:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het martelaarschap van de heilige Agatha

Het martelaarschap van de heilige Agatha

Giulio Clovio (in circa 1567)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het martelaarschap van de heilige Agatha
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, doorgegriffeld
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 207 mm
Makers Tekenaar: Giulio Clovio
Inventarisnummer L 1951/T 10 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van Dr. J.C.J. Bierens de Haan, 1951
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1951
Vervaardigingsdatum in circa 1567
Watermerk Paaslam in een cirkel (45 x 47 mm, op P3 van 6P, vH, links van het midden), qua type vergelijkbaar met Briquet 49 (met aureool)(Florence 1511, Treviso 1514), qua type en afmetingen gelijkend op Piccard Online 86768 (Ferrara 1576)
Merkteken Van Parijs (L.2531, nr. 8)
Herkomst Van Parijs (c. 1800, L.2531, no. 8), Brussel; zijn veiling Amsterdam (Muller) 11-12.01.1878, lot 117 (Vasari, met de prent van C. Cort, Fl 3); - ; kunsthandelaar J.H.J. Mellaart, Londen-Den Haag-Borgharen; dr. J.C.J. Bierens de Haan, Amsterdam, aankoop 1941; legaat Dr. J.C.J. Bierens de Haan 1951
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Bierens de Haan 1948, p. 130, nr. 120, ill. 35; Zagreb 1998, pp. 76-77
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

De heilige Agatha is een van de vroegste christelijke heiligen. Zij leefde in Catania op Sicilië (ca. 231-251 v.Chr.) en werd slachtoffer van de christenvervolgingen onder het driejarige bewind van de Romeinse keizer Decius. Een lokale Romeinse gouverneur maakte gebruik van deze omstandigheden, beval haar zijn minnares te worden en nam wraak toen Agatha hem afwees. Nadat zij standvastig weigerde om haar geloof af te zweren werd zij onderworpen aan gruwelijke folteringen en stierf aan haar verwondingen.

In deze tekening is het moment weergegeven waarop twee beulen met bovenmaatse scharen haar borsten afknippen, terwijl zijzelf in vertwijfeling omhoogkijkt naar haar linkerhand die aan een boomtak is vastgebonden. Uit de hemel daalt rechts een engel neer om haar een palmtak, het attribuut van elke christelijke martelaar, aan te reiken. Dit detail is een verwijzing naar haar snelle heiligverklaring die al een jaar na haar dood plaatsvond en haar tot een van de eerste christelijke martelaars maakte.[1] Het heiligenattribuut van Agatha zijn twee afgesneden borsten, meestal geplaatst op een dienblad.

Deze aan Giulio Clovio toegeschreven tekening werd in 1567 in prent uitgebracht door Cornelis Cort (ca. 1533-1578), een Hollandse graveur die van 1566 tot zijn dood in 1578 in Rome werkte.[2] De tekening, spiegelbeeldig aan de prent, is gedetailleerd uitgewerkt en vertoont geen sporen van een ondertekening. Ook is deze doorgegriffeld voor het op gelijke schaal overbrengen op de koperplaat. Bovendien bestaan er kleine verschillen tussen tekening en prent, wat bij een kopie naar een prent niet het geval zou zijn. Zo is het landschap in de achtergrond en de voorgrond in de prent gedetailleerd uitgewerkt, met toevoeging van een kerk met vesting in de doorkijk rechts van de heilige. In de tekening wordt de achtergrond nog bepaald door gebouwen aan een rivier. Ook is Agatha’s mond geopend in een schreeuw van pijn, terwijl haar mond in de tekening als een uiting van berusting gesloten is.[3]

Aangezien de naam van de inventor niet op de prent is vermeld, moet de toeschrijving van het ontwerp aan Clovio van latere datum zijn. De tekening werd in 1878 samen met de prent geveild als werk van Giorgio Vasari (1511-1574), dit op basis van de gemaniëreerde stijl. Toch was het ontwerp voor de prent al in 1858 door Kukuljevic-Sakcinski op naam van Clovio gezet, maar aangezien diens Kroatische publicatie in het buitenland weinig bekendheid kreeg, bleef deze kennis binnen de landsgrenzen.[4] De toeschrijving van het ontwerp van de prent aan Clovio is inmiddels algemeen geaccepteerd en daarmee automatisch ook die van de tekening.

Noten

[1] Haar ongebruikelijk snelle heiligverklaring, zonder voorafgaande zaligverklaring, had ze te danken aan een aan haar toegeschreven wonder, waarbij de stad Catania werd gespaard bij een uitbarsting van de Etna.

[2] Van de prent bestaan vier staten, waarvan de eerste twee zijn uitgegeven door Antonio Lafreri in Rome en Amsterdam, de derde door Giovanni Orlandi en de vierde door Giovanni Battista Rossi; Hollstein (Dutch/Flemish), nr. 120; New Hollstein (Dutch/Flemish), nr. 102; J.C.J. Bierens de Haan 1948, nr. 120, ill. 36. Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. BdH 25509, 3e staat.

[3] Zagreb 1998, p. 76.

[4] Bierens de Haan 1948, p. 130, ill. 35; Kukuljevic-Sakcinski 1858, p. 181, nr. 4. Deze auteur kende de tekening niet, en baseerde zich in deze toeschrijving van de prent op de collectie-inventaris van de Hofbibliothek Vienna, samengesteld door P.J. Mariette (1742).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Clovio

Grizane 1498 - Rome 1578

Bekijk het volledige profiel