:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De kruisdraging

De kruisdraging

Omgeving van: Girolamo Romanino (in circa 1517-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De kruisdraging
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 216 mm
Breedte 253 mm
Makers Omgeving van: Girolamo Romanino
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 34 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1517-1550
Watermerk geen (vH, 7P)
Inscripties '230' (verso, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P.H. Lankrink (L.2090), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Prosper H. Lankrink (1628-1692, L.2090)****, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Venetiaans, eerste helft 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Verbeeld is het moment uit de passie waarop Christus, voortgetrokken door een Romeinse soldaat, net is bezweken onder de zware last van het kruis. Geknield en leunend op een rotsblok ondersteunt hij zichzelf, terwijl hij achteromkijkt naar een man die hem maant verder te gaan. Deze figuur wordt gevolgd door Simon van Cyrene, een omstander die Christus helpt het kruis te dragen, en Romeinse soldaten te paard die met elkaar converseren. Links op de voorgrond, langs de kant van de weg, is Maria bezweken onder haar emoties en wordt opgevangen door twee vrouwen. Vier andere vrouwen staan achter haar. In de landschappelijke achtergrond is links Golgotha te zien, waar de kruisen voor de twee dieven al zijn opgesteld.

Deze specifieke beeldvorm, met de gevallen Christus leunend op een rots, heeft zijn oorsprong in de Duitse kunst uit het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw. We zien dit onder andere in Albrecht Dürers (1471-1528) bekende houtsnede De kruisdraging (1498/1499 en/of 1511) uit de grote passiereeks, waarin Veronica hem de zweetdoek aanreikt.[1] Deze prent was populair bij Italiaanse kunstenaars, onder wie Rafaël (1482-1520), die in zijn beroemde schilderij Lo Spasimo uit 1515-1516 van ditzelfde compositorische element gebruik maakte.[2] Het type voorstelling kreeg nog meer navolging door de prent die Agostino Veneziano (ca. 1490-ca. 1540) in 1517 naar het schilderij maakte.[3]

De Romeinse soldaat die Christus voorttrekt, is deels uit Rafaëls compositie overgenomen, evenals de vlagdrager te paard. De figuur van Christus lijkt echter gebaseerd op Martin Schöngauers (ca. 1450/1453-1491) bekende gravure De kruisdraging (ca. 1470-1490).[4] Deze prent diende vaak als voorbeeld voor Italiaanse kunstenaars.[5] De opvallende linkervoet van Christus, met tenen die zich afzetten tegen de grond, en de rots waarop hij leunt, zien we terug in onze studie, maar Christus kijkt daarin achterom in plaats van naar de beschouwer. Het Rotterdamse blad lijkt dan ook een combinatie van eigen inventie en herinterpretatie van elementen overgenomen uit bovengenoemde prenten.

Ballarin schreef de studie in 1967 toe aan de Bresciaanse kunstenaar Girolamo Romani (Romanino).[6] In diens werk zijn inderdaad invloeden uit de Noord-Europese kunst te vinden. Daarnaast zijn de losse streken en snelle arceringen kenmerkend voor zijn pen- en inktstudies. Een tekening (ca. 1525) van hem in Boedapest toont stilistische overeenkomst, hoewel de lijnvoering iets levendiger is.[7] Deze kenmerken maken een toeschrijving aan een kunstenaar uit de werkplaats of omgeving van Romanino het meest aannemelijk.[8]

De achterzijde van het blad toont meerdere studies in pen en inkt, maar wordt gedomineerd door een paard dat een levade uitvoert. Het steigerende dier is met enkele strakke lijnen neergezet en onmiskenbaar van een andere, vroegere hand dan de tekeningen eromheen. De aandacht ligt hier niet bij de modellering van het paard, maar bij de verbeelding van het sierlijke tuig en zadeldek. Het is om die reden heel goed mogelijk dat dit blad uit een modelboek komt. Het hoofd van het paard ernaast zou dan pas later zijn nagetekend, en drie andere studies toegevoegd.[9] Aangezien de laatste zijn bijgesneden, moet het blad ooit groter zijn geweest.

Noten

[1] Bartsch 10. Exemplaar in Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. DN 1163/114.

[2] Madrid, Museo Nacional del Prado, inv. P000298.

[3] Bartsch 28-1(2). Exemplaar in Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BdH 6402. Ook Jacopo Bassano gebruikte het voorbeeld voor zijn schilderij uit circa 1543; Cambridge, The Fitzwilliam Museum, inv. M.6.

[4] Bartsch 21. Exemplaar in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-P-OB-1015. Dit is als eerste geopperd door Gert Jan van der Sman, tijdens de expert meeting in Den Haag van 10.09.2020.

[5] Gregory 2012, p. 214.

[6] Aantekening op het oude passe-partout. Daarvoor was de tekening geclassificeerd als Venetiaans, ca. 1525.

[7] Szépművészeti Múzeum, inv. 1990; Nova 1995, I, p. 163. De vroegere werken hebben volgens Nova nog een bepaalde nervositeit; Nova 2006, p. 322.

[8] Aidan Weston-Lewis en Furio Rinaldi pleitten eveneens voor een toeschrijving aan Romanino of zijn atelier tijdens de expert meeting van 10.09.2020.

[9] Manuscripten met beschrijvingen en afbeeldingen van verschillende soorten paardentuig waren in omloop in de zestiende eeuw, zie onder andere: Valerio Piccardini, ‘Scritti de Cavaleria’, ca. 1600, Middleburg (VA), National Sporting Library & Museum, inv. MS RBR PIC. Een soortgelijke voorstelling op perkament, uit het midden van de zestiende eeuw en toegeschreven aan de omgeving van François Clouet, is nu in Oxford, Christ Church, inv. 1038; Byam Shaw 1976, nr. 1446.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Girolamo Romanino

Brescia 1484/1487 - Brescia na 1562

Bekijk het volledige profiel