:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van manshoofd met baard en hoed

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van manshoofd met baard en hoed
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 120 mm
Breedte 99 mm
Makers Tekenaar: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Vroegere toeschrijving: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Vroegere toeschrijving: Frans Floris (I)
Inventarisnummer I 50 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1585
Watermerk onherkenbaar fragment, iets in een cirkel, met zespuntige ster (op P5 van 5P, in hoek r.b., vV) [zie afb.]
Inscripties 'Gio Batta Maganza ritratto dal Tintoretto' (bovenrand, pen in bruine inkt, deels afgesneden), 'Effigies [...] Discepolo del Gran Titiano-' (verso, op een wit stuk aangehecht papier, pen in bruine inkt), 'I.T. no:12' (verso, pen in bruine inkt = L.2103a)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a) inv. I.T. no: 12; F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'I.T. no: 12'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 681 (J. Tintoretto)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 681 (J. Tintoretto); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. A 1677 bis (niet J. Tintoretto); Byam Shaw 1967, p. 48, nr. 8, ill. (D. Tintoretto)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Te oordelen naar de oude inscriptie aan de bovenrand van de tekening, werd dit kleine werk ooit als een portret van Giovanni Battista Maganza (ca. 1513-1586) beschouwd. Het gaat dan vrijwel zeker om de uit Vicenza afkomstige kunstenaar Maganza senior, en niet om diens gelijknamige kleinzoon die ook kunstenaar was.[1] Een vroege toeschrijving aan Jacopo Tintoretto (ca. 1518-1594), geannoteerd in de classificatiecode van de verzamelaar Sagredo, waarbij ‘I.T.’ staat voor Iacopo Tintoretto, werd resoluut verworpen door Tietze/Tietze-Conrat (1944). Byam Shaw (1967) schreef de tekening pas veel later op overtuigende wijze toe aan Jacopo’s zoon Domenico en beoordeelde dit vroege werk van de kunstenaar als ‘voortreffelijk’ en ‘onmiskenbaar Tintorettesk’.

Het enige bekende portret van Giovanni Battista Maganza senior is een anonieme zeventiende-eeuwse Italiaanse gravure waarop een inscriptie staat met zowel diens voornaam als diens alias Magagnò.[2] Dit postuum gemaakte portret was waarschijnlijk op een zoekgeraakt schilderij gebaseerd en stelt een jongere man voor van wie de gelaatststrekken nauwelijks gelijkenis vertonen met die van de man op het getekende portret. De enige overeenkomst is dat beiden een hoed dragen en een baard hebben, maar die baard is dan weer niet van dezelfde lengte. Bij gebrek aan een beter portret van Maganza kan de identiteit van de man op de Rotterdamse tekening dus niet met zekerheid worden vastgesteld.

Noten

[1] Maganza senior was een vooraanstaand portretschilder en dichter. Hij was de vader van kunstenaar Alessandro Maganza, een productief tekenaar van wie veel werk is openomen in de tekeningencollectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Hoewel Tietze/Tietze-Conrat (1944) aangaven dat het hier mogelijk om een portret van G.B. Maganza junior gaat, wees Byam Shaw (1976) er terecht op dat deze al op jongere leeftijd, rond de veertig, was gestorven, terwijl de man op de tekening er uitziet als iemand van in de zeventig.

[2] Deze prent maakt deel uit van een serie portretten van beroemde Italiaanse schilders door de Monogrammist IP. Een kopie van de gravure bevindt zich in Amsterdam, Rijksmuseum Amsterdam, inv. RP-P-1907-285. De prent werd in spiegelbeeld gereproduceerd in een uitgave uit 1837 van Carlo Ridolfi’s Le maraviglie dell’arte […], als illustratie bij de biografie van Maganza senior (dl. 2, pp. 454-457).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)

Venetië 1560 - Venetië 1635

Bekijk het volledige profiel