:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op een Italiaanse stad met boogbrug

Gezicht op een Italiaanse stad met boogbrug

Toegeschreven aan: Lodewijk Toeput (in 1601)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gezicht op een Italiaanse stad met boogbrug
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 191 mm
Breedte 232 mm
Makers Toegeschreven aan: Lodewijk Toeput
Vroegere toeschrijving: Guilliam van Nieulandt (II)
Inventarisnummer N 42 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1601
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie verso: papier- en lijmresten, vlekken
Inscripties '9 setêbre / 1601' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'B' [of 'R'] (linksonder, in pen in een andere tint bruine inkt), '3' (verso, middenboven, in potlood), 'L 40' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Earl Spencer (L.1530), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst ;-; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 192#; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Wegner 1963, p. 30 (als Lodewijk Toeput); Morselli 1988, p. 85; Gerszi 1992 (MD 30/4), p. 374, ill. 19 (als L. Toeput); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze tekening ontleent zijn sfeer aan de met snelle penlijnen getekende gebouwen – met aan de linkerkant een dicht patroon van huizen en daken – en de verspreid aangebrachte blauwe wassingen, die in de ver gelegen partijen van het landschap lichter zijn. Vanaf het bootje onder de brug wordt een visnet uitgeworpen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier niet om een specifiek Italiaans stadsgezicht, met andere woorden niet om een voorstelling ‘naar het leven’, maar om één ‘uit de geest’.

De tekening stond eerder op naam van Willem van Nieulandt II (1584-1635), totdat Wegner hem in 1963 aan Lodewijk Toeput toeschreef.1 Hij deed dit op grond van de overeenkomsten tussen dit stadsgezicht en twee getekende landschappen van de kunstenaar in Bergamo, gedateerd 14 september 1601 – dus vijf dagen na de Rotterdamse tekening – en 8 september 1604.2 Wegner suggereerde dat dit drietal tot hetzelfde schetsboek behoorde.3 Dit is niet te bewijzen, maar duidelijk is wel dat de dateringen op de drie bladen van dezelfde hand zijn.4 Bovendien is de vlotte manier waarop het stadsgezicht in de achtergrond van de tekening in Bergamo uit 1601 neergezet is, vergelijkbaar met de tekenstijl van het stadsgezicht in de Rotterdamse tekening.5

Een brug over een beek of rivier is een motief dat op veel van de landschapstekeningen toegeschreven aan Toeput voorkomt.6 In de Rotterdamse tekening is de weergave van de architectuur trefzeker, maar in de voorgrond, de wolkenpartijen en de schetsmatig weergegeven figuren zijn de lijnen een stuk losser. Deze tekenstijl treffen we – eveneens in combinatie met blauwe wassingen – bijvoorbeeld ook aan in Toeputs Gezicht op de lagune van Venetië in Leiden en in zijn Gezicht op Florence in Hamburg.7

Noten

1 Het blad was aan Willem van Nieulandt II toegeschreven door toenmalig conservator Jan van Gelder, blijkens een aantekening in het inventarisboek van de collectie Koenigs.

2 Bergamo, Accademia Carrara, respectievelijk inv. nrs. 320 en 319; Ragghianti 1963, nrs. 240 en 239.

3 Wegner 1963, p. 30.

4 De manier waarop 1601 is geschreven op de tekening uit dat jaar en setêbre op de tekening uit 1604, komt sterk overeen met het handschrift waarin de datering op de Rotterdamse tekening geschreven is.

5 Wegner 1963, p. 30.

6 Gerszi 1993, p. 182. Zie ook veiling collectie Perman, Amsterdam (Mak van Waay), 9 juni 1975, nr. 19.

7 Gezicht op de lagune van Venetië, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-AW-1254. Gezicht op Florence, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 21805; Stefes 2011, nr. 1038.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Lodewijk Toeput

Antwerpen circa 1550 - Treviso 1604/1605

Bekijk het volledige profiel