:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de aartsengel Gabriël in de Annunciatie

Studie voor de aartsengel Gabriël in de Annunciatie

Toegeschreven aan: Pontormo (Jacopo Carucci) (in circa 1514)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de aartsengel Gabriël in de Annunciatie
Materiaal en techniek Rood krijt, doorgeprikt en doorgegriffeld, zwart geprepareed op de verso
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 385 mm
Breedte 257 mm
Makers Toegeschreven aan: Pontormo (Jacopo Carucci)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Naldini
Vroegere toeschrijving: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Inventarisnummer I 265 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1514
Watermerk geen (vH, 8P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584)**, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, waarschijnlijk verworven in 1928 (Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 1761 C (Naldini); Berenson 1961, nr. 1766 C (Naldini); Freedberg 1963, p. 259 (Naldini); Monbeig Goguel 2021, p. 3, fig. 1 (Pontormo)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorprikken > Doorgeprikt > Subtractieve techniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze expressieve roodkrijtstudie werd in 1957 al door Pouncey toegeschreven aan Jacopo Pontormo, een van de belangrijkste Florentijnse kunstenaars uit de zestiende eeuw.[1] Van zijn hand zijn ongeveer 380 tekeningen bewaard gebleven, voor het grootste deel figuurstudies in rood of zwart krijt.[2] De Rotterdamse tekening is een primo pensiero (eerste idee) voor de aartsengel Gabriël, te herkennen aan de opgeheven rechtervinger waarmee hij aan Maria de komst van Christus aankondigt. De hoekige maar energieke lijnvoering en de scherpe contouren die op sommige plekken meerdere malen zijn aangezet geven de figuur een levendig karakter.

Pontormo’s werk toonde aanvankelijk nog enige verwantschap met dat van zijn leermeester Andrea del Sarto (1486-1531), maar al snel ontwikkelde hij een geheel eigen stijl die later door vele Florentijnse kunstenaars, onder wie zijn leerling Giovanni Battista Naldini (1535-1591), werd nagevolgd. Vanwege gelijkenissen tussen het werk van de meester en dat van zijn navolgers blijkt het vaak lastig om de verschillende handen te onderscheiden. De toeschrijvingsgeschiedenis van de Rotterdamse tekening illustreert deze problematiek. Koenigs verwierf het blad als een werk van Del Sarto, maar tien jaar later schreef Bernard Berenson (1938) de studie toe aan Naldini, een opvatting waarin Sydney Freedberg (1963) zich kon vinden.[3] Philip Pouncey noteerde in april 1957 echter na een bezoek aan het prentenkabinet: ‘Early Pontormo, a bit dull, pricked’.[4] Hugo Chapman en Catherine Monbeig Goguel, onbekend met deze opmerking, kwamen in 2019 tot dezelfde conclusie als Pouncey.[5] Terecht merkte Monbeig Goguel op dat de simpele ronde vorm van de schedel en de bijna cilindrische weergave van de ledematen typische stijlmiddelen van Pontormo zijn en ook duidelijk terug te vinden in zijn Studie van een zittende jongen in Florence.[6] Daarnaast zag zij de puntige vingertoppen en de hoekige contouren als kenmerkend voor de vroege stijl van de meester.[7] Het blad is tevens vergelijkbaar met een aantal tekeningen die stilistisch verwant zijn aan het zogenaamde San Ruffillo-fresco (1514), een sacra conversazione gemaakt voor de kerk van San Ruffilo in Florence.[8] Een voorstudie voor het werk, nu in Dresden, toont bijvoorbeeld dezelfde puntige vingers en hoekige lijnen in de weergave van de plooien van het gewaad.[9] Hierdoor kan de Rotterdamse tekening met enige zekerheid rond datzelfde jaar worden gedateerd.

Dat Pouncey de studie als enigszins vlak beschreef, kan te maken hebben gehad met de conditie waarin het werk verkeert. Het blad is aan alle zijden bijgesneden en op de achterzijde zijn vele kleine reparaties zichtbaar. Daarnaast zijn de contouren van de figuur met een pin of stilus doorgeprikt. Teneinde de figuurstudie over te brengen op een ander oppervlak en de tekeningen toch zelf te kunnen behouden werd door deze gaatjes, via de achterzijde, houtskoolstof geblazen of het werd er met een mousselinezakje gevuld met houtskoolgruis op geklopt. Dat dit ook daadwerkelijk het geval is geweest, blijkt uit de geheel zwart geworden achterzijde. Monbeig Goguel deed op basis hiervan de suggestie dat de studie gemaakt zou kunnen zijn voor een figuur van exact dezelfde proportie in een predella, een lijst aan de onderzijde van een altaarstuk waarop vaak meerdere kleine voorstellingen zijn weergegeven. Het gebruik heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de helderheid van het ontwerp en de lijnvoering van de tekening zelf enigszins zijn verstoord.

Noten

[1] Zie Monbeig Goguel 2021.

[2] Cox-Rearick 1964, pp. 4 en 6.

[3] Berenson 1938, nr. 1766 C. Freedberg 1963, p. 259.

[4] Deze aantekeningen kwamen in november 2019 aan het licht na correspondentie met Francoise Devaux.

[5] Tijdens een expert meeting, Den Haag 2019. Zie voor de ideeën van de laatste ook Monbeig Goguel 2021.

[6] Gallerie degli Uffizi, inv. 6564 F; Monbeig Goguel 2021, p. 5; Falciani 1996, nr. I.V.1. 

[7] Luijten/Meij 1990, p. 179.

[8] Tegenwoordig in de Santissima Annunziata; Monbeig Goguel 2021, p. 4.                       

[9] Staatliche Sammlungen, Kupferstich-Kabinett, inv. C 80.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pontormo (Jacopo Carucci)

Pontormo 1494 - Florence 1557

Bekijk het volledige profiel