:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staand ruggelings vrouwelijk naakt voor ‘Het gouden tijdperk’

Studie van een staand ruggelings vrouwelijk naakt voor ‘Het gouden tijdperk’

Pauwels Franck (in circa 1582-1592)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staand ruggelings vrouwelijk naakt voor ‘Het gouden tijdperk’
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grof bruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 266 mm
Breedte 138 mm
Makers Tekenaar: Pauwels Franck
Inventarisnummer I 187 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1582-1592
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 5P)
Conditie recto: reparaties aan boven en onderzijde; verso: doublure
Inscripties 'Atelier Veronese I 187' (op opzetpapier, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 12 (Giorgione, Fl 975 aan R.W.P. de Vries); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Giorgione); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Haarlem 1926-1927, nr. 35; Amsterdam 1953, nr. T 36; Brussels 1954, nr. 88; Venetië 1955, nr. 3; Venetië/Florence 1985, nr. 37
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lees 1913, p. 44, fig. 57 (toeschr. Giorgione); Haarlem 1926-1927, nr. 35 (school Giorgione); Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 173, nr. 708 (Veneto-Vlaams, c. 1550-1575); Amsterdam 1953, nr. T 36 (richting Palma il Giovane); Brussel 1954, nr. 88 (Giorgione); Venetië 1955, (Disegni) nr. 3 (toeschr. Giorgione of Giorgionesque); Edschmid 1963, p. 174, ill. (Giorgione); Pignatti 1969, p. 146, nr. V 12 (Veneto-Vlaams, 2de helft 16e eeuw); Meijer 1975, pp. 122-123, pl. 36.2 (P. Fiammingo); Mason Rinaldi 1978, p. 70 onder nr. 39, p. 73, nr. 53; Pignatti 1978, p. 152, nr. V 12 (P. Fiammingo in Venetië); Rearick 1980, pp. 54-56, onder nr. 32 (P. Fiammingo); Meijer 1983, p. 21 (P. Fiammingo); Aikema/Meijer 1985, nr. 37, ill. (P. Fiammingo); Rearick 2001, pp. 148-149 (P. Fiammingo); Whistler 2004, pp. 378-379 (P. Fiammingo); Meijer 2016, pp. 281-282, 285 (P. Fiammingo); Meijer 2017, pp. 349-350, fig. 13 (P. Fiammingo)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening werd aanvankelijk toegeschreven aan Giorgione (1473/1474-1510) en zijn school, maar uiteindelijk door Tietze/Tietze-Conrat (1944) herkend als een voorstudie voor de naakte, ruggelings weergegeven vrouw met een bloemenmand rechts in de compositie van Het gouden tijdperk. Dat schilderij bevond zich toen in de collectie H. Acton in Florence en werd beschouwd als een werk van een anonieme kunstenaar. Het echtpaar Tietze schreef tekening en schilderij toe aan een onbekende Vlaming, werkzaam in Venetië in het derde kwart van de zestiende eeuw, en wees op overeenkomsten met sculpturen van Giambologna (1529-1608), waarschijnlijk vooral doelend op de marmeren Venere della grotticella uit 1573 in de Boboli-tuinen in Florence.[1]

De onbekende kunstenaar van het schilderij, en dus ook van onze tekening, werd later door Meijer (1975) geïdentificeerd als Paolo Fiammingo, en beide toeschrijvingen zijn sindsdien alom geaccepteerd. Gebleken is namelijk dat Fiammingo dezelfde compositie schilderde, hoewel in mindere kwaliteit, als onderdeel van een serie van twaalf grote schilderijen verbeeldend De vier tijdperken der wereld (ca. 1580-1592), in opdracht van de rijke Duitse bankiersfamilie Fugger voor haar pas gebouwde zomerresidentie bij Kirchheim an der Mindl in Beieren.[2] Dit schilderij bevindt zich nog steeds in situ, terwijl veel andere uit de reeks door verkoop verspreid zijn geraakt.

Fiammingo was een van oorsprong Vlaamse kunstenaar, in 1561 als Pauwels Franck ingeschreven als meester in het Sint Lucasgilde in Antwerpen. Vanaf het begin van de jaren 1570 tot aan zijn dood was hij werkzaam in Venetië, eerst als assistent in het atelier van Jacopo Tintoretto (1518-1594), later zelfstandig. Zijn belangrijkste klant was de familie Fugger, voor wie hij samen met zijn atelier in totaal 32 werken schilderde.[3] Hij werd vooral bekend om zijn geschilderde allegorische voorstellingen in uitbundige landschappen, een persoonlijk specialisme dat hij had meegenomen uit de Vlaamse traditie. Dergelijke landschappelijke achtergronden schilderde hij soms ook voor Tintoretto en andere lokale kunstenaars. Voor zover bekend bleef zijn grafisch oeuvre daarentegen tot slechts 14 tekeningen beperkt.[4]

Whistler (2014) opperde dat de Rotterdamse tekening, hoewel qua pose duidelijk geïnspireerd op een sculpturaal voorbeeld van Giambologna, werd vervaardigd naar een levend model, wijzend op pentimenti in de contouren van de figuur. Deze zijn echter zo onbeduidend dat zijn hypothese niet gerechtvaardigd lijkt. Daarbij zou het dan ook de enige tekening volgens deze werkwijze zijn die wij van de kunstenaar kennen.[5]

Noten

[1] Dit aspect is nader uitgewerkt door Mason Rinaldi (1978).

[2] Meijer (1975, 1985, 2017) stelt dat twee schilderijen uit de reeks gedocumenteerd zijn als voltooid in 1580 en 1582, en dat de tekening voor Het gouden tijdperk daarna gemaakt moet zijn, zonder de periode precies aan te duiden.

[3] RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, Den Haag, https://rkd.nl/en/explore/artists/28988.

[4] Gecatalogiseerd door Meijer (2017).

[5] Zoals opgemerkt door Meijer (2017), die de tekening ondanks de sculpturale pose - hij noemt een kleine replica van Giambologna’s Venere della grotticella als vermoedelijk voorbeeld - tegelijkertijd ook beschouwt als waarschijnlijk naar een levend model vanwege de ‘zachte natuurlijkheid van het lichaamsoppervlak’, daaraan toevoegend dat het tekenen naar een vrouwelijk naaktmodel in die tijd weinig voorkwam maar niet ongebruikelijk was in de omgeving van Tintoretto.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pauwels Franck

Antwerpen 1540/1546 - Venetië 1596

Bekijk het volledige profiel