:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een naakte man achteroverleunend op een wolk

Studie van een naakte man achteroverleunend op een wolk

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1564-1565)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een naakte man achteroverleunend op een wolk
Materiaal en techniek Geoliede houtskool, gekwadreerd, op (verkleurd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 283 mm
Breedte 338 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Vroegere toeschrijving: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Inventarisnummer I 74 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1564-1565
Watermerk niet vast te stellen (op P5 van 8P, r.o. midden) [zie afb.]
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 682 (J. Tintoretto); Amsterdam 1953, nr. T 61
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 682 (J. Tintoretto); Hannema 1942, p. #, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1511 (D. Tintoretto); Amsterdam 1953, nr. T 61; Byam Shaw 1967, p. 46; Agenda 1989, nr. 14, ill. (Domenico)
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, detail van een achteroverleunend figuur in 'Het paradijs', 1575-1600, olieverf op doek, Musée du Louvre, Parijs. Foto Musée du Louvre, Parijs

Deze tekening werd aanvankelijk beschouwd als een werk van Jacopo Tintoretto, maar later door Tietze/Tietze‑Conrat (1944) aan diens zoon Domenico (1560‑1635) toegeschreven. Daarna bleef het werk vrijwel onopgemerkt en werd ook niet vermeld in de publicaties van Rossi (1975a, 1984, 2011) over Domenico’s tekeningen. Toch zijn er voldoende redenen om het werk weer in het oeuvre van Jacopo op te nemen. Marciari wijst op de techniek die aansluit bij studies die de meester halverwege de jaren 1560 in houtskool en geolied krijt vervaardigde, en op het feit dat de tekening is gekwadreerd, wat erop duidt dat deze voor een specifiek doel werd gemaakt. Wat dat laatste betreft vraagt Marciari zich af of er een relatie bestaat met de bozzetto in Parijs voor de grote muurschildering in het Palazzo Ducale in Venetië en vergelijkt de tekening met de relatief grote figuur die rechtsonder in het schilderij op een wolk achteroverleunt (afb.).[1] De twee figuren lijken inderdaad op elkaar, maar alleen als het gaat om het onderste deel van het lichaam en het hoofd dat, vanuit de toeschouwer gezien, naar links is gedraaid. De positie van de armen is opvallend anders, wat overigens niet uitsluit dat de tekening voor deze figuur kan zijn gebruikt en de armen bij nader inzien werden aangepast. Hetzelfde geldt voor de liggende figuur van Eva in De zondeval, een van de veel later vervaardigde plafondschilderingen in de Sala Grande in de Scuola di San Rocco (1577‑1578) in Venetië.[2] In dat geval nam de kunstenaar zijn toevlucht tot de voorraad tekeningen die in het atelier als repertoire voor motieven werden gebruikt, of hij tekende een vergelijkbare figuur uit het hoofd.

De achterkant van het blad toont meerdere vage tekeningen door elkaar heen, onder meer van een torso van een achteroverleunende man die, gezien op de rug, naar rechts kijkt en sterk doet denken aan Adam in De zondeval, een eerder schilderij uit omstreeks 1550‑1553, nu in de Gallerie dell'Accademia in Venetië.[3]

Noten

[1] Opgemerkt door John Marciari tijdens een bezoek aan het museum in september 2017. Parijs, Musée du Louvre, inv. 570, olieverf op doek, afmetingen: 143 x 362 cm; De Vecchi 1970, nr. 286 B, pl. 45; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 400, afb. 512, 513; Parijs 2006, nr. 13, afb. In de museumdocumentatie bevindt zich een conserveringsrapport uit 1988 waarin de techniek omschreven staat als geolied houtskool.

[2] De Vecchi 1970, nr. 223 D, afb.; Pallucchini/Rossi 1990, nr. 335, afb. 436.

[3] De Vecchi 1970, nr. 82 C, afb.; Pallucchini/Rossi 1990, nr. 151, afb. 200. Een latere ricordo van dit schilderij, gemaakt door het atelier, werd onlangs verkocht op een veiling in Keulen (Van Ham) 28.05.2020, lot 1006.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel