:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met ruiters op de valkenjacht

Landschap met ruiters op de valkenjacht

Joos de Momper (II) (in circa 1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met ruiters op de valkenjacht
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 268 mm
Breedte 427 mm
Makers Tekenaar: Joos de Momper (II)
Inventarisnummer MB 1769 (PK)
Credits Schenking P. de Boer, 1930
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1930
Vervaardigingsdatum in circa 1610
Signatuur geen
Watermerk posthoorn in een schild (?), loszittend (vH, 16P, bijgesneden plano)(48x48mm, op P2-3 van links, on het huis links)
Conditie recto: in het midden verticale vouwen; verso: in het midden een horizontale vouw, doorslag van de inkt, papier- en lijmresten en doorslag van de inkt
Inscripties 'ixyz' (verso, linksboven, in potlood), '20' (verso, midden, in potlood, omcirkeld), 'bruegel' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt, gedeeltelijk bedekt door het strokeerpapier)
Merkteken geen
Herkomst kunsthandel P. de Boer, Amsterdam, geschonken aan het museum (als Joos de Momper), 1930
Tentoonstellingen Amsterdam 1930, no. 42 (als Joos de Momper); Antwerpen 1930, no. 424; Dijon 1950, no. 76; Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 100; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1930, p. 6, ill.; ThB XXV, 1931, p. 53; Boon 1978, p. 131 (onder nr. 373); Gerszi 1994, p. 178; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De tekening toont een panorama over een dal met verspreid liggende huizen en kerken, met rechts een kasteel en daarachter een standaardmolen op een heuvel. In de verte ligt een meer met zeilschepen op het water. Over een landweg op de voorgrond rijden drie heren en een dame te paard, die met hun drijvers en honden op valkenjacht gaan. Middenvoor koopt een man wat te drinken bij twee vrouwen die met hun handelswaar langs de weg staan.

Het onderwerp, de figuren en de uitvoering van het landschap zijn kenmerkend voor Joos de Momper. De donkere voorgrond, getekend in dikke penlijnen en voorzien van donkere wassingen, die sterk contrasteert met het lichter gekleurde uitzicht over het dal daarachter, komt op veel landschapstekeningen van De Momper voor. De motieven in de voorgrond en in het midden van de voorstelling – zoals de kerk met toren links en het kasteel rechts – werkte de kunstenaar zorgvuldig uit en zijn schaduwpartijen benadrukte hij met lichtbruine wassingen. De bebouwing en de heuvels in de verte zijn uitgevoerd in dunne penlijnen, stipjes en streepjes, wat in combinatie met blauwe wassingen diepte suggereert.1

Zoals Gerszi constateerde, ontstond dit landschap ongeveer gelijktijdig met De Mompers Landschap met zeegezicht, gesigneerd en gedateerd 1610, in Londen.2 Dit gezicht op een heuvelachtig landschap met een zonsondergang boven zee, is een van de weinige gedateerde tekeningen van De Momper en daarom een belangrijk sleutelstuk in het duiden van de chronologie in zijn getekende oeuvre. De tekenstijl van beide landschappen komt nauw overeen, al ontbreken op de Londense tekening blauwe wassingen en is het blad in Rotterdam verfijnder uitgewerkt. Rond 1610 tekende De Momper ook het Landschap met reizigers in Amsterdam.3 Op deze tekening is de overgang tussen voor- en achtergrond abrupter dan in het Rotterdamse landschap. De manier waarop voor- en achtergrond getekend zijn, met dikke penlijnen en donkere wassingen op het voorplan en dunne lijntjes en blauwe wassingen in de achtergrond, is echter goed vergelijkbaar met het landschap in Rotterdam. Van rond 1610 dateren eveneens het Heuvellandschap met kruis in Kassel en een Italiaans landschap in Berlijn.4

Noten

1 Zie voor De Mompers tekenstijl Gerszi 1994, pp. 166-167.

2 Londen, The British Museum inv. nr. Oo, 9.48; Popham 1932, p. 170, nr. 1; Gerszi 1994, pp. 177-178.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 31:165; Boon 1978, nr. 373, die een verband legt tussen de tekeningen in Amsterdam, Rotterdam en Londen en bovendien constateert dat de tekeningen in Amsterdam en Londen hetzelfde watermerk hebben.

4 Kassel, Staatliche Kunstsammlungen, inv. nr. 5057; Oehler 1979, nr. 39; Gerszi 1994, p. 178; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 13928; Bock/Rosenberg 1930, p.  276 (als Adriaen van Stalbemt); Gerszi 1993, p. 186 en fig. 15 (als Joos de Momper).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Joos de Momper (II)

Antwerpen circa 1564 - Antwerpen 1635

Bekijk het volledige profiel