:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Fantasielandschap met stad op rotsheuvel

Fantasielandschap met stad op rotsheuvel

Anoniem (in circa 1575-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Fantasielandschap met stad op rotsheuvel
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen en penseel in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 195 mm
Breedte 273 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Cornelis Cort
Vroegere toeschrijving: Matthijs Cock
Inventarisnummer MB 1703 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 7P)
Conditie inktvraat, scheurtjes (rechtsonder), diagonale vouw rechtsboven, vocht- en oxydatievlekken, foxing, papier- en lijmresten (verso)
Inscripties '50 .' (rechtsboven, in pen in bruine inkt), 'Koek' (verso, middenonder), '6' (verso, linksonder, in potlood), '28' (verso, middenboven, in potlood), '* / 8 *' (verso, rechtsboven, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken geen
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur cat. 1842, nr. 476 (Pieter Coecke van Aelst); cat. 1869, nr. 356 (Pieter Coecke van Aelst); Marlier 1966, p. 305 (afgewezen als Pieter Coecke van Aelst); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Het opschrift Koek aan de keerzijde van dit berglandschap was ongetwijfeld de reden dat deze tekening in de negentiende eeuw abusievelijk aan Pieter Coecke van Aelst werd toegeschreven. Met de Antwerpse historieschilder, die actief was in de eerste helft van de zestiende eeuw, heeft dit landschap echter weinig te maken. Ook de door Friedländer gesuggereerde toeschrijving aan Matthijs Cock, die voor 20 maart 1548 in Antwerpen overleed, kan geen stand houden.1 De manier waarop dit landschap is getekend, met de krullerige boomstronken in de voorgrond suggereert namelijk eerder een ontstaansdatum in het laatste kwart van de zestiende eeuw.

Het onderwerp en de tekenstijl passen beter bij een kunstenaar als Cornelis Cort (1533-1578). Deze tekende graag Italiaanse vergezichten met priegelig getekende stadjes en huizen, verspreid over het berglandschap.2 Ook hier is sprake van een dergelijk landschap. Hoog op een afgeplatte berg ligt middenin de voorstelling een vestingstadje, waar de huizen vrijwel een voor een ingetekend zijn. Aan de voet van de berg ligt een kapel en ook rechtsvoor is een kapel op een heuvel te zien. In de heuvels in de achtergrond zijn nog twee stadjes schematisch aangegeven.

Naast tekenaar was Cort ook een begenadigd graveur, zoals blijkt uit de benadering van zijn landschappen. Hij gebruikte zijn grafische arceringstechnieken om zijn landschappen vorm te geven en ruimtewerking te creëren. Voor het suggereren van schaduw zette hij zijn arceringen zwaarder aan. Dit kwam in de graveerkunst overeen met de zogenoemde taille- techniek, die door hem werd geperfectioneerd.3 Hierbij varieert de graveur met de breedte en de diepte van de burijnsneden om zo het gewenste licht-donker effect te bereiken.

Ook deze tekening is opgebouwd uit dergelijke zwaardere en lichtere arceringen. Het effect is echter minder subtiel dan in de werken van Cort. Deze tekenaar laat zich vooral typeren door zijn vlotte, schetsmatige pennenstreek en de typische op elkaar gestapelde rotsen. In onderdelen toont de maker zich een getalenteerd kunstenaar, zoals in de overtuigende weergave van de huizen. Tegelijkertijd laat de tekening ook enkele zwakheden zien, zoals het onvolkomen perspectief van de hangbrug tussen de rotsen. De tekening is vermoedelijk ontstaan in de periode na het overlijden van Cort. De voorstelling ontbeert de verfijndheid die zo kenmerkend is voor Cort en zijn tijdgenoten. Bovendien wijzen de krullerige boomstronken op invloeden van een latere generatie tekenaars, zoals Gillis van Coninxloo en Antonie Mirou.

Noten

1 Informatie inventariskaart, zonder datering. Friedländer baseerde zijn toeschrijving vermoedelijk op vergelijkingen met tekeningen van Cock zoals het kustgezicht in Londen, Victoria & Albert Museum, inv. nr. Dyce.496; V. D’haene, ‘”Landscapes in the new Italian or antique way”. The drawn oeuvre of Matthijs Cock reconsidered’, Master Drawings 50 (2012), pp. 295-328.

2 Mielke besprak de kern van Cornelis Corts tekeningen in de catalogus van de Bruegel-tentoonstelling in 1975; Mielke in Berlin 1975, nrs. 149-152, ills. Daaraan kan een blad uit New York worden toegevoegd; New York, The Morgan Library and Museum, inv. nr. 1986.116; Stampfle 1991, nr. 55, ill.

3 Mielke in Berlin 1975, p. 118; Leeflang 2003, p. 15.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker