Gedesillusioneerd door kritiek op zijn werk trok Cézanne zich in de vroege jaren 1880 terug in een deels afgezonderd bestaan in zijn geboortestreek de Provence. Hier, in de natuurlijke omgeving van Aix-en-Provence, bracht hij zijn tijd al tekenend en schilderend door. Hij maakte in deze periode talrijke aquarellen, waarvan vele feitelijk potloodtekeningen zijn die hij met streken aquarelverf afwerkte.
, Cézanne nam tussen 1874 en 1877 deel aan de eerste drie exposities van de impressionisten, maar hij brak met hen in 1879. Drie jaar later werd zijn werk voor het eerst toegelaten tot de officiële Salon in Parijs. Hij kreeg veel kritiek op zijn manier van schilderen en trok zich in 1885 terug in de Provence. Een jaar later werd hij financieel onafhankelijk dankzij de erfenis van zijn overleden vader. In 1897 vestigde hij zich permanent in de Provence en kocht er een klein landgoed ten noorden van zijn geboorteplaats Aix-en-Provence. Daar had hij een woonhuis annex atelier met prachtig uitzicht op de natuur. In de schilderachtige omgeving bracht hij zijn tijd al tekenend en schilderend door. Cézanne maakte talrijke aquarellen, die baanbrekend zijn vanwege hun bedoeld onaffe karakter. Vele ervan zijn feitelijk potloodschetsen die hij spaarzaam aanvulde met penseelstreken in aquarelverf. Hij was gefascineerd door zijn directe omgeving. Talloze malen bracht hij de Mont Sainte-Victoire in beeld, de berg die de omgeving van Aix domineert. Ook had hij een voorkeur voor pittoreske plekken als het Château Noir, een negentiende-eeuws neogotisch kasteel met namaakruïnes, gesitueerd op een heuvel bij de steengroeve van Bibémus. Dat kasteel is hier op rudimentaire wijze in beeld gebracht. Naast 25 tekeningen, bezit het museum ook een schilderij van Cézanne. [ tekst: Albert Elen ]

Specificaties
Titel | Gezicht op het Château Noir |
---|---|
Materiaal en techniek | Potlood, waterverf |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 485 mm Hoogte 315 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Paul Cézanne
|
Inventarisnummer | F II 212 (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1887-1890 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Interne tentoonstellingen |
Van Pisanello tot Cézanne (1992) De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009) |
Externe tentoonstellingen |
Impressionism and Post Impressionism on paper: Drawings from Manet to Van Gogh (2012) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Paul Cézanne
Aix-en-Provence 1839 - Aix-en-Provence 1906
Paul Cézanne studeerde in Parijs aan de Académie Suisse. Hij werd geweigerd aan de kunstacademie en de Salon wilde zijn werken niet exposeren. In 1882,...
Bekijk het volledige profiel