Specificaties
Titel | Leda en de zwaan |
---|---|
Materiaal en techniek | Zwart krijt, pen in bruine inkt |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is op reis |
Afmetingen |
Hoogte 128 mm Breedte 109 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Leonardo da Vinci
|
Inventarisnummer | I 466 (PK) |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1505-1507 |
Watermerk | geen (vH, 4P) |
Inscripties | 'Lionardo da Vinci' (r.o., pen in bruine inkt) |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Merkteken | T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde doublure) |
Herkomst | William Young Ottley (1771-1836, L.2642, L.2662, L.2663, L.2664, L.2665 desunt), Londen; zijn veiling, Londen (Philipe) 06-23.06.1814, lot 1411 (BP 18/10/0); Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836a, vijfde tentoonstelling, nr. 58; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, waarschijnlijk deel van lot 262 (ingekocht); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (school van Leonardo da Vinci, verbeterd in Leonardo da Vinci); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen |
Tentoonstellingen | Londen 1834-36, 5th exh, nr. 58; Amsterdam 1934, nr. 571; Parijs 1935, nr. 573; Los Angeles 1949, nr. 81; Parijs 1952, nr. 6; Florence 1952, nr. 54; Rotterdam 1952, nr. 90; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 49; Londen 1989, nr. 14; Rotterdam 1995, p. 206; Rotterdam 1997-1998; Damish 1997, geen cat.; Florence 2000, nr. 1; New York 2003, nr. 98; Parijs 2003, pp. 257, 289, 292, 301-304, 308, nr. 105; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6); St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, pp. 290-291; Haarlem 2018, p. 176, nr. 55; Parijs 2019, pp. 292, 421, nr. 147 |
Interne tentoonstellingen |
Rondom Raphaël (1997) Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952) Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962) De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010) |
Externe tentoonstellingen |
Leonardo. Expressie en Emotie (2018) Leonardo da Vinci (2019) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600 |
Literatuur | Ottley 1823, p. 20, pl 18 (Leonardo, c. 1480-1500 in Milan); Londen 1834-36, 5th exh, nr. 58; Von Ritgen 1865, nr. 32 (Leonardo da Vinci), ill.; Morelli 1890, p. 196. ill. (toeg. Sodoma); Morelli 1900, pp. 154-157 (Sodoma); Gronau 1902, p. 148; Berenson 1903, nr. 1020A; Frizzoni 1905, p. 66; Von Seidlitz 1909, vol 2, p. 131 (kopie); Poggi 1919, p. 58, fig. 112; Venturi 1920, p. 136, ill. 125, (kopie); Carotti 1921, p. 85; De Toni 1922, p. 115, fig. 31; De Rinaldis 1926, pp. 222-223 (niet Leonardo); Popp 1928, p. 50, ill. 61; Sirén 1928, vol. I, p. 157, vol. III, ill. 195A; Suida 1929, pp. 158, 274; Bodmer 1931, pp. 329, 417, ill.; Amsterdam 1934, nr. 571, ill.; Parijs 1935, nr. 573; Berenson 1938, vol. I, p. 180 (nr. 5) vol. II, p. 112 (nr. 1020A), vol. III, ill. 546; Hannema 1942, ill.; De Tolnay 1943 (1972), nr. 69, ill.; Giglioli 1944, pp. 125-126 (niet Leonardo); Popham 1945, nr. 208, ill.; Goldscheider 1948, p. 30, nr. 56, ill; Los Angeles 1949, nr. 81, ill.; Parijs 1952, nr. 6, pl. 2; Florence 1952, nr. 54; Rotterdam 1952, nr. 90; Castelfranco 1954, fig. 14, pl. 170; Heydenreich 1954, vol. I, pp. 54, 184, vol. II, p. 54, ill. 66; Haverkamp Begemann 1957, nr. 40, pl. 36, ill.; Goldscheider 1959, pp. 158-159 onder pl. 36; Rosenberg 1959, p. 29, fig. 61; Zeri 1959, p. 42, fig. 28b; Berenson 1961, vol. I, p. 262, vol. II, p. 213, vol. III, nr. 1082cI, fig. 513; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 49, pl. 38; Wallace 1966, p. 160, ill.; Clark 1967, pp. 116-117; Ottino Della Chiesa 1967, p. 107, onder nr. 34 (ill.); Clark 1969, pp. 18-19, 22, ill. 18; Clark/Pedretti 1968-69, vol. 1, p. 33, onder nr. 1237; Wasserman 1969, p. 130; Forlani Tempesti 1970, p. 66, fig. 11; Pedretti 1973, pp. 98, 125, ill. 101; Washington 1973, p. 450, n. 5, onder nr. 162; Allison 1974, pp. 375-376, ill. 2; Brown/Seymour 1974, pp. 130-131, fig. 3; Weil-Garris Posner 1974, pp. 33-34, fig. 32; Gould 1975, pp. 117-118, fig. 59; Rosci 1976, pp. 137 (ill.), 154; Clark 1979, p. 12, ill. 6; Pedretti 1979, nr. 39; Keele/Pedretti 1979-80, vol. 2, p. 835; Kemp/Smart 1980, pp. 160-171; Pedretti 1982, nr. 39; Vezzosi in Vinci 1982, p. 21, fig. 96; Tanaka 1983, pl. 65; Vezzosi in Napels/Rome 1983-84, pp. 90-91, ill. 127 en plate XXIV; Nottingham/London 1983, p. 216, fig. 45a; Calvesi 1985, p. 139, ill.; Ames-Lewis 1989, pp. 74-76, fig. 5; Hochstetler Meyer/Glover 1989, p. 80, ill. 9; Hinterding/Horsch 1989, p. 53; Londen 1989, nr. 14, ill.; Hochsteler Meyer 1990, pp. 279-280, ill. 2, p. 284; Nathan 1990, pp. 52, 57, nr. 21, ill. 18; Dalli Regoli 1991, pp. 6, 14, ill. 2; Zeri 1991, p. 179, fig. 269; Marani 1992, p. 19, ill. 13; Pedretti 1993, p. 188; Elen 1993, p. 207; Popham 1994, nr. 208; Jaffé 1994, p. 165 onder nr. 880; Marani 1995, p. 220, fig. 47; Rotterdam 1995, p. 206; London 1996-97, p. 76; Pedretti 1996, p. 63, fig. 6; Ames-Lewis 1997, pp. 119, 121, fig. 4; Pedretti 1997, pp. 258-259, fig. 1-3, 5; Arasse 1997, pp. 422, 425, fig. 281; Vecce 1998, pp. 255-256; Marani 1999, p. 270, ill.; Van der Windt in Florence 2000, nr. 1, ill.; Marani 2000, pp. 264, 270, ill.; Franklin 2001, p. 36, ill. 23 (Bachiacca); Nanni in Vinci 2001, pp. 36-37, ill. 18; Testaferrata in Vinci 2002, pp. 112-113, nr. 2.4 (facsimile); Lehmann 2001, pp. 94-95, fig. 4; Laurenza 2001, pp. 88-89, fig. 67; Clayton 2002-03, pp. 150, 152, nr. 1 onder nr. 58; Zöllner 2003, p. 289, ill. 57; Bambach in New York 2003, pp. 53-56, nr. 98, ill; Bambach in Parijs 2003, pp. 301-304, nr. 105, ill.; Clayton in Ottawa 2005, pp. 64-65, ill. 2.2; Dalli Regoli 2006a, pp. 75-76, ill (incorrect onderschift); Marani 2003, p. 477 (fig. 6); Marchesi 2005, passim, fig. 1-6; Dalli Regoli 2006b, p. 118, fig. 1 (gravure), p. 123; Geronimus 2006, p. 258, fig. 199; Kemp 2006, p. 264; Lange Malmanger 2006, pp. 107-108, fig. 2; Natali 2007, p. 193, fig. 102, pp. 204-205, fig. 115; Nelson 2007, p. 6, fig. 3 (gravure); Starnazzi 2008, pp. 109, 111, ill.; Marani 2010, p. 175, fig. 30; Budapest 2009-2010, p. 270 onder nr. 68 (als inspiratie voor Raphael’s Esterházy Madonna); Clayton 2012, pp. 22-24, onder nr. 3, fig. 10; Ilsink 2012, pp. 21-22, fig. 6, 7; St Petersburg/Dordrecht/Luxembourg 2014, 2014, pp. 290-291, ill.; Brown 2015, p. 177, n. 80; Fiorio in Milan 2015a, p. 546 (onder nrs IV. 63, IV 64); Geronimus in Washington 2015, pp. 175, 177, nr. 5; Marani 2015, p. 138, fig. 9; Isaacson 2017, p. 328, fig. 82; Haarlem 2018, p. 176, nr. 55; Clayton 2018, pp. 94-95, fig. 13; Bambach 2019, vol. 2, pp. 446, 448-451, ill. 8.91, vol. 4, p. 296, nr. 494; Kemp 2019, p. 156, ill.; Parijs 2019, pp. 292, 421, nr. 147, ill.; Marani 2019, pp. 262, 264, ill.; Quiviger 2019, p. 131 (incorrecte afbeelding); Salvi 2019, pp. 40-41; Zöllner 2019, p. 294, ill. 57; Forcellino 2019, pp. 214-215, 321 (onder nr. 3.3); Taglialagamba 2019, pp. 309-312 (onder nr. 3.1), ill. 2b.; Amboise 2023, p. 32, fig. 10 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje