:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Winterlandschap met schaatsers op een bevroren kanaal

Winterlandschap met schaatsers op een bevroren kanaal

Anoniem (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Winterlandschap met schaatsers op een bevroren kanaal
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 256 mm
Breedte 383 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Sebastiaan Vrancx
Inventarisnummer N 60 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk crowned single-headed eagle with Basle staff on its chest and three balls beneath (124x81 mm, on P10-13 from the left)(vH, 15P, cropped bifolio), similar to Briquet 1370 (Soleure 1595-96, Utrecht 1599, Dole 1605)(+DIGIT)(AE 14.06.2012)
Conditie verticale vouw in het midden; aan de rechterrand een gerepareerd scheurtje; bruine vlekken; vouwen, niet vlak in de hoeken; verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'Mombert / Averkamp / 324/400' (verso, linksboven, in zwart krijt), '89' (verso, linksonder, in rood krijt, omcirkeld), 'N101 / 25 x 38 cm / Neuland/ P17' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a ontbreekt, waarschijnlijk op de verwijderde doublure)
Tentoonstellingen Antwerpen 1927, no. 163 (als Sebastiaan Vrancx)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit wintertafereel met schaatsenrijders op een bevroren rivier, met dorpswoningen ter weerszijden daarvan en een kale boom als repoussoir op de voorgrond, staat geheel in de zestiende-eeuwse Vlaamse traditie van de verbeelding van het winterlandschap. De compositie sluit nauw aan bij geschilderde winterlandschappen die zijn toegeschreven aan Sebastiaan Vrancx of in diens directe omgeving geplaatst worden. De voorstelling op één van deze geschilderde paneeltjes is zelfs identiek aan de besproken tekening en beide werken zijn bijna even groot.1

Een andere, meer levendige variant op deze compositie komt echter vaker voor. Daarbij is de entourage vrijwel of geheel gelijk aan die van de besproken tekening, maar zijn er andere figuren ingevoegd. Zo loopt op de voorgrond van die voorstellingen een man met een kind, getooid met een Driekoningenkroon en -koek, en is het ijs druk bezet met schaatsende en wandelende mensen.2 Deze geschilderde wintertaferelen behoorden mogelijk tot series met de vier jaargetijden of komen in ieder geval uit deze traditie voort. Ook de besproken tekening maakte wellicht oorspronkelijk deel uit van een dergelijke serie, vergelijkbaar met een jaargetijdenreeks van Sebastiaan Vrancx die nu verspreid is over musea in Hamburg, Braunschweig en Weimar en met een tweede serie uit de omgeving van Sebastiaan Vrancx in Brussel.3

Bij dit wintertafereel is dus sprake van een formule die door Vrancx en kunstenaars uit zijn omgeving herhaaldelijk, met variaties in de aankleding, is uitgebeeld. Waarschijnlijk was deze tamelijk uitgewerkte en van blauwe wassingen voorziene tekening, net als de geschilderde paneeltjes, bestemd voor de verkoop.

Noten

<

1 Paneeltje, 27,5 x 37,5 cm, als Sebastiaan Vrancx, Kunsthandel J.R. Bier te Haarlem, zonder jaar of verdere informatie (fotodocumentatie RKD Den Haag).

2 Er zijn vier versies van deze compositie bekend: Veiling New York (Sotheby’s), 14 oktober 1999, nr. 11, als ‘Seventeenth Century Follower of Sebastiaan Vrancx’. Veiling London (Sotheby’s), 28 oktober 2010, nr. 19, als ‘Follower of Sebastiaan Vrancx’. Particuliere verzameling Parijs, als ‘S. Vrancx’, tentoonstelling kunsthandel Heim-Geirac, Parijs, april/mei 1953, nr. 44. Particuliere verzameling Den Haag, als ‘S. Vrancx’ (zie voor de laatste twee fotodocumentatie RKD Den Haag).

3 De tekeningenserie van Sebastiaan Vrancx, gemaakt ca. 1622: Lente en Zomer in Hamburg (Kunsthalle, inv. nrs. 1957-229, 1957-230; Stefes 2011, nrs. 1136-1137), Herfst in Braunschweig (Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z 326) en Winter in Weimar (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlung, inv. nr. KK 4610). De serie in Brussel bevindt zich in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nrs. 10852-10855 (niet in De Grez 1913, schenking 1988).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker