:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met eenden

Landschap met eenden

Anoniem (in circa 1590-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met eenden
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 127 mm
Breedte 174 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Francesco Bissolo
Vroegere toeschrijving: Annibale Carracci
Vroegere toeschrijving: Agostino Carracci
Inventarisnummer I 409 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1600
Watermerk mogelijk fragment, onherkenbaar (vV, 4P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken D.-V. Denon (L.779), W. König (L.2653b), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Dominique-Vivant Denon (1747-1825, L.779), Parijs; zijn veiling, Parijs (Perignon) 01.05.1826, lot #; - ; Wilhelm König (1880-1955, L.2653b), Wenen; #zijn veiling?; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Francesco Bissolo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Heinemann 1962, nr. S 63, fig. 361 (Bissolo)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Deze tekening werd in 1929 door Franz Koenigs als werk van Francesco Bissolo (1470-1554) verworven. In zijn standaardwerk over de navolgers van Giovanni Bellini (ca. 1430-1516) nam Heinemann (1962) deze toeschrijving over, echter zonder in te gaan op de tekenstijl en de mogelijke plaats van het werk binnen het oeuvre van de kunstenaar.

Vooralsnog is er slechts één tekening bekend die met zekerheid aan Bissolo kan worden toegeschreven. Het betreft een portretstudie van de stichter van het altaarstuk met de heilige Justina, Johannes de Doper en de heilige Barbara in de Dom van Treviso.[1] Een tweede tekening die met dit altaarstuk in verband staat, wordt nu eens aan Bissolo, dan weer aan Lorenzo Luzzo (ca. 1467-1512) toegeschreven.[2] Deze toont de drie heiligen tegen de achtergrond van een zacht glooiend heuvellandschap. De contouren van de heuvels en het gebladerte van de vegetatie zijn op het betreffende blad met korte, scherpe lijntjes getekend. De weergave van het landschap wijkt daarmee sterk af van die in de Rotterdamse tekening, die wordt gekenmerkt door een losse penvoering.

In 1963 opperde Curtis O. Baer de mogelijkheid dat de hier besproken tekening van latere datum is en werd vervaardigd door Agostino (1557-1602) of Annibale Carracci (1560-1609).[3] Inderdaad wijst de vlotte en summiere weergave van het loof op een datering rond 1590-1600. De penvoering is echter niet pittig genoeg om een toeschrijving aan een van de broeders Carracci te rechtvaardigen.

Noten

[1] Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1460; Rearick 1976, nr. 14. De door Hans Tietze en Erica Tietze-Conrat aan Bissolo toegeschreven tekening in New York (Morgan Library & Museum, plaatsingsnummer It. 15.2; Tietze/Tietze-Conrat 1970, nr. 373) staat niet langer op diens naam; zie Morgan Library & Museum, inv. 140988

[2] Venetië, Gallerie dell’Accademia, inv. 15. Zie respectievelijk: Tietze/Tietze-Conrat 1970, nr. 374 (Bissolo?); Rearick 1976, onder nr. 14 (Bissolo); Romani in: Pordenone 2000, p. 140 onder nr. 29 (Lorenzo Luzzo).

[3] In een brief van 28.09.1963.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker