:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boerenbruiloft

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Boerenbruiloft
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijs gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 181 mm
Breedte 271 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: David Vinckboons (I)
Inventarisnummer H 12 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1620
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto gerepareerd scheurtje middenonder; verso vlekkerig en papier- en lijmresten
Inscripties 'pio[..] band[..]' (verso, middenboven, in pen in grijze inkt; '1698 / D I 7' (verso, midden, in potlood), 'Vinkeboons' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (David Vinckboons); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Voorgesteld is een boerenfeest op een lange, heuvelachtige dorpsstraat. Links dansen boeren op de muziek van een doedelzakspeler die in de boom zit. Rechts zit een bruid middenachter een tafel, waar een doek achter hangt. Dorpsgenoten lopen in een rij naar de tafel om haar geschenken te brengen, waaronder landbouwgereedschappen.1 Op de achtergrond gaat een lange stoet mensen van een boerenwoning links naar de kerk in de verte. Onduidelijk is of het hier een bruilofsstoet betreft, wat het meest aannemelijk is, of een processie.

De voorstelling volgt de beeldtraditie van boerenbruiloften en -kermissen door Pieter Bruegel en navolgers als Hans Bol, Pieter Brueghel de Jonge, Peeter van der Borcht en Marten van Cleve. Deze typisch Zuid-Nederlandse beeldtraditie werd door Jacob Savery en David Vinckboons, die zich als Vlaamse migranten beiden in 1591 in Amsterdam vestigden, in het noorden geïntroduceerd. Zonder twijfel was de anonieme kunstenaar van de Rotterdamse tekening met het werk van beide kunstenaars bekend, want de compositie sluit nauw aan bij hun tekeningen met boerenfeesten.2 De voorstelling is echter te zwak getekend om van Savery of Vinckboons zelf te zijn. Hij zal gemaakt zijn in het laatste decennium van de zestiende of de eerste decennia van de zeventiende eeuw.

Noten

1 Zie voor de iconografie van boerenbruiloften, waaronder het geven van geschenken aan de bruid, Ertz 2000, dl. II, pp. 641-643; W.M.A. Henneke, Ritueel in beeld. De boerenbruiloften en hun publiek in de tijd van Bruegel en zijn navolgers, Amsterdam (dissertatie Vrije Universiteit) 2009. Het aanbieden van geschenken is bijvoorbeeld ook verbeeld op twee etsen van Peeter van der Borcht, zie New Hollstein 2004, nrs. 172 (gedateerd 1560), 174.

2 Vergelijk: Jacob Savery: Boerenkermis, 1598, Londen, Victoria and Albert Museum, inv. nr. DYCE.513; Zwollo 1979, afb. 9; Bruiloftsfeest, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1919:32; Schapelhouman 1987, nr. 69. Zie voor David Vinckboons Wegner/Pée 1980, nr. 16 (Grote kermis, Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. SK 18.7), nr. 18 (Dorpskermis, 1603, New York, Morgan Library & Museum, inv. nr. III,164; Stampfle 1991, nr. 218), nr. 19 (Dorpskermis, 1604, New York, J.Th. Cremer) en nr. 27 (Boerenkermis, 1605, Amsterdam, Stichting Collectie P. en N. de Boer).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker