:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De apostel Paulus in Korinthe bij Aquila en Priscilla

De apostel Paulus in Korinthe bij Aquila en Priscilla

Joos van Winghe (in circa 1585-1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De apostel Paulus in Korinthe bij Aquila en Priscilla
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, op twee samengevoegde vellen papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 343 mm
Breedte 460 mm
Makers Tekenaar: Joos van Winghe
Inventarisnummer MB 1744 (PK)
Credits Aankoop 1871
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1871
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1590
Signatuur geen
Watermerk letter C (?) with below two initials V entwined (?) in an ornamental shield (on P3-5 from the right, under the the seated figure in background on the left; vH, 17P, plano). [AE]
Conditie twee bladen, verticaal samengevoegd; diagonale vouw rechsboven, slijtage, beginnende inktvraat
Inscripties geen
Merkteken Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Herkomst Diederik Vis Blokhuyzen († 1869), Rotterdam, zijn verkoop (†), Rotterdam (D.A. Lamme) 23-28 oktober (28 oktober) 1871, nr. 683, naar het museum
Tentoonstellingen Rotterdam 1948, no. 75; Brussel 1949, no. 63; Parijs 1949, no. 66; Tilburg 1967; Haarzuilens 1998; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 61; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Van Mander 1604 (ed. Miedema), dl. I (1994), fol. 264v30, dl. V (1998), p. 37; cat. 1901, nr. 975 (fl. 30,-); Wurzbach dl. II, 1910, p. 888 (as ‘Wohnstube einer Weberfamilie’); Poensgen 1925, pp. 325, 328-329; IJsselsteyn 1936, pp. 15-17; Rotterdam 1948, pp. 62-63, nr. 75; Parijs 1949, p. 41, nr. 66; Lugt 1968, p. 131, onder nr. 635; IJsselsteyn 1969, p. 14; Poensgen 1970, p. 513; Judson 1972, pp. 38-39; Poensgen 1972, p. 39; Boon 1978, p. 181, onder nr. 490; Hollstein dl. XXI (1980), nr. 336; Bücken 1991, dl. I, p. 227, dl. II, p. 292; Hollstein dl. LII (1998), p. 198; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening is een ontwerp voor een ongedateerde gravure gemaakt door Jan Sadeler I (1550-1600).1 De voorstelling verwijst naar het verblijf van Paulus te Korinthië waar hij Aquila leerde kennen, een Jood uit Pontus, die kort daarvoor met zijn vrouw Priscilla uit Italië was gekomen. Het echtpaar was, net als Paulus, tapijt- of tentmaker van beroep. De apostel bleef bij hen en werkte mee in hun werkplaats.2 Hier schreef hij zijn brieven aan de Korinthiërs (Handelingen 18: 1-3).

Door de beperkte stilistische ontwikkeling binnen het getekende oeuvre van Joos van Winghe is deze tekening moeilijk precies te dateren. Vermoedelijk maakte Van Winghe de tekening in Frankfurt, waar hij in 1584 naar toe verhuisde. De kunstenaar werkte in deze stad samen met de gebroeders Jan en Rafael Sadeler, die zich daar rond dezelfde tijd bevonden.3 Het door Van Winghe ontworpen Nachtbanket uit 1588 is bijvoorbeeld aldaar door Jan Sadeler in prent omgezet.4 Van die gravure zijn twee voorstudies in Dresden en Braunschweig bekend, die in dezelfde techniek zijn vervaardigd als deze tekening.5 Ook komen sommige houdingen van figuren in beide composities voor. Zo is de vegende vrouw linksvoor op de Paulus-tekening in spiegelbeeld vrijwel gelijk aan die van de dansende man in het midden van het Nachtbanket.

De opbouw van de compositie is verwant aan de Voetwassing in Brussel, die door Poensgen kort vóór 1584 wordt gedateerd.6 Beide tekeningen gaan uit van een centrale figuur, Christus in de Voetwassing en Priscilla in de Rotterdamse tekening, gezeten voor een tafel. Daaromheen zijn de andere personages gegroupeerd. De achterzijde van de doorgriffelde tekening is bewerkt met rood krijt, dat werd gebruikt als carbon voor overbrenging op de koperplaat.7 Door de contourlijnen van de tekening te doorgriffelen, hechtte het krijt op de achterzijde zich aan het laagje witte was dat op de koperplaat was aangebracht. De zo ontstane kopie diende als uitgangspunt voor de graveur, die de contouren vervolgens licht in de plaat kraste en deze verder uitgraveerde.

In dit stadium week Sadeler af van de ontwerptekening. Hij verving de dienster op de trap door twee pelgrims en liet een derde door de deur binnenkomen. Voor de schrijvende Paulus werd een spiegel geplaatst en de weefpenselen bij Aquila werden veranderd in drie lepels. Door deze veranderingen en toevoegingen lijkt Sadeler de voorstelling een politieke betekenis te hebben gegeven die bij de tekening ontbreekt.8 De toegevoegde pelgrims benadrukken wellicht de vervolging en verbanning van Paulus en vormen daarmee mogelijk een commentaar op de noodzakelijke emigratie van veel kunstenaars als gevolg van de politieke onrust in die jaren.

[caption id="attachment_14398" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Johannes Sadeler after Joos van Winghe. Saint Pauls at Corinth with Aquilla and his wife Priscilla, 1519. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14948fig. 1 Johannes Sadeler after Joos van Winghe. Saint Pauls at Corinth with Aquilla and his wife Priscilla, 1519. Museum Boijmans Van Beuningen, inv. no. BdH 14948[/caption]

Noten

1 Hollstein vol. XXI (1980), nr. 336, ill.; Hollstein vol. LII (1998), p. 198.

2 IJsselsteyn licht de verschillende vertalingen van het beroep toe, IJsselsteyn 1936, p. 16.

3 Van Mulders in Turner 27, 1996, p. 501-502.

4 Hollstein vol. XXI (1980), nr. 559, ill.; Hollstein vol. LII (1998), p. 198

5 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C1924-91; Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z 775; Washington/New York 1986, nr. 122, ills.

6 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, , inv. nr. 6737; Washington/New York 1986, nr. 121, ill. Poensgen 1972, p. 39.

7 Leeflang geeft een beschrijving van deze techniek, met verwijzingen naar bronnen en literatuur, Leeflang 2003, p. 4.

8 De interpretatie van deze voorwerpen is gesuggereerd door Limouze die de prent uitgebreid heeft geduid; Limouze 1994, pp. 122-124. Limouze is zich niet bewust van de verschillen tussen ontwerptekening en prent. Een getekende - waarschijnlijk zeventiende-eeuwse en matige - kopie naar de prent bevindt zich in het Musée du Louvre, Parijs, inv. nr. 19.232; Lugt 1968, nr. 635, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Joos van Winghe

Brussel 1544 - Frankfurt am Main 1603/12/18

Bekijk het volledige profiel