de dromerig kijkende linker dame iets in het oor, vandaar de titel La Confidence. Het directe oogcontact met beide dames roept een intieme sfeer op en zorgt voor een interactie met de toeschouwer. Het is alsof over hem of haar wordt gefluisterd. De voorgestelde vrouwen zijn waarschijnlijk Marie-Anne Gérard, die met Fragonard trouwde in 1769, en haar jongere zus Marguerite, een leerlinge van de schilder. Zij woonde bij haar zus en zwager in het Louvre, waar Fragonard een atelier had en een appartement voor zijn familie. Deze tekening is waarschijnlijk daar ontstaan. Het object op de tafel zou een tekenplank kunnen zijn, die Marguerite gebruikte tijdens de lessen van Fragonard. [tekst: Albert Elen]

Specificaties
Titel | Het vertrouwelijke gesprek ('La Confidence') |
---|---|
Materiaal en techniek | Potlood, penseel in bruine en zwarte inkt, bruin en grijs gewassen |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 281 mm Breedte 210 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Jean-Honoré Fragonard
|
Inventarisnummer | F I 228 (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1778-1780 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Interne tentoonstellingen |
Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952) Van Pisanello tot Cézanne (1992) De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009) TEFAF - Collecting Collectors (2016) |
Externe tentoonstellingen |
Poetry & Passion (2013) Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023) |
Materiaal | |
Object | |
Plaats van vervaardiging | Parijs > Frankrijk > West-Europa > Europa |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje