:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De personificatie van gerechtigheid

De personificatie van gerechtigheid

Kopie naar: Giovanni dal Ponte (in circa 1475-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De personificatie van gerechtigheid
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd (gedeeltelijk geöxideerd), op paars/violet geprepareerd papier (recto); geel-bruin geprepareerd papier (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 153 mm
Breedte 105 mm
Makers Kopie naar: Giovanni dal Ponte
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer I 107 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1475-1500
Watermerk niet vast te stellen door onvoldoende doorzicht (vH, 2P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op fragment verwijderde doublure
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florentijns, tweede helft 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Parijs 2014, nr. 2
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Byam Shaw 1983, pp. 4-6 onder nr. 2 (Giovanni dal Ponte, follower); Parijs 1984, p. 4, nr. 2; Forlani Tempesti 1991, p. 181, nr. 5, onder nr. 64
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening maakt deel uit van een reeks van personificaties van de zeven deugden, waartoe ook de allegorieën Hoop (I 5) en Kracht (I 533) behoren.[1] Algemeen wordt aangenomen dat de drie bladen onderdeel waren van een tekenboek. De maker bracht variatie in de kleuren van de preparatielagen aan en prepareerde ook de achterzijde van de tekeningen in uiteenlopende kleurgradaties. Dit gebrek aan eenvormigheid doet vermoeden dat de tekeningen primair voor gebruik in een (schilders)werkplaats bestemd waren.

Meer nog dan bij Hoop en Kracht, wijst de technische uitvoering van deze tekening op een datering tegen het eind van de vijftiende eeuw. De lijnvoering is op sommige plaatsen tamelijk los. Daarnaast heeft de anonieme tekenaar lichte wassingen aangebracht om de schaduwen van de plooien te accentueren. Withoogsels zijn slechts spaarzaam opgebracht.

De voorstelling volgt de traditionele Justitia-iconografie zoals we die kennen van bijvoorbeeld Francesco Pesellino (ca. 1422-1457), alleen ontbreekt hier de paraplu-vormige aureool.[2] Mogelijk heeft de tekenaar van dit blad zich enkele vrijheden veroorloofd ten opzichte van het vroegvijftiende-eeuwse voorbeeld dat hem ter beschikking stond en de helm van Justitia naar eigen smaak vormgegeven.

Noten

[1] Deze tekening heeft een andere herkomst dan I 5 en I 553. Het blad is op een onbekend moment door een vroege eigenaar bijgesneden tot een decoratieve vorm.

[2] Degenhart/Schmitt 1968, p. 554, afb. 788.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni dal Ponte

Florence 1385 - Florence in of na 1437

Bekijk het volledige profiel