:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande vrouw met gevouwen handen

Staande vrouw met gevouwen handen

Anoniem (in circa 1540-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande vrouw met gevouwen handen
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, gewassen in grijs en rood, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 186 mm
Breedte 69 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 80 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1540-1550
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto; rechtsboven en onder reparatie, boven vochtvlek, rechtsboven en linksonder ontbrekende delen; verso: doublure
Inscripties 'Lood' [?] (middenonder, in pen in zwarte inkt), onleesbare tekst (middenboven, in pen in bruine inkt), 'D 6' (verso, linksmidden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken wapenschild, niet identificeerbaar (fragment, tussen P3-4 van onder, op de rechterrand; vV, 7P). [voor afbeeldingen klik op thumbnails boven de 'zoom in' optie]
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Een vrouw, ten voeten uit afgebeeld, vouwt haar handen bijeen. Haar rijke kleding en modieuze Italiaanse haardracht detoneren met haar blote voeten. Vermoedelijk stelt de vrouw een niet nader geïdentificeerde personificatie of sibille voor en gaat het hier niet om een portret. De figuur is met minimale en onderbroken contouren getekend en is voornamelijk gemodelleerd dankzij de wassingen in grijze inkt en het opvallende oranjerode incarnaat, van de huid. De techniek doet denken aan twee tekeningen met episoden uit de geschiedenis van Judith in Dresden, die aan een Leidse kunstenaar, actief rond 1530/40, worden toegeschreven.1 Ook deze tekening is ongetwijfeld in dezelfde stad vervaardigd. Daarop wijst de langgerekte figuur en de ballonachtige plooival van haar kleding. Naast de tekeningen uit de Judith-cyclus, is deze voorstelling bovendien verwant aan figuren in schilderijen toegeschreven aan Aertgen van Leyden. Zij kan bijvoorbeeld vergeleken worden met de Heilige Catharina, afgebeeld op een van de zijluiken van een drieluik met de Opwekking van Lazarus in Amsterdam (afb. 1).2 Beide vrouwen hebben hetzelfde langgerekte, platte gezicht, dat van links wordt aangelicht. Ook hebben zij dezelfde smalle, vormeloze handen. De volumineuze plooival kennen we bovendien van tekeningen uit de Aertgen-groep.

Onderdelen van de voorstelling zijn zwak getekend. De rechterarm, die onder de plooien van de jurk uitkomt, is veel te lang. Bovendien is, in tegenstelling tot de volumineuze plooival van de kleding, de overgang van jurk naar decolleté wel zeer vlak uitgevoerd. Mogelijk heeft de maker zich gebaseerd op een onbekend voorbeeld van Aertgen van Leyden. De minimale en onderbroken contourlijnen in combinatie met de sporen van zwart krijt die tussen enkele plooien nog zichtbaar zijn en wellicht het resultaat van overbrenging zijn, lijken daarop te wijzen.

Noten

1 Ketelsen/Hahn 2011, p. 367, nrs. C 822, C 823, ill. p. 164

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-4751B. Jan Piet Filedt Kok bevestigt de associatie van deze tekening met het werk van Aertgen van Leyden. E-mail correspondentie met de auteur, januari 2012.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker