:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De verzoeking van de heilige Antonius

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De verzoeking van de heilige Antonius
Materiaal en techniek Bruine, grijze, rode en witte olieverf
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 265 mm
Breedte 293 mm
Makers Tekenaar: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Inventarisnummer I 543 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1620
Watermerk Onbekend, doorzicht belemmerd door de verflaag en de doublure ( vV, ?P)
Inscripties 'Li nave a 3 in Marg / Hle [?]' (verso, m.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, waarschijnlijk verworven in 1929-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1516 (D. Tintoretto); Rossi 1999, p. 46 n. 10
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

De kern van alle bewaard gebleven tekeningen van Domenico Tintoretto wordt gevormd door 90 studies in olieverf op papier die in 1907 door het British Museum als homogene groep werden verworden en waren gemonteerd in een laat zeventiende-eeuws verzamelaarsalbum.[1] Dit zogenaamde Del Carpio-album werd vervolgens uit elkaar gehaald, waarna de tekeningen ieder afzonderlijk werden gemonteerd.[2] Uit de inscriptie ‘DISEGNI DE GIACOME TINTORETTO Raccolti in Roma […]’ op de titelpagina van het album is op te maken dat aanvankelijk werd gedacht dat het hier ging om werken van Jacopo Tintoretto (1518-1594), maar Von Hadeln (1922, 1926) herkende in de hele groep de hand van diens zoon Domenico. Deze toeschrijving werd ondersteund door Tozzi Pedrazzi (1937), evenals door Hans Tietze en Erika Tietze-Conrat, die de werken individueel opnamen in hun handboek over Venetiaanse tekeningen (1944).[3] Er zijn nog minstens 24 andere tekeningen die ook tot dezelfde groep behoren, maar tegenwoordig verspreid zijn over verschillende prentenkabinetten, waaronder vier in Rotterdam die onderdeel uitmaken van de Collectie Koenigs (I 542-545).[4] Aangezien ze opeenvolgende inventarisnummers hebben, is het aannemelijk dat laatstgenoemde vier als set door de verzamelaar werden verworven, al is er over hun voorgeschiedenis helaas niets bekend. De huidige tekening was aan de hoeken linksboven en rechtsonder ernstig beschadigd, maar werd later gerepareerd en de voorstelling vervolgens aangevuld.

Sommige onderwerpen binnen deze omvangrijke groep olieverftekeningen zijn uitgebeeld in veel verschillende variaties die soms, volledig of gedeeltelijk, zijn gespiegeld. Het onderwerp van onze tekening, de verzoeking van de heilige Antonius, belaagd door vrouwen of monsters, of door beiden, komt het vaakst voor: alleen al 35 keer in het album, maar ook in twee van de tekeningen uit de Collectie Koenigs (I 542, 544).[5] Meestal gaat het hierbij om een horizontale compositie en deze zijn gekwadreerd om voor verdere uitwerking te worden overgezet naar een ander blad, zoals de tekening nu in Moskou (I 544). Deze schetsen van de heilige Antonius lijken over het algemeen uitsluitend als studiemateriaal te zijn gebruikt, waarbij de kunstenaar verschillende mogelijkheden voor het uitbeelden van deze specifieke figuur verkende. Slechts vier daarvan zijn geïdentificeerd als voorbereidende studies voor een schilderij.[6]

Centraal in de compositie staat de heilige kluizenaar, die volgens de Legenda Aurea en zijn biograaf, de heilige Athanasius, al zijn wereldse bezittingen had afgezworen en in armoede en afzondering in de woestijn leefde. Hij wordt omringd door demonen die zich, in het geval van de prominent op de voorgrond geplaatste figuren, voordoen als naakte vrouwen en zo de heilige willen verleiden. Ook de andere omstanders belagen hem. De knielende naakte vrouw, in onze tekening links op de voorgrond en gezien vanaf de rug, komt ook voor in een van de Londense tekeningen. In een andere zien we de knielende heilige in exact dezelfde houding.[7] In verschillende tekeningen van de heilige Antonius, waaronder de onze, is rechts dezelfde, zittende naakte vrouw afgebeeld met haar gebogen linkerbeen iets omlaag, de armen geklemd om haar opgetrokken rechterbeen dat rust op een of twee kussens, en druk gebarend om met de zittende of de op de grond knielende heilige te communiceren.[8] De vier of vijf staande figuren op de achtergrond kunnen variëren, waarbij een van hen soms een kroon draagt, zoals in onze tekening I 542.[9]

Noten

[1] Londen, British Museum, inv. 1907,0717.1 tot 90. Zie ook de beschrijving bij inv. I 542.

[2] Het album wordt ook af en toe een schetsboek genoemd, bijvoorbeeld op de website van het British Museum, maar dat was het niet; over het onderscheid tussen tekeningenboeken en albums, zie Elen 1995 en 2018.

[3] Von Hadeln 1922, p. 16 (verworpen toeschrijving aan Jacopo Tintoretto); Von Hadeln (1926a), pp. 25ff (toeschrijving aan Domenico); Tietze/Tietze‑Conrat 1944, pp. 263-66, nr. 1526 (1-90). Zie ook Marciari 2018, pp. 150-53, afb. 120, 121.

[4] Tietze/Tietze‑Conrat 1944, nrs. 1472-77, 1482-83, 1486, 1515-20, 1528, 1530, 1536-37, 1548-51, 1554. In de Collectie Koenigs bevonden zich nog twee ander tekeningen uit deze groep. Via de erfgenamen van de verzamelaar zijn deze terechtgekomen in het Rijksmuseum Amsterdam, inv. RP-T-1964-81 en RP-T-1964-82; Amsterdam 1981, nrs. 147 en 360 (inv. RP-T-1985-115 is een ander blad, afkomstig uit een andere bron). Onze tekening inv. I 544 is een van de 108 uit de Collectie Koenigs ontbrekende tekeningen die zich nu in Moskou bevinden en geclaimd worden door de Nederlandse overheid (Elen 1989, nr. 389, ill.; Moskou 1995, nr. 135, ill., pl. op p. 54).

[5] British Museum, inv. 1907,0717.13, 36 en 42 tot 74; Rossi 1999, pp. 32-39, afb. 4-14.

[6] Rossi bracht vier tekeningen uit het Del Carpio-album (British Museum, inv. 1907,0717.42, 43, 47 en 53) in verband met een schilderij De verzoeking van de heilige Antonius (in de kunsthandel in 1982); Rossi (1999), p. 34, afb. 6. Koshikawa bracht negen tekeningen rond een ander onderwerp uit het Del Carpio-album (1907,0717.82-90) in verband met Domenico’s schilderij Christus overhandigt de sleutels, nu in de Galleria Estense in Modena (1597-1601); Koshikawa (1996), pp. 61-63.

[7] British Museum, respectievelijk inv. 1907,0717.43 en 51.

[8] Rossi wees erop dat deze pose is afgeleid van de zittende Susanna in twee schilderijen die Jacopo Tintoretto maakte rond 1550. Een daarvan bevindt zich nu in een privécollectie (niet eerder gepubliceerd) en het andere in het Louvre (Pallucchini/Rossi 1982, nr. 144, pl. 91); Rossi 1999, pp. 30-33, afb. 1, 2.

[9] British Museum, inv. 1907,0717.42, 45, 50, 52, 59-62.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)

Venetië 1560 - Venetië 1635

Bekijk het volledige profiel