:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna met Christuskind en peer

Madonna met Christuskind en peer

Anoniem (in circa 1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Madonna met Christuskind en peer
Materiaal en techniek Zilverstift, pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, rood krijt of rode inkt (sporen), doorgegriffeld, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 264 mm
Breedte 206 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Meester van Flémalle
Inventarisnummer N 76 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500
Signatuur geen
Watermerk Franse lelie in een cirkel (mogelijk in het doubleerpapier)
Conditie recto: oppervlaktebeschadigingen, oppervlaktevuil; verso: papierresten
Inscripties 'Johan [..]' (verso, rechts onder het midden, in pen in bruine inkt, in 16de-eeuws handschrift, deels uitgekrast met de pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a, op de verwijderde doublure)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, before 1927 (stijl Joos van Cleve); in bruikleen aan het museum, 1935-1940; verworven met de Collectie Koenigs door D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; in bruikleen aan het museum sinds 1940
Tentoonstellingen Londen 1927, no. 508 (Vlaamse school, rond 1510)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur C. Dodgson in Conway (ed.) 1927, p. 183, nr. 508 (naar de meester van Flemalle, ca. 1500); Baldass 1927, p. 116 (cirkel van de meester van Flemalle); Dodgson 1928, p. 30, pl. 27 (naar de meester van Flemalle, ca. 1500); Musper 1948, pp. 20, 58 (Rogier van der Weyden, voor 1434); Panofsky 1953, p. 459 (nr. 1) (stijl van de meester van Flémalle); Sonkes 1969, pp. 97-98, nr. C 6 (naar(?) de meester van Flemalle, na 1500); Thürlemann 2002, p. 317, nr. III.E.5/C; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De jonge Christus zit bij zijn moeder op schoot en krijgt door haar een peer aangereikt.  Het aanbieden van de peer staat, net als de appel, symbool voor het fruit van de boom der kennis en maakt Maria tot de nieuwe Eva, die de vrucht aan Christus in zijn rol als toekomstige verlosser aanbiedt. Dit thema won vooral in de vijftiende eeuw aan bekendheid dankzij de vele geschriften over het leven van Christus, die alle teruggaan op de veertiende-eeuwse Vita Jesu Christi van de monnik Ludolph von Sachsen († 1377).1

Aangezien er drie versies van deze compositie bekend zijn, ligt het voor de hand de tekening te beschouwen als een kopie naar een verloren gegaan prototype, dat vermoedelijk is toe te schrijven aan de Meester van Flémalle. De andere twee versies zijn schilderijen die beide in het eerste kwart van de zestiende eeuw gedateerd kunnen worden. Een daarvan kennen we alleen van een oude zwart/wit foto en lijkt van matige kwaliteit. Bij de ander worden Madonna en kind begeleid door een mannelijke donor. Dit schilderij bevond zich in 1967 in de kunsthandel, waar het was toegeschreven aan Michael Sittow.2

Winkler, alleen bekend met het schilderij uit Wenen, was de eerste die de compositie toeschreef aan de Meester van Flémalle. Hij zag een verband met de zogenaamde Salting-Madonna in Londen.3 Overeenkomsten met andere werken die kunnen worden geassocieerd met de meester, bevestigen dit beeld. De typische kanteling van Maria’s hoofd is te zien bij de Madonna en haar zogende kind op één van de luiken van het Flémalle-altaarstuk in Frankfurt. Het wordt bovendien herhaald in schilderijen van zijn leerlingen Rogier van der Weyden en Jacques Daret.4 Ook de zachte omtrek van haar gezicht met lichte onderkin en de geplooide hoofddoek worden door hen herhaald. De houding van deze Madonna, het lichtgebruik en de plooival van haar kleed is tevens zeer verwant aan de lezende Madonna in de Meester van Flémalle’s Annunciatie in Brussel (afb. 1).5

Het bruin geprepareerde blad bevat een ondertekening in zilverstift, die verder is uitgewerkt met pen in bruine inkt, en gehoogd is met witte gouache. De contouren zijn doorgegriffeld, waaruit blijkt dat de tekening waarschijnlijk zelf ook als model voor nieuwe voorstellingen diende. Hoewel Baldass, Musper en Panofsky de tekening in de vijftiende eeuw plaatsen, is het goed mogelijk dat ze pas rond 1500 is vervaardigd.6 De combinatie van zilverstift, bruine pen en witte goauche is in de vroege vijftiende eeuw ongebruikelijk. Ook de lange naleving van het motief kan op een datum van rond of kort na 1500 wijzen, zoals Sonkes, Dodgson en Thürlemann geloven.7 De witte hoogsels op het bruine geprepareerde papier is een techniek die met name in Duitse regio’s werd toegepast. Dat het motief ook daar navolging genoot blijkt uit de verwantschap met de geschilderde Madonna en Kind in een interieur door de Westfaalse Meester van het altaar van Iserlohn, dat rond 1450 gedateerd wordt.8

Noten

1 Ludolph von Saksen ontleende zijn geschrift grotendeels aan de Meditationes de vita Chrisit, toegeschreven aan Johannes de Caulibus (c. 1300). Sonkes 1969, pp. 97. Hall 1974, p. 330.

2 Veiling, (K. Weniger (†), Galerie Strache), Wenen (Dorotheum), 7 May 1906, nr. 30 (16e eeuwse kopie naar de Meester van Flémalle); Brussels 1967, nr. 5.

3 Londen, National Gallery, inv. nr. 2609 (Navolger Meester van Flémalle); Winkler 1913, p. 15; Campbell 1998, pp. 96-98, ill. p. 93; Thürlemann 2002, nr. I.12 (Meester van Flémalle).

4 Frankfurt-am-Main, Städel Museum, inv. nr. 939b; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.

5 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 785; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 3, ill.

6 Baldass 1927, p. 116; Musper 1948, p. 20; Panofsky 1953, p. 459 (n. 1).

7 Sonkes 1969, pp. 87-98, nr. C 6; Dogdson 128, p. 30, Thürlemann 2002, p. 317, nr. III.E.5/C.

8 Münster, Westfälisches Landesmuseum, inv. nr.  LM965, Bruges 2010, nr. 82, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker