In 1632 kreeg Guercino de opdracht voor een altaarstuk voor de abdij van Nonantola nabij Modena. Alhoewel het werk zelf verloren is gegaan, is de compositie bekend van voorstudies. Deze tekening is uitgevoerd in pen en inkt, een techniek die het mogelijk maakte om snel en precies te werken. Guercino combineert schetsmatige en meer uitgewerkte delen. Het ging hem vooral om de detaillering van het ontblote bovenlichaam en het omhoog gewende hoofd. Dit was voor hem geen ongebruikelijke werkmethode.
Specificaties
Titel | De heilige Sebastiaan |
---|---|
Materiaal en techniek | Pen in bruine inkt |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 336 mm Breedte 211 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Guercino (Francesco Barbieri)
|
Inventarisnummer | I 421 (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1632-1634 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Interne tentoonstellingen |
Guercino en de Bolognese School (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Plaats van vervaardiging | Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Guercino (Francesco Barbieri)
Cento 1591 - Bologna 1666
Guercino is een bijnaam die zoiets als 'de schele' betekent, zijn echte naam was Francesco Barbieri. In 1621 werkte hij voor Paus Gregorius XV. Zijn...
Bekijk het volledige profiel