:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het opladen van een boerenkar

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het opladen van een boerenkar
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 111 mm
Breedte 144 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Werkplaats van: Jan Brueghel (I)
Inventarisnummer MB 1691 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk Walking lion, in remarkable position with three feet in a horizontal line and a swirling tail (nearly complete, except for the far left part, with upheld right paw, 54 x 55mm, in the upper left corner, on P1-3 from the top; vV, 5P, very fine, cropped octavo), somewhat similar to Briquet 10539 (probably papermaker in the duchy of Brunswick, the lion deriving from its coat of arms, Briquet vol. 3, p. 539; doc. Hoya 1570), no very similar one in Piccard Online. [AE]
Conditie linker- en rechter benedenhoek is gerepareerd, foxing
Inscripties '11 I V 11. [..]' (langs de linkerzijde, in potlood), 'Breugel / 79' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 184 (als Jan Brueghel); Cat. 1869, nr. 43; Cat. 1901, nr. 79 (fl. 40,-); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Een met een paard bespannen boerenkar wordt beladen. Een vrouw geeft een kruik aan, terwijl een man komt aanlopen met een andere kruik op zijn schouder. Op de kar staan twee mannen: de een houdt een kippenmand vast, de ander neemt de kruik van de vrouw over. De twee benedenhoeken van de tekening zijn schuin afgeknipt. De linkervoet van de man met de kruik zit tegen het kader van de voorstelling, terwijl zijn schaduw abrupt door de bladrand wordt afgesneden. Dit wijst erop dat het hier vermoedelijk gaat om een fragment van een oorspronkelijk groter blad.

Het laden van boerenkarren met manden en kruiken is een motief dat regelmatig in de geschilderde dorpsgezichten en landschappen van Jan Brueghel voorkomt. Zo reikt ook op het monumentale doek Vlaamse melkveehouderij van omstreeks 1620-1622, links op de achtergrond, een vrouw een kruik aan aan een man op een met goederen beladen wagen.1 De tekening is hoogstwaarschijnlijk ontstaan in het atelier van Jan Brueghel en gemaakt als oefenmateriaal of ten behoeve van een soort beeldarchief in het atelier, waarin geslaagde motieven werden opgenomen om ze nogmaals in een geschilderde voorstelling te kunnen toepassen.

Noten

1 Madrid, Museo del Prado, inv. nr. 1444; Ertz 1979, cat. 362; Essen/Antwerp 1998, nr. 63. Op het Kustlandschap met de roeping van Petrus en Paulus uit 1608 (1608, Dresden, Staatliche Gemäldegalerie, inv. nr. 883, Ertz 1979, cat. 173 en Essen/Antwerp 1998, nr. 50) wordt links op de voorgrond een mand in een met paarden bespannen kar gehesen.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker