:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor Christus in de 'Salvator Mundi'

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

In de jaren 1515-1516 schilderde Fra Bartolommeo een altaarstuk met de 'Salvator Mundi', een op een verhoging staande herrezen Christus omringd door de vier evangelisten (nu in de Galleria Palatina, Palazzo Pitti, Florence), met twee zijpanelen met zittende profeten (nu in de Galleria dell'Accademia, Florence), dat geplaatst werd in de Capella Billi in de Santissima Annunziata, een kerk in Florence. Dit is het model voor de staande Christus met opgeheven rechterarm. Voor de overzetting van de tekening op paneel zijn de contouren van de figuur extra aangezet en is het geheel gekwadreerd: er is een rasterpatroon overheen getekend waarmee assistenten de voorstelling op schaal konden natekenen, waarna deze door de kunstenaar geschilderd werd. Het is een mooi voorbeeld van de praktische functie van tekeningen in het artistieke proces. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Studie voor Christus in de 'Salvator Mundi'
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, gekwadreerd met zwart krijt, op grijsbruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 285 mm
Breedte 201 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 563 M 7 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1515-1516
Inscripties onderschrift van Gabburri op het albumblad, in pen in bruine inkt: #
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam-Boston-Fort Worth-New York-Florence-Copenhagen 1990-1994, no. 93; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6); Rotterdam 2016, nr. 12A.7
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Fra Bartolommeo (2016)
Literatuur Von der Gabelentz 1922, vol. 1, p. 178, vol. 2, no. 467 (1516); Fischer 1990, pp. 23-24, ill. xvii (open album), no. 93, ill.; Elen-Fischer 2016, nr. 12A.7
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel