:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Nemesis (naar Dürer)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Nemesis (naar Dürer)
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, wit gehoogd, kaderlijnen (gedeeltelijk) in potlood, op perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 261 mm
Breedte 194 mm
Makers Tekenaar: Johannes Wierix
Naar: Albrecht Dürer
Vroegere toeschrijving: Hieronymus Wierix
Inventarisnummer MB 1918 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1620-1630
Signatuur '.HW. / F. 16+2[..]' (m.o., pen in bruine inkt)
Watermerk geen (perkament)
Conditie recto:vochtvlekken, foxing, oxyderende loodwitvlekken, rechts reparatie scheurtje, twee gaatjes op de heup van Nemesis
Inscripties '.HW. / F. 16+2[..]' (m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857 tweemaal)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847, L.1857), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 1139 (als Heronimus Wierix); Cat. 1869, nr. 1542; Cat. 1901, nr. 970 (als H. Wierix, fl. 30,-); Van Ruyven-Zeman 2002, p. 392, p. 403 (nr. 9); Hollstein dl. lxvii (2004), p. 9 (onder nr. 1899); Van Ruyven-Zeman in Hollstein dl. lxix (2004), p. xvii (fig. 3), p. xviii; Van Ruyven-Zeman 2004, p. 249, p. 257 (nr. 70); Collection Catalogue 2012 (online); Metzger 2023, no. #, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze tekening is een kopie naar de bekende gravure Nemesis of De grote Fortuna van Albrecht Dürer.1 De ‘H’ in het signatuur verwijst naar Johannes (‘Hans’) Wierix en niet naar zijn broer Hieronymus, aan wie de voorstelling tot voor kort toegeschreven werd. De monogrammen van beide broers op hun prenten en tekeningen zijn in het verleden vaker met elkaar verward.2 In de jaren 1620, toen deze tekening blijkens de gedeeltelijk weggekraste datering ontstond, was Hieronymus al overleden – hij stierf in 1619. Door de toeschrijving van deze tekening aan Johannes Wierix kan diens (onbekende) sterfjaar worden bijgesteld. Gezien de datering zal hij in 1620 of daarna overleden zijn en niet in 1618, zoals eerder werd aangenomen.3

Al vanaf hun jeugdjaren maakten de gebroeders Wierix gegraveerde kopieën naar werken van Duitse, Italiaanse en Nederlandse kunstenaars, zoals Heinrich Aldegrever, Hans Sebald Beham, Michelangelo en Lucas van Leyden. Het werk van Albrecht Dürer was favoriet: de broers graveerden maar liefst 58 kopieën naar zijn gravures.4 Aanvankelijk werden deze kopieën naar bekende kunstenaars gemaakt als onderdeel van de opleiding tot graveur, later waren ze bestemd voor de verkoop.5 Johannes Wierix ging er in ieder geval mee door tot 1602, toen hij een kopie naar Dürers Melancolica graveerde.6

Naast prenten maakte Johannes tekeningen naar beroemde voorbeelden, uitgevoerd in de voor hem gebruikelijke techniek van pen en inkt op perkament.7 Deze Nemesis is daarvan een laat voorbeeld. Johannes tekende de kopie in dezelfde richting als Dürers gravure, maar liet het landschap weg en wijzigde de draperieën rond de vrouwenfiguur enigszins. Omdat Wierix voor deze kopie kostbaar perkament gebruikte, lijkt deze tekening als zelfstandig kunstwerk bedoeld te zijn en los te staan van de gegraveerde kopie naar de gravure met Nemesis, die door een van de gebroeders Wierix gemaakt werd.8 Van Johannes Wierix zijn nog enkele tekeningen naar Dürers gravures bekend, zoals Christus als Man van Smarten in Amsterdam en The descent into limbo en A kneeling negro page, beide in Londen en aan Wierix toegeschreven.9

Noten

1 Voor de gravure van Albrecht Dürer, zie TIB, dl. 10, p. 69, nr. 77.

2 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xviii, zie over de monogrammen van de gebroeders Wierix ook p. xv.

3 Van Ruyven-Zeman 2002, p. 392; Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xviii.

4 Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246 and p. 256 (n. 67, 68).

5 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xv, pp. xx-xxi.

6 Hollstein LXVII, 2004, pp. 144-145, nr. 2000.

7 Zo maakte hij tekeningen naar Michelangelo’s The Last Judgement (Brussels, Koninklijke Bibliotheek Albert I, inv.nr. S.IV.24442) en naar A Young Man with a Skull van Lucas van Leyden (Oxford, Ashmolean Museum, inv.nr. 1863.226, Parker 1938, nr. 99), zie Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246 and p. 256 (n. 67-68).

8 Hollstein LXVII, 2004, pp. 8-9, nr. 1899.

9 Christus als Man van Smarten, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. RP-T-58-126, gedateerd 1606 (ontleend aan TIB dl. 10, p. 18, nr. 20); Boon 1978, nr. 486. The descent into limbo en A kneeling negro page, beide in The British Museum, inv.nrs. Oo,9.3 en 1900.8.24.136; Popham 1932, p. 197, nrs. 31-32. Voor Dürers gravure met The descent into limbo, zie TIB dl. 10, p. 16, nr. 16. The kneeling negro page is ontleend aan Dürers gravure met Pilatus wast zijn handen in onschuld, TIB dl. 10, p. 14, nr. 11. De drie tekeningen zijn ongesigneerd.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Johannes Wierix

Antwerpen 1549 - Brussel circa 1620

Bekijk het volledige profiel