:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naakte mannelijke halffiguur met opgeheven armen, naar rechts gewend

Naakte mannelijke halffiguur met opgeheven armen, naar rechts gewend

Toegeschreven aan: Domenico Cresti (in circa 1580-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naakte mannelijke halffiguur met opgeheven armen, naar rechts gewend
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 236 mm
Breedte 210 mm
Makers Toegeschreven aan: Domenico Cresti
Vroegere toeschrijving: Annibale Carracci
Inventarisnummer MB 948 (PK)
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1600
Watermerk letters MS in ligatuur, mogelijk fragment (m.o., ondersteboven, op P4 van 7P, vH, half folio), niet in Briquet en Piccard Online
Herkomst onbekend
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening toont een mannelijk naakt ten halve lijve, met opgeheven armen in een afgewende, verdedigende houding. In zijn gebalde linkerhand houdt hij een niet uitgebeeld object vast, mogelijk een steen, een mes of een stok. Zijn gezicht is weergegeven in verloren profiel waarbij enkel de contour van de wang en de kin, de wimpers en een deel van de neus zichtbaar zijn, maar niet de mond. Het is niet duidelijk of dit een voorstudie betreft of een nagetekend onderdeel van een schilderij, prent of tekening. De pose suggereert een positie links van een hoofdvoorstelling.

De tekening werd lange tijd toegeschreven aan een anonieme kunstenaar uit de omgeving van Annibale Carracci (1560-1609), maar op basis van stilistische kenmerken moet eerder worden gedacht aan een Toscaanse kunstenaar uit de laatste decennia van de zestiende eeuw.[1] Het hoofd met het opvallend profiel doet denken aan figuurstudies in rood krijt van Andrea del Sarto (1486-1530), zoals een tekening van een knielende figuur uit circa 1522-1526 in Los Angeles.[2] De tekenstijl is hier echter vloeiender en mist de krachtige arceringen waarmee Del Sarto zijn vlakken opbouwde. Een in 2013 geveilde tekening in zwart en rood krijt, toegeschreven aan Domenico Cresti (genaamd Il Passignano, 1559-1638), met een zittende man op de rug gezien en het hoofd weggedraaid, vertoont wel enkele overeenkomsten met de Rotterdamse studie. Deze betreffen zowel de gedetailleerde uitwerking van de handen, als de arceringen die met de vormen van het lichaam meedraaien en voor een subtiel verloop in contrast zorgen.[3]

Anatomisch gezien vallen in de Rotterdamse tekening vooral de ernstige tekortkomingen in de samenhang tussen de schouderbladen, de ruggenwervel en de spierbundels in de gedraaide torso op. Daarom moet worden gedacht aan een minder vaardig kunstenaar die niet naar het leven tekende, maar naar een voorbeeld.

Noten

[1] Jutta Lauke Gernsheim (1921-2015) wees als eerste op de maniëristische eigenschappen van de figuur, reden om het blad te dateren aan het eind van de zestiende eeuw (mondelinge mededeling 07.09.1960). Volgens Catherine Monbeig Goguel mogelijk van een kunstenaar uit de omgeving van Alessandro Allori, expert meeting in Den Haag, 10.09.2020.

[2] J. Paul Getty Museum, inv. 84.GB.7; Los Angeles 2015, nr. 26; Los Angeles 1988, pp. 19-21, cat. 1.

[3] Parijs (Art Curial) 13.11.2013, lot 5.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Cresti

Tavarnelle Val di Pesa 1559 - Florence 1638

Bekijk het volledige profiel