:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De ophaalbrug

Vraag maar raak

  • Vera Adriaanse vroeg

    Wie had de expositie van Piranesi op Papier gecureerd? En wat was de visie voor de selectie van de werken en waar ze kwamen te hangen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Vera, het onderzoek en de tentoonstelling zijn gedaan/gemaakt door conservator Mireille Linck. Zij is in 2020 begonnen met de opdracht een onderbelicht deel van de collectie werken op papier nader te onderzoeken en voor het voetlicht te plaatsen. Dat is de collectie prenten van Piranesi geworden. Naast traditioneel kunsthistorisch onderzoek naar thema's en motieven heeft ze ook onderzoek gedaan naar de gebruikte papiersoorten en de watermerken daarin, waardoor de diverse stukken met meer zekerheid en precisie gedateerd kunnen worden. Mireille is ook de auteur van de online bestandscatalogus over Piranesi: https://www.boijmans.nl/collectie/onderzoek/piranesi. Hopelijk heb je hier iets aan. Hartelijke groet, Els

  • Bastiaan Koster vroeg

    Zijn de etsen in deze tentoonstelling de originele etsen van Piranesi, of zijn het moderne kopiën? Of iets anders?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Bastiaan, van Piranesi’s beroemde prentserie de Carceri bezit het museum
    zowel de eerste staat (1749-50) als de tweede staat (1761). Dit specifieke werk is afkomstig uit de tweede staat gemaakt door Piranesi. Voor deze tweede reeks veranderde Piranesi de voorstellingen ingrijpend en etste ze dieper, waardoor de dramatiek is verhoogd. Groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Belangrijk onderdeel van de collectie grafiek zijn de bijna tweehonderd etsen van de Italiaanse kunstenaar-architect Giovanni Battista Piranesi. Hij leefde zijn architectonische fantasieën uit in een grote reeks etsen, waarmee hij tijdens zijn leven beroemd werd. Eerst beperkte hij zich tot meeslepende impressies van de enorme ruïnes uit de Romeinse Oudheid, later creëerde hij op papier eigen bouwwerken met een duizelingwekkend en hallucinerende werking, vooral in zijn serie 'Carceri' (kerkers). In de immense ruimtes vol trappen en bouwsels wordt de mens een steeds nietiger detail en gaat hij almaar meer verloren. Het hallucinerende karakter wordt nog versterkt doordat de ruimte ook perspectivisch steeds ingewikkelder en ondoorgrondelijker wordt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De ophaalbrug
Materiaal en techniek Ets en gravure
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 547 mm
Breedte 408 mm
Makers Graficus: Giovanni Battista Piranesi
Inventarisnummer L 1952/34 (PK)
Credits Aankoop met steun van Stichting Lucas van Leyden, 1952
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1952
Vervaardigingsdatum in 1761
Signatuur l.o. in plaat: Piranesi F.
Watermerk twee watermerken: letters en cijfers FIN T DUPUY AUVERGNE 1742 (70 x 133 mm, middenboven, naar links, P2-5 van boven; vV, 20P, plano; vergelijkbaar met Robison 78); duiventil (133 x 125 mm, middenonder, naar links, P2-5 van onder; vV, 20P, plano; niet in Robison)
Inscripties l.b. in voorstelling: VII
Herkomst ; - ; kunsthandel Paul Prouté S.A., Parijs; aankoop met steun van Stichting Lucas van Leyden 1952
Tentoonstellingen Rotterdam 1953; Amsterdam 1997; Maastricht 1998; Rotterdam 1998; Sint-Niklaas 1999; Rotterdam 2006; Haarlem 2008; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1-2); Rotterdam 2015; Rotterdam 2019; Rotterdam 2022
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Piranesi . Canaletto . Tiepolo: prenten uit de collectie Bierens de Haan, een keuze van oud-directeur J.C. Ebbinge Wubben (2006)
Piranesi (2022)
Externe tentoonstellingen Boijmans bij de Buren - De duizelingwekkende verbeelding van Piranesi (2019)
Onderzoek Toon onderzoek Piranesi op papier
Literatuur Focillon 1918, no. 30; Hind 1922, no. 7; Rotterdam 1953, nos. 15-30, pl. 3; Robison 1986, no. 33; Wilton-Ely 1994, no. 32; Amsterdam 1997, no. VII, ill.; Maastricht 1998, pl. 9; Rotterdam 1998, ill.; Rotterdam 2006, ill.; Rotterdam 2015, no. 33
Materiaal
Object
Techniek
Ets > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gravure > Gegraveerd > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Giovanni Battista Piranesi

Venetië 1720 - Rome 1778

Bekijk het volledige profiel