:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De geseling van Christus

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De geseling van Christus
Materiaal en techniek Penseel in blauwe inkt, blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 375 mm
Breedte 270 mm
Makers Kunstenaar: Girolamo Romanino
Inventarisnummer I 366 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1540
Watermerk Romeinse wolvin in rechthoek (?), (64 x 23 mm (?), nauwelijks te zien door tekening, in het midden, op P6 van 12P, vH)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderd fragment doublure
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Noord-Italiaans, c. 1500); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze studie werd in 2020 door Aidan Weston-Lewis toegeschreven aan Romanino, een van de leidende kunstenaars in Noord-Italië gedurende de eerste helft van de zestiende eeuw. Hij stond vooral bekend om zijn frescoschilderingen en altaarstukken met expressieve figuren.[1] Weston-Lewis zag een sterke gelijkenis met het processievaandel van Romanino uit omstreeks 1540, nu in New York.[2] Op deze beschilderde banier is op één zijde de geseling van Christus afgebeeld, de andere zijde toont Maria als Moeder van Barmhartigheid. Hoewel de compositie van de geselingsscène duidelijk verschilt van die in de tekening, zijn er gelijkenissen in de houdingen en expressies van de figuren. Dat Romanino’s studies niet altijd overeenkwamen met het geschilderde eindresultaat is typisch voor deze kunstenaar en sluit een toeschrijving aan hem dus niet onmiddellijk uit.[3] Om het drama van een gebeurtenis te vergroten experimenteerde de kunstenaar bovendien vaak met de effecten van licht en schaduw op lichamen. Ook dit is duidelijk zichtbaar in de Rotterdamse tekening. De banier en de studie tonen daarnaast Romanino’s kennis van Duitse prenten die in Noord-Italië voorhanden waren: de gecomprimeerde compositie met de twee beulen is duidelijk ontleend aan de bekende gravure (1512) van Albrecht Dürer (1471-1528).[4] Volgens Weston-Lewis toont de tekening daarnaast oppervlakkige gelijkenissen met het fresco De geseling van Christus (1519) in de kathedraal van Cremona en de door Romanino beschilderde orgelluiken (1540) in de kerk van San Giorgio in Braida te Verona.[5] Onder andere figuren in de vensters doen denken aan de voorstelling met de heilige Joris op de binnenzijde van het linkerorgelluik.

Het materiaalgebruik kan mogelijk nog twijfel over deze toeschrijving zaaien: Romanino maakte gebruik van verschillende media, maar het tekenen met alleen blauwe inkt lijkt vooralsnog uniek binnen zijn oeuvre. Niet alleen de contouren zijn met penseel opgezet, ook de arceringen die de figuren vorm en structuur geven en de ruimtelijke werking van de architectuur versterken. Door de inkt in verschillende toongradaties aan te brengen werd dat effect nog versterkt. De tekening is in de loop der jaren helaas door vochtschade ontsierd geraakt.

Noten

[1] E-mailcorrespondentie op 14 september 2020. Na afloop van een bezoek aan het prentenkabinet omstreeks 1960 suggereerde Pouncey eerder nog de naam van Niccolò Giolfino.

[2] Metropolitan Museum of Art, inv. 1989.86.

[3] Nova 1995, p. 162.

[4] Bartsch VII.35.8; exemplaar in Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. DN 1281/232. Volgens Felton Gibbons waren de weergaven van Christus en zijn geselaars gebaseerd op een gravure van Mantegna, (Bartsch XIII,227.1); correspondentie met Bram Meij op 28 juni 1970.

[5] Er is ook een roodkrijtstudie bekend van de geseling van Christus, toegeschreven aan de omgeving van Romanino; New York, Morgan Library & Museum, inv. IV, 35. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Girolamo Romanino

Brescia 1484/1487 - Brescia na 1562

Bekijk het volledige profiel