:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met staande oude man en op de achtergrond twee naakten

Landschap met staande oude man en op de achtergrond twee naakten

Pseudo Pacchia (in circa 1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met staande oude man en op de achtergrond twee naakten
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 292 mm
Breedte 205 mm
Makers Tekenaar: Pseudo Pacchia
Inventarisnummer I 501 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530
Watermerk geen / none (vH, 7P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde oude papieraanvulling)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Italiaans, begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Elen 1995, pp 311-312, onder nr. 59 (Pseudo Pacchia)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Siena > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening is een van de vier bladen in Museum Boijmans van Beuningen die worden toegeschreven aan een kunstenaar die rond 1530 in Siena werkzaam was en Pseudo-Pacchia wordt genoemd.[1] Hij kreeg die naam in de jaren 1950 van de kunsthistoricus Philip Pouncey omdat zijn tekeningen doen denken aan die van Girolamo Pacchia (omstreeks1477-na 1533), als ook andere kunstenaars uit Siena zoals Giovanni Antonio Sodoma (1477-1549) en, in iets mindere mate, Domenico Beccafumi (1484-1551).[2] Afgezien van een aantal, over meerdere collecties verspreide bladen die van dezelfde hand lijken te zijn en grotendeels afkomstig uit een en hetzelfde schetsboek, is er over deze kunstenaar niets bekend. Zestien van deze bladen werden in 1953 op de veiling van H.S. Reitlinger verkocht.[3] Ook het Rotterdamse blad maakte mogelijk deel uit van het schetsboek dat in dat geval al moet zijn gedemonteerd voordat de bladen tussen 1920 en 1930 door Franz Koenigs werden aangekocht.[4] Drie bladen in Londen,[5] een in New York,[6] een in Chicago,[7] een in Brussel,[8] een die het laatst gezien is in de collectie van Pouncy[9] en ten minste zeven in de kunsthandel[10] behoorden waarschijnlijk ook tot het schetsboek. Een groot aantal van deze bladen, ook die in Rotterdam, is op verscheidene plekken als ook aan de randen behoorlijk beschadigd. Meerdere bladen zijn in de bovenhoek genummerd, met als hoogste getal 87.[11] Waarschijnlijk bevatte het schetsboek dus nog veel meer bladzijden die ofwel verloren zijn gegaan ofwel ooit nog eens zullen opduiken.

Het schetsboek van Pseudo-Pacchia bevatte voornamelijk studies in pen in inkt van figuren en hoofden, kopieën van klassieke en eigentijdse beelden, strijders te paard en zwaardvechters, en enkele studies van ornamenten.[12] Het feit dat meerdere motieven herhaaldelijk voorkomen en veel bladen zijn aangevuld met niet-gerelateerde studies doet vermoeden dat het schetsboek dienstdeed om er vrijelijk studies en kopieën in te maken, alternatieve ideeën uit te proberen en referenties voor later gebruik in op te tekenen. Drie van de vier Rotterdamse bladen zijn dubbelzijdig betekend. De voorkant van dit blad toont een staande oude man in een landschap die met de arm voor het lichaam naar rechts wijst. Hij draagt een lang gewaad, zachtleren schoenen en houdt onder zijn arm een boek geklemd. Links van de figuur zijn twee naakte jongemannen getekend die ogenschijnlijk niets met de oude man te maken hebben. Een jongeman staat geleund in contrapposto, het gezicht in driekwart profiel, terwijl hij een bloeiende tak en de hand van de jongen naast hem vasthoudt. Aan hun voeten zitten een konijn en een kikker. De verso van dit blad toont een ruiter in zestiende-eeuwse kleren die met zijn linkerarm naar voren wijst. Ook de bladen I 503, I 504 en de verso van de tekening in New York tonen mannen te paard.

Noten

[1] De andere tekeningen zijn I 502 (boven in de hoek genummerd 51), I 503 en I 504.

[2] Zie bijvoorbeeld een tekening door Sodoma in het British Museum, inv. 1946,0413.215.

[3] Londen (Sotheby’s) 09.12.1953, lot 69 (verkocht aan Bier voor £ 32). Twee van deze bladen bevinden zich sinds 1954 in het British Museum (inv. 1954,1126.3, inv. 1954,1126.2); drie bladen die met zekerheid in bezit van Reitlinger waren doken weer op in de kunsthandel: Londen (Sotheby’s) 04.07.1975, lot 31; Londen (Sotheby’s) 17.04.1980, lot 73; New York (Christie’s) 22.01.2003, lot 6.

[4] Zie Elen 1995, nr. 59. De Rotterdamse bladen hebben dezelfde afmetingen als die van Reitlinger; verscheidene bladen uit het boek vertonen sporen van naaigaatjes.

[5] British Museum, inv. 2003,0629.5 (boven in de hoek genummerd 44); inv. 1954,1126.3; inv. 1954,1126.2 (boven in de hoek genummerd 87).

[6] Morgan Library & Museum, inv. 1989.63 (op de verso boven in de hoek genummerd 4). Inv. 1989.64 en 1989.65 komen mogelijk uit hetzelfde schetsboek, maar werden vervolgens gemonteerd en/of afgesneden.

[7] Art Institute of Chicago, inv. 1993.196.

[8] Koninklijke Bibliotheek van België (KBR), inv. S.III 23674 (in de hoek genummerd 48).

[9] Zie Elen 1995, onder nr. 59, p. 312 (boven in de hoek genummerd 34).

[10] Londen (Sotheby’s) 04.07.1975, lot 31 (ill. Elen 1995, afb. 28); Londen (Sotheby’s) 17.04.1980, lot 73; Londen (Christie’s) 06.07.1999, lot 3; Londen (Sotheby’s) 13.12.2001, lot 143; New York (Christie’s) 22.01.2003, lot 6 (boven in de hoek genummerd 30); Parijs (Artcurial) 27.03.2015, lot 53 (boven in de hoek genummerd 81); Londen (Christie’s) 9.12.2015, lot 4 (op de verso boven in de hoek genummerd 3).

[11] British Museum, inv. 1954,1126.2.

[12] Zie Elen 1995, nr. 59 voor een samenvatting.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pseudo Pacchia

werkzaam circa 1500 - 1530

Bekijk het volledige profiel