:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staand mannelijk naakt dat een boom vasthoudt

Studie van een staand mannelijk naakt dat een boom vasthoudt

Toegeschreven aan: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti) (in circa 1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staand mannelijk naakt dat een boom vasthoudt
Materiaal en techniek Zwart krijt, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 409 mm
Breedte 271 mm
Makers Toegeschreven aan: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Vroegere toeschrijving: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 78 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590
Watermerk waarschijnlijk geen, moeilijk vast te stellen, onvoldoende doorzicht (vH, 8?P)
Inscripties 'Tintoretto' (verso, r.o., pen and brown ink), 'Soncom' of 'Soncion' (verso, links, zwart krijt), '1' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 5; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Jacopo Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1929, nr. 298; Groningen 1949, nr. 36; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Rotterdam 2018
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1929, nr. 298; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1822, pl. 127.4 (Tintoretto workshop); Groningen 1949, nr. 36; Rearick 2001, pp. 227, 229 (Tintoretto); Rossi 2011, pp. 61, 67, fig.18 (Palma Giovane)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

De eerste verwijzing naar deze tekening is te vinden in de Elenco (inventaris) van het D’Adda album (1926),[1] waar hij wordt omschreven als een ‘Studio per un Adamo (?)’ en tot de tekeningen van Jacopo Tintoretto (1518-1594) wordt gerekend. Tietze/Tietze-Conrat (1944) bestempelen de studie echter als atelierwerk.

Waarschijnlijk is de tekening gerelateerd aan de figuur van de heilige Johannes de Doper in een schilderij over het doopsel van Christus. Tintoretto maakte verschillende schilderijen met dit onderwerp en beeldde Johannes de Doper in alle gevallen rechts in de compositie en in ongeveer dezelfde houding uit: de rechterarm uitgestrekt naar links en met een kom in zijn hand waarmee hij water over het hoofd van Christus giet. Het schilderij dat het dichtst in de buurt komt van onze tekening, is het rond 1580 geschilderde altaarstuk in de San Silvestro in Venetië, al komen de houdingen van benen, armen en torso niet overeen.[2] Bovendien lijkt Johannes de Doper in deze studie eerder een tak van een gevorkte boom vast te houden dan een staf. Tietze/Tietze-Conrat (1944) zagen dit detail abusievelijk aan voor een ladder, net als Rearick (2001), die onze tekening in verband brengt met Tintoretto’s schilderij De kruisiging (1568) in de San Cassiano in Venetië waarin Johannes de Doper afdaalt van een ladder die diagonaal tegen het kruis is geplaatst.[3] De figuur in onze tekening lijkt zijn opgetilde rechterbeen echter niet op de sport van een ladder maar op een steen te laten rusten. Ook het object in de hand van onze figuur is aanleiding geweest voor verkeerde interpretaties. Rossi (2011), die Rearick’s suggestie terecht afwijst, verbindt onze tekening met het schilderij De zondeval in Baltimore, waarop een sensuele Eva zich vastklampt aan een boom terwijl ze Adam, die links onder in de compositie zit, de appel aanreikt.[4] Hoewel dat schilderij door een andere kunstenaar werd gemaakt, is de tekening volgens Rossi van de hand van een jonge Palma Giovane (ca. 1548-1628), die toen nog onder invloed van Tintoretto stond. Rossi baseert zich op stilistische overeenkomsten met een andere tekening die op overtuigende wijze aan die kunstenaar is toegeschreven en zich ook in Rotterdam (I 84) bevindt. Marciari denkt eerder aan Domenico Tintoretto, rond 1590, vanwege de beverige contouren van de torso, de streperige arcering, en de weergave van het gezicht met open ogen.[5] Wij zijn geneigd de mening van Marciari te volgen en schrijven de tekening met enig voorbehoud toe aan Domenico, en wel als een figuurstudie die nog niet in verband kan worden gebracht met een specifiek schilderij.

Noten

[1] Zie de inleiding van de online collectiecatalogus.

[2] De Vecchi 1970, nr. 244, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 408, afb. 521. Een ander versie van deze compositie, toegeschreven aan Domenico Tintoretto en gedateerd rond 1585, bevindt zich in Madrid, Museo Nacional del Prado, inv. P000397.

[3] De Vecchi 1970, nr. 178, ill; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 303, afb. 396.

[4] Walters Art Gallery, inv. 37.576, nu toegeschreven aan de Vlaamse kunstenaar Peeter Meert (Pietro Mera) en gedateerd rond 1600-1610.

[5] John Marciari, genoteerd tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)

Venetië 1560 - Venetië 1635

Bekijk het volledige profiel