:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande figuur met baton

Staande figuur met baton

Toegeschreven aan: Raffaellino da Reggio (in circa 1569-1570)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande figuur met baton
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, wit gehoogd, op blauw papier, gedoubleerd, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 284 mm
Breedte 155 mm
Makers Toegeschreven aan: Raffaellino da Reggio
Vroegere toeschrijving: Trometta (Niccolò Martinelli)
Vroegere toeschrijving: Taddeo Zuccaro
Inventarisnummer I 116 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1569-1570
Watermerk geen (vH, ?P; doublure vV, 10P), viewed with IRP (transmittent light)
Inscripties letters 'A V [?]', 'G A' en 'V G' bij de kwadratuur (pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op doublure
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Jacopo da Pontormo, verbeterd in Romeins begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Gere 1969, nr. 221, ill. 21 (Taddeo Zuccaro)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Infraroodfoto (IRR doorlicht) van I 116. Foto gemaakt door Rik Klein Gotink.

Deze krachtige tekening van een staande figuur die ons aankijkt, heeft de afgelopen eeuw verschillende toeschrijvingen gekend, onder anderen aan Taddeo Zuccaro (1529-1566).[1] In de jaren 1960 werd de naam van Raffaellino da Reggio door Philipp Pouncey geopperd en zijn toeschrijving werd recentelijk door Furio Rinaldi ondersteund.[2] Het werk past inderdaad binnen de stijl van Raffaellino zoals die in de recente catalogus van zijn getekende oeuvre naar voren komt.[3] Door inktvraat is de subtiliteit enigszins verloren gegaan, maar de vloeiende ronde lijnvoering is nog steeds herkenbaar. De figuur is opgebouwd volgens een methode die kenmerkend is voor de meeste van Raffaellino’s tekeningen: het silhouet is eerst met krijt opgezet en daarna met pen en inkt verder uitgewerkt.[4] Daarnaast zijn de karakteristieke donkere wassingen duidelijk aanwezig, zoals we die bijvoorbeeld ook zien op een blad in Lille.[5] Raffaellino’s spel met licht-donkercontrasten trok in zijn eigen tijd al de aandacht van Karel van Mander, die in zijn Schilder-boeck opmerkt dat Raffaellino’s grisailles diepe, bijna zwarte schaduwpartijen bevatten en een groot rilievo: ‘Hy hadde een maniere, zijn dingen, daer't te pas quam, redelijck hardt te diepen, wel tot op het swart: dat welck doch van verre wel liet, en groot macht zijn dingen gaf.’[6]

Raffaellino kwam tussen 1569 en 1570 naar Rome, waar hij samenwerkte met Federico Zuccaro (ca. 1540-1609) en later ook met Lorenzo Sabbatini (ca. 1530-1576).[7] Tijdens zijn korte leven was hij een van de rijzende sterren in Rome.[8] Zijn associatie met Federico had duidelijk invloed op zijn manier van werken, hoewel Rinaldi opmerkt dat we vooral de elegante stijl van Federico’s broer Taddeo in het werk van Raffaellino terugvinden, zoals de vloeiende lijnen en overvloedige gebruik van wassingen en sterke licht-donkercontrasten.[9] Mogelijk was dit ook de reden dat Gere de Rotterdamse tekening als een werk van Taddeo beschouwde. De keuze voor blauw papier en het gebruik van wit hoogsel om de figuur te modelleren wijzen in de richting van het begin van Raffaellino’s Romeinse periode, waarin hij nog deels aan de stijl van zijn geboortestreek vasthield.[10]

De Rotterdamse tekening is gekwadreerd om de voorstelling te kunnen overbrengen op een andere drager en langs de rug van de man staan ook al kleuraanduidingen voor het uiteindelijke werk: A voor azzurro (blauw), V voor verde (groen) en G voor giallo (geel).[11] Het blad kan een voorstudie zijn geweest voor een van de vele frescocycli die Raffaellino in Rome heeft geschilderd. Helaas is een groot deel van deze schilderingen verloren gegaan, evenals bijna alle schilderijen die in bronnen zijn opgetekend.[12]

Bij de linkerarm van de figuur is duidelijk een correctie zichtbaar. Op een los stuk papier is de arm opnieuw getekend en over de oorspronkelijke voorstelling aangebracht. Dit stukje papier heeft een licht afwijkende kwadratuur; blijkbaar paste de kunstenaar bij het opplakken de houding nóg iets verder aan. Later werd de gehele tekening op een nieuw stuk blauw papier geplakt. Ditzelfde proces is zichtbaar in een andere tekening van Raffaellino, nu in Liverpool.[13] Daar bestaat de voorstelling uit drie losse stukken papier die door Raffaellino zelf, als onderdeel van het creatieve proces, aan elkaar werden geplakt.[14] Om dit proces inzichtelijker te maken werd onze tekening in 2020 met infrarood (IRP) gefotografeerd. Daarbij kwam verrassend genoeg een grote (zwart krijt?) studie van een hand tevoorschijn, getekend op de achterzijde van het oorspronkelijke blad (afb.). 

Noten

[1] Gere 1969, nr. 221; het blad werd door Koenigs gekocht als een werk van Jacopo Pontormo, maar die toeschrijving werd al snel vervangen door de algemene aanduiding ‘Romeins zestiende-eeuws’ (zie aantekening in Lütjens ca. 1928-1935). In 1962 suggereerde Van Regteren Altena Pelligrino Tibaldi (aantekening op oud passe-partout), terwijl enkele jaren later het blad door Gere werd opgenomen in de oeuvrecatalogus van Taddeo Zuccaro. Op een oud passe-partout staat een aantekening van Bert Meijer die een toeschrijving aan Nicolò Trometta ondersteunt.

[2] Aantekening op oud passe-partout; opmerking van Rinaldi tijdens een online expert meeting op 3.12.2021.

[3] Zie Bolzoni 2016.

[4] Bolzoni 2016, p. 151.

[5] Palais des Beaux-Arts, inv. Pl 173; Bolzoni 2016, nr. A21.

[6] Willner 2016, p. 427; Van Mander 1604, fol. 193r-193v.

[7] Van Mander 1604, fol. 193r.

[8] Marciari 2006, p. 187.

[9] Rinaldi 2017, p. 133.

[10] Zoals onder andere de tekening van de zittende figuur uit de collectie van Jean Bonna, zie Bolzoni 2016, nr. A20.

[11] Zie ook Gere 1969, nr. 221.

[12] Bolzoni 2016, p. 147.

[13] Lady Lever Art Gallery, inv. WHL 3277a. Ook deze tekening was vroeger aan Taddeo Zuccaro toegeschreven.

[14] Bolzoni 2016, nr. A22.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Raffaellino da Reggio

Codemondo circa 1550 - Rome 1578

Bekijk het volledige profiel