:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende harpij

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende harpij
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 208 mm
Breedte 197 mm
Makers Tekenaar: Lodovico Carracci
Inventarisnummer I 430 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1593
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 6P)
Conditie tweemaal gevouwen (hor. en vert.), modern gedoubleerd
Inscripties 'Agostino Carracci / Coll. Durazzo' (verwijderde doublure, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Marchese Giacomo Durazzo (1717-1794)**, Genua; - ; kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 519; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Guercino en de Bolognese School (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 519; Bodmer 1939, nr. 36; Bologna 1956, nr. 2; Emiliani/Spezzaferro/Cammarota 1984, nr. 133r; Feigenbaum 1984, vol. 2, p. 246 onder nr. 33; Bohn 2004, nr. 31, ill. 31
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze figuurstudie is gerelateerd aan een frescocyclus met twaalf scènes uit de Aeneis (19 v.Chr.) van Vergilius in het Palazzo Fava te Bologna. De schilderingen werden tussen 1585 en 1593 uitgevoerd door de broers Annibale (1560-1609) en Agostino Carracci (1557-1602), en hun neef Lodovico Carracci. De harpij wordt beschouwd als een primo pensiero (eerste gedachte) voor een van de figuren in de tiende scène van de cyclus. Daarin wordt de maaltijd van Aeneas en Phineus verstoord door harpijen, de afschrikwekkende gevleugelde dochters van Elektra en Thaumas die waren gezonden om Phineus het leven zuur te maken. De scène werd geschilderd door Annibale, maar ontworpen in samenwerking met Lodovico, die deze tekening maakte.[1] De zittende harpij komt als zodanig niet voor in het fresco; de tekening is, zoals Bohn (2004) beargumenteert, een studie die terzijde is gelegd. Voor het fresco is gekozen voor een harpij in een dynamischer houding, gebaseerd op een of meer alternatieve voorstudies, zwevend in interactie met een staande figuur. Een van deze alternatieve voorstudies van Lodovico, een zwartkrijttekening van een mannelijke torso, is bewaard gebleven, nu in Amsterdam.[2]

De toeschrijving aan Lodovico is algemeen geaccepteerd. Lodovico’s vaardigheid als tekenaar is pas laat herkend en op waarde geschat.[3] Lange tijd werd een groot deel van zijn getekende oeuvre nog beschouwd als werk van Annibale, er ten onrechte van uitgaande dat het typisch ‘Carracceske’ naturalisme en classicisme uitsluitend diens werk kenmerkte. Lodovico’s bewaard gebleven krijttekeningen zijn overwegend studies van figuren ten voeten uit of ten halve lijve, zoals de Zittende harpij in Rotterdam.

Noten

[1] Emiliani/Spezzaferro/Cammarota 1984.

[2] Rijksmuseum, inv. RP-T-1952-3, beschreven als ‘zeemonster of triton’ (niet in de bestandscat. 1981).

[3] Bohn 1984.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Lodovico Carracci

Bologna 1555 - Bologna 1619

Bekijk het volledige profiel