Jordaens maakte graag gebruik van licht-donker contrasten om dramatische effecten te bereiken. Hij is via Rubens, die in Italië is geweest, beïnvloed door Caravaggio’s nachtscènes en chiaroscuro. De tekening is een compositiestudie voor een schilderij uit 1618 (nu in het Musée des Beaux-Arts in Lyon). Daarin heeft Jordaens het gordijn en de figuur ervoor weggelaten. Naar het schilderij werd door de graveur Marinus van der Goes een spiegelbeeldige prent gemaakt.
Specificaties
Titel | Aanbidding der herders |
---|---|
Materiaal en techniek | Rood en zwart krijt, penseel in bruine inkt, bruin en blauw gewassen, wit gehoogd |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 207 mm Breedte 167 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Jacob Jordaens (I)
|
Inventarisnummer | MB 5007 recto (PK) |
Credits | Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1847 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1617-1618 |
Verzamelaar | F.J.O. Boijmans |
Interne tentoonstellingen |
Rubens, Jordaens, Van Dyck en tijdgenoten (2001) De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Jacob Jordaens (I)
Antwerpen 1593 - Antwerpen 1678
Jacob Jordaens werkte als assistent van Rubens. Na de dood van Rubens maakte Jordaens nog een aantal schilderijen af die bestemd waren voor Spanje. De invloed...
Bekijk het volledige profiel