Specificaties
Titel | Cartouche met twee kariatiden |
---|---|
Materiaal en techniek | Pen in bruine inkt, bruin gewassen |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is op reis |
Afmetingen |
Hoogte 273 mm Breedte 246 mm |
---|---|
Makers |
Werkplaats van:
Giorgio Vasari
|
Inventarisnummer | I 392 di. (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1550-1575 |
Watermerk | geen (vH, 7P) |
Inscripties | 'Di Gio: Antonio Pordanone' (passe-partout, verso, m.o., pen in bruine inkt, waarschijnlijk/mogelijk door Vasari: zie Luijten/Meij 1990) |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Herkomst | Giorgio Vasari (1511-1574, L.2480 in dorso, ‘Di Gio: Antonio Pordanone'), Arezzo/Florence/Rome; Pietro Vasari (1526-1595), Florence; Francesco I de’ Medici, Groothertog van Tuscany (1541-1587), Florence; waarschijnlijk Antoine-Joseph Dezallier d'Argenville (1680-1765, L.2951 deest), Parijs (volgens Woodburn); zijn veiling, Parijs (Rémy) 18-28.01.1779, mogelijk deel van lot 3 (Michelangelo), 156, 157 of 159 (Pordenone); Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836c, tiende tentoonstelling, nr. 39 (Michelangelo, portret van Ariosto, cartouche door Vasari); Willem II, koning der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 164, voor Fl 320 aan 'Weimar' als 'Michelangelo, portret van Ariosto'); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Luini; montuur van Giorgio Vasari); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen |
Tentoonstellingen | Londen 1836c, nr. 39 (Michelangelo, Portrait of Ariosto); Rotterdam/New York 1990, nr. 63; Florence 2000, nr. 5a-5b; Rotterdam 2006 (Kunstenaarsportretten); Rotterdam 2007 (geen cat., coll.1) Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, nr. 177; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016; Parijs/Stockholm 2022-23, nr. 22 (alleen Parijs) |
Interne tentoonstellingen |
Van Pisanello tot Cézanne (1992) |
Externe tentoonstellingen |
Giorgio Vasari: The Book of Drawings (2022) Giorgio Vasari: The Book of Drawings (2022) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600 |
Literatuur | Londen 1836, nr. 39 (Michelangelo, portret van Ariosto, cartouche van Vasari); Von Ritgen 1865, pl. 26 (Michelangelo); Weigel 1865, nr. 4939 (Parmigianino school); Kris 1929, vol. 1, pp. 56, 165, vol. 2, pl. 218 (Florentijnse school); Suida 1929, p. 237 (Bernardino Luini); Kurz 1937, p. 38, pl. 34 (Bernardino Luini); Wenen 1963, p. 3, onder nr. 7 (Parmigianino); Pope-Hennessy 1964, vol. 1, pp. 488-489, onder nr. 517 (Florentijnse school); Prinz 1966, p. 132, nr. 114; Popham 1971, vol. 1, p. 178, nr. 569, vol. 3, pl. 430 (Parmigianino); Ragghianti Collobi 1971, p. 43, fig. 24 (Parmigianino; passe-partout van Gherardi?); Ragghianti Collobi 1972, p. 51 (Parmigianino; passe-partout toeg. Gherardi); Ragghianti Collobi 1974, vol. I, pp. 126, 183-184, vol. II, p. 213, pl. 486 (Valerio Belli; passe-partout toeg. Gherardi); Burns/Fairbairn/Boucher 1975, p. 97, onder nr. 181 (toeg. Parmigianino); Londen 1983, p. 174, onder nr. 142 (toeg. Parmigianino); Florence/Rome 1983-84, pp. 72-73, onder nr. 24 (Parmigianino); Graham Pollard 1984-85, p. 1329, onder nr. 777 (Parmigianino, 1527-1530); Gardner von Teuffel 1987, p. 665, fig. 12 (toeg. Parmigianino); Luijten/Meij 1990, pp. 177-178, nr. 63, ill. (Parmigianino); Scailliérez 1994, p. 36, fig. 12c (toeg. Parmigianino); Labbé/Bicart-Sée 1996, p. 174, ill. (Parmigianino); Börner 1996, p. 190, onder nr. 828 (Parmigianino); Van Tuyll van Serooskerken 2000, p. 351, onder nr. 353 (Parmigianino); Van der Windt in Florence 2000, p. 14, no. 5a-5b, ill. (Parmigianino); Burns/Collareta/Gasparotto 2000, pp. 38, 41, 62-63, 267-268, 270-271, 274, nr. 2, ill. (Anon. Noord-Italiaans); Ferino-Pagden 2002, p. 73 (Parmigianino); Monbeig Goguel 2002, p. 282 (Parmigianino?); Parma/Vienna 2003, p. 402, onder nr. III.3.19 (Parmigianino); Attwood 2003, p. 231-232, onder nr. 414 (Parmigianino); Graham Pollard 2007, pp. 448-449 (Parmigianino); Joannides 2007, p. 2, Appendix 2, A, nr. 28 (p. 408), B, nr. 39 (p. 415), C, nr. 20 (p. 422), D. nr. 164, p. 424 en Commentary p. 432 (Parmigianino); Gnann 2007, vol. 1, pp. 175-176, 317 en 445, nr. 599, vol. 2, p. 474, ill. (Parmigianino); Davis 2007, p. 264 (Parmigianino); St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, pp. 278-279, nr. 177, ill. (Parmigianino); Eitel-Porter 2015, pp. 426-427, fig. 3 (Parmigianino); Parijs/Stockholm 2022, pp. 70, 85 en 218, no. 22, ill. (Parmigianino; passe-partout toeg. Vasari or workshop); Londen 2022, p. 266 (Parmigianino) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Bruin gewassen
> Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Plaats van vervaardiging | Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje