:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Fantasieportret van een man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Fantasieportret van een man
Materiaal en techniek Zwart krijt, rood krijt (plaatselijk ), doorgegriffeld (gedeeltelijk, het hoofd), kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 276 mm
Breedte 191 mm
Makers Tekenaar: Jacob Matham
Inventarisnummer JMat 2 (PK)
Credits Aankoop 1933
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1933
Vervaardigingsdatum in 1606
Signatuur 'Maetham fecit 1606' gesigneerd en gedateerd (linksmidden, in zwart krijt)
Watermerk coat of arms (mirror image) of an unidentified family (Baden-Hochberg according to Briquet vol. 1, p. 89, but this family has another coat of arms)(quarterly: bend in 1 and 4, rampant lion in 2, half of an emerging lion on waves in 3), initials BL in ligature beneath (vH, 8P, folio)(complete, 73x53 mm, on P4-5 from the left, same type (with initials BL) found in a drawing by Abraham Bloemaert in Museum Boijmans Van Beuningen, inv. MB 1980/T 2, and (fragmented) in one by Cornelis Claesz. Van Wieringen, inv. CCW 1), similar to Briquet 1075 (probably papermaker BL in Ettlingen, below Karlsruhe, county of Baden, Germany; doc. 1589-1601 but used well into the 17th c., o.a. doc. Utrecht 1589-1602, Leiden 1597; Briquet vol. I, p. 89)) and Heawood 602-604 (with other initials; doc. resp. Holland 1604, 1611, 1627) and 605 (without the bend but with the same initials BL in ligature; doc. Holland 1611). [AE] [for images see www.delineavit.nl/watermarksMBVB]
Conditie verso: papier- en lijmresten, vlekken, rechtsboven inlay, zichtbaar doordruk van doorgriffelde lijnen
Inscripties '238' (rechtsonder, in zwart krijt), 'O.2’ (verso, midden, in potlood), 'Jacob Matham' (verso, middenonder, in potlood), '275xT' en 'fßds' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken geen
Tentoonstellingen Parijs 1974, no. 66; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Parijs/Rotterdam 2014, no. 85; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Meyer 1906, nr. 116; Jaarverslag 1933, p. 6; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In navolging van zijn stiefvader en leermeester Hendrick Goltzius tekende Jacob Matham in de eerste decennia van de zeventiende eeuw diverse fantasieportretten van mannen – en een enkele vrouw – met uitheemse kleding of interessante hoofddeksels (zie inv. nr. MB 1743).1 Deze tekening is daarvan een treffend voorbeeld. Het is het enige bekende fantasieportret van Matham dat niet in pen en inkt, maar in zwart en rood krijt werd uitgevoerd. De man draagt een bonnet met opgeslagen rand en kleppen die over zijn oren vallen. De vormen van zijn gezicht en de muts zijn weergegeven in parallelle en gekruiste dunne krijtlijnen. De contouren van de man zijn met dikkere krijtlijnen getekend. Met rood krijt zijn hier en daar in het gezicht, de hals en op de vingers accenten aangegeven om het portret levensechter te maken. De kleding, de hand van de man en de achtergrond zijn in snelle, schetsmatige krijtlijnen opgezet.

Wat betreft het type voorstelling – een mansportret en profil – doet dit portret denken aan Mathams Hoofd van een man met een muts met kwast in Edinburgh, dat hij een jaar later, in 1607, tekende in pen en bruine inkt, waarbij hij de stijl van een gravure imiteerde.2 Dit portret van een man met een scherpe neus en een uitstekende kin die een fantasiemuts met een kwastje draagt, is door een anoniem graveur in prent gebracht.3 Ook de Rotterdamse tekening is gedeeltelijk doorgriffeld, vermoedelijk om de voorstelling over te brengen op een koperplaat. Een prent naar dit portret is echter niet bekend.

Het gebruik van zwart en rood krijt zal Matham aan Goltzius hebben ontleend, die na zijn terugkeer uit Italië in 1591 deze twee kleuren krijt regelmatig gebruikt voor portretten, al dan niet in combinatie met andere kleuren krijt of waterverf (zie ook inv. nr. H 5).4 Een tekening uit 1595 die Matham in Rome maakte, Het atelier van de beeldhouwer, is bijvoorbeeld ook in een combinatie van zwart en rood krijt uitgevoerd.5 Ook van Jan Harmensz Muller, die in de jaren 1590 beïnvloed werd door Goltzius en het Haarlems maniërisme, kennen we een fantasiekop in zwart en rood krijt.6

Noten

1 Bijvoorbeeld: Portret van een jonge man, gedateerd 1600, Warschau Universiteitsbibliotheek, inv.no 2b.d.482, zie Warschau 1967, nr. 22. Neptunus, gedateerd 1602, Wenen, Graphische Sammlung Albertina, inv.nr. 15108; Benesch 1928, nr. 398. Portret van Jan Govertsen, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nr. PK-T-1644. Fantasieportret van een man (Hannibal), gedateerd 1614, Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv.nr. Z. 1520, Widerkehr 1993, p. 243, fig. 156. Vrouw in een fantasiekostuum, Amsterdam, Rijksmuseum inv.nr. RP-T-1959:265, Schapelhouman 1987, nr. 57.

2 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv.nr. D 2838; Andrews 1985, dl. 1, p. 51, dl. 2, fig. 341; Widerkehr 1993, pp. 243-244, fig. 154; Edinburgh 2008, nr. 23, pl. 3.

3 TIB dl. 3 (Commentary), p. 371, nr. 90; Widerkehr 1993, pp. 244, fig. 155. Een andere prent met een fantasieportret naar ontwerp van Jacob Matham is een houtsnede van Christoffel van Sichem I uit 1613, New Hollstein 2007-08, nr. 386.

4 Zie bijvoorbeeld Amsterdam/New York/Toledo 2003, pp. 148-149 en nrs. 47-50, 94. Zie ook Boon 1992, nr. 109, Head of a man with a beard.

5 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, De Grez 1913, nr. 2428, met signatuur en datering ‘Maetham F in Roma .95.’.

6 Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. 1954:285; Schapelhouman 1987, nr. 63.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacob Matham

Haarlem 1571 - Haarlem 1631

Bekijk het volledige profiel